ervaringen Zwift ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door KrisMaes76 »

Jammer dat ze geen offroad parcours hebben in zwift, alhoewel droppen en springen mss nie handig is met die rollen aan je velo :lol:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door madskatingcow »

Als je die schema's volgt zoals FTP Booster of FTP Builder wordt er veel ingezet op hoge cadans, 90 - 110rpm. Als mountainbiker is dat wel effe aanpassen als je altijd gewoon bent op zwaar verzet te trappen (+/- 80rpm). Ondertussen lukt 90 - 95rpm al aardig gedurende langere periodes.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door Headshot »

Trapt een mountainbiker over het algemeen niet lichter dan een wielertoerist?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door Free_ltd »

Bij mij zelf zit er een verschil tussen op de baan/bos rijden en op den tacx.

Ik zelf heb het laatste half jaar zitten trainen op souplesse te rijden en het zit er ondertussen compleet in. Ik trap rond de 90RPM, zowel op MTB als op de race. Wel zijn de overgangen op de race wat groter, want als ik bv op 100rpm ineens zit en zet hem eentje zwaarder, val ik terug naar 80 à 85 rpm. Op de MTB netjes terug naar 90 :lol: Vandaar dus nog de twijfel om over te schakelen naar een Eagle :lol:

Maar wat wel raar is, is dat ik dit niet op de Tacx krijg aangehouden. Heb wel eens een schema'ke van TTS4 genomen waar die dan ineens zegt om aan 110rpm te gaan trappen, maar dat is erover voor mij. Op de tacx rij ik gemiddeld 80rpm op de racefiets als ik gewoon op eigen tempo fiets zonder programma. Ik probeer dat dan op 90rpm te brengen, maar dat is in mijn geval niet houdbaar een uur lang, terwijl dat op de baan geen probleem vormt.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door KrisMaes76 »

Free_ltd schreef:Bij mij zelf zit er een verschil tussen op de baan/bos rijden en op den tacx.

Ik zelf heb het laatste half jaar zitten trainen op souplesse te rijden en het zit er ondertussen compleet in. Ik trap rond de 90RPM, zowel op MTB als op de race. Wel zijn de overgangen op de race wat groter, want als ik bv op 100rpm ineens zit en zet hem eentje zwaarder, val ik terug naar 80 à 85 rpm. Op de MTB netjes terug naar 90 :lol: Vandaar dus nog de twijfel om over te schakelen naar een Eagle :lol:

Maar wat wel raar is, is dat ik dit niet op de Tacx krijg aangehouden. Heb wel eens een schema'ke van TTS4 genomen waar die dan ineens zegt om aan 110rpm te gaan trappen, maar dat is erover voor mij. Op de tacx rij ik gemiddeld 80rpm op de racefiets als ik gewoon op eigen tempo fiets zonder programma. Ik probeer dat dan op 90rpm te brengen, maar dat is in mijn geval niet houdbaar een uur lang, terwijl dat op de baan geen probleem vormt.
Ik vind op de rollekes rijden zwaarder dan op de baan (vermogen en rpm in zwift zijn wel berekend, mijn rollekes hebben alleen maar een rpm signaal en weerstand gaat omhoog als ge sneller gaat). Een zware beklimming kan ik in het echt vrij goed doen, maar op mn rollekes heb ik het daar vrij lastig mee. Mss moet ik es proberen met een ventilator erbij, want na een uurke sta ik in een zwembad van zweet...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door Free_ltd »

Ik gebruikte voorheen zo een kolomventilator. Degene waarvan ik de tacx kocht, had me dat al aanbevolen en dacht dat het zever was. Eerste keer in de living was ik zeiknat. Sindsdien ventilator, maar mag van mijn vrouw niet meer in de living. Dus tacx naar de koude garage en dat gaat zonder ventilator .... nu het nog zo koud is. In de zomer wss deur en poot op een kiertje zetten :lol:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door madskatingcow »

Ventilator is zeker een must, zelfs dan is het nog zweten.

Welke smart trainer gebruiker jullie? Ik een Tacx Neo in combinatie met mijn Canyon racefiets. Misschien wel een van mijn beste aankopen de laatste jaren, én vrij stil. Dat gaf voor mij de doorslag ten opzichte van de Wahoo Kickr, die toch een niet te negeren fluittoon produceert.

Het ideale zadel voor op de smart trainer heb ik nog niet gevonden, doordat je vrij lang in dezelfde houding zit laat zich dat na een uurtje toch goed voelen terwijl ik er buiten makkelijk 2 - 3 uur kan op rijden zonder dat ik er iets van merk.
Gebruikersavatar
BGT
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 06 jun 2004 21:04
Rijdt met: GT Zaskar 9r Carbon & GT Zaskar Team Carbon

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door BGT »

KrisMaes76 schreef:Ik vind op de rollekes rijden zwaarder dan op de baan
Dat is ook zo. Op de baan vrijwiel je wel eens als je een bocht neemt (tenzij je enkel langs het kanaal fietst). Op de rollen kan je dat niet zo goed want dan val je helemaal stil.
Op de baan het je al eens windaf. Op de rollen is er geen wind of je hebt er tenminste geen last van igv een ventilator. :roll:

Maw, je benen hebben gewoon minder 'rust' als op de baan.

Ik vind Zwift toch een leuke uitvinding voor in de wintermaanden. In de zomer ga ik er geen gebruik van maken, denk ik. Dan rijd ik liever op de baan.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door Free_ltd »

madskatingcow schreef:Ventilator is zeker een must, zelfs dan is het nog zweten.

Welke smart trainer gebruiker jullie? Ik een Tacx Neo in combinatie met mijn Canyon racefiets. Misschien wel een van mijn beste aankopen de laatste jaren, én vrij stil. Dat gaf voor mij de doorslag ten opzichte van de Wahoo Kickr, die toch een niet te negeren fluittoon produceert.

Het ideale zadel voor op de smart trainer heb ik nog niet gevonden, doordat je vrij lang in dezelfde houding zit laat zich dat na een uurtje toch goed voelen terwijl ik er buiten makkelijk 2 - 3 uur kan op rijden zonder dat ik er iets van merk.

Ik heb vorig jaar, toen ik er niet niets van kende, een Tacx iVortex Smart T2170 gekocht van iemand die voor zo een type ging waar ge rechtstreeks een cassette op zet. En had ook al een aantal zaken erbij gekocht voor de iPad, maar blijkbaar gaat dat dus niet. Ik ben er toen achter gekomen dat ik daarvoor de 2180 reeks moet hebben :lol: Dus als ik nu programma's wil rijden, moet het met de laptop erbij en moet mij eens een steun maken om die voor mij te zetten. Wel spijtig, want een paar weken later zag ik voor €10 minder een 2180 staan in occasie 8-[

Maar die TTS4 vind ik maar raar programma. Wil trainingen downloaden, maar kan niet vinden waar. Op de ipad heb ik die software wel staan en kan ik makkelijk gratis workouts downloaden, maar op de laptop niet.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: ervaringen Zwift ?

Bericht door KrisMaes76 »

madskatingcow schreef:Ventilator is zeker een must, zelfs dan is het nog zweten.

Welke smart trainer gebruiker jullie? Ik een Tacx Neo in combinatie met mijn Canyon racefiets. Misschien wel een van mijn beste aankopen de laatste jaren, én vrij stil. Dat gaf voor mij de doorslag ten opzichte van de Wahoo Kickr, die toch een niet te negeren fluittoon produceert.

Het ideale zadel voor op de smart trainer heb ik nog niet gevonden, doordat je vrij lang in dezelfde houding zit laat zich dat na een uurtje toch goed voelen terwijl ik er buiten makkelijk 2 - 3 uur kan op rijden zonder dat ik er iets van merk.
Heb een elite qubo fluid met een misuro B+ module erop. Daar zet ik mn Canyon Nerve op met een tacx band en een qr hendel met een steekas adapter.

trainer zelf maakt bijna geen lawaai, tis vooral die tacx band, als die op minder dan 5,5 bar staat, dan piept dat verschrikkelijk. Had daar het eerste jaar niet zo veel last van, wss is de rubber wat harder geworden na 1j gebruik.
Plaats reactie