Van 170mm naar 175mm

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Van 170mm naar 175mm

Bericht door roger »

Moet ik men zadel verlagen van 0,5cm indien ik van 170mm cranks naar 175mm ga?

Op een forum in Frankrijk heb ik gelezen dat je met een 0,5cm naar boven moet gaan om het dode punt bovenaan vlotter te overbruggen?Verbaasd mij,want dan is men been bijna helemaal gestrekt bij dode punt onderaan.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Van 170mm naar 175mm

Bericht door Sunn Xtreme »

als je langere crancks gebruikt moet je ook je zadel mee afstellen.
theoretisch gezien is de dode hoek kleiner - althans dat denkt men.
in de praktijk word die net een tikje groter.
MAAR....... het plusunt is dat velen wel vlotter hun kracht kunnen uitbuiten met die 5mm langere crancks.

tegelijk moet je daar vragen rond stellen zoals - wanneer heb je daar voordeel aan en vooral belangrijk - moet ik daarvoor mogelijke aanpassingsproblemen en of periode incalculeren ?

voordeel :
meer krachtontwikkeling, wat het overbruggen van de dode hoek naar gevoel vergemakkelijkt.
vooral op de weg heb je daar voordeel aan, bij veldrijden al iets minder en bij mtb eigenlijk nog minder omdat het minder vlot draait en vooral de souplesse de sleutel is tot meer rendement van de kracht die je genereert.
en vooral op te merken is dat het RISICO OP KNIEKLACHTEN aanzienlijk lager ligt met 170mm crankcs, dan met 175 a 180mm cranks in de mtb.
Het probleem is dat de producenten van materialen (oa Shimano) de sporters zowat verplichten de 175mm crancks te gebruiken, door simpelweg het aanbof van 170mm bijzonder beperkt te maken of zelfs niet aan te bieden.
pluspunt is ook dat je minder hard / snel verzuurt met de 170mm.

nu, men mag het natuurlijk niet te kortzichtig stellen omdat ook fysieke eigenschappen van de persoon in kwestie mee een rol spelen.... nl de fysiologie en de flexibiliteit van de persoon spelen mee een rol.
Zo zijn er mensen die met 175mm cranckstel zich toch comfortabeler voelen en vlotter rijden zonder harder te gaan verzuren, dan als diezelfden met 170mm gaan rijden en het gevoel van geremd rijden hebben met allerlei klachten samengaand.
het omgekeerde heb je dus ook.

feit is dat je de crancklengte veranderd, je ook altijd je zadel mee moet afstellen. (word nog te vaak vergeten!!!!)
Ook dat geeft vaak knieletsels en of geeft het gevoel van geen rendement of geremd rijden, het gevoel je kracht moeilijker te kunnen ontwikkelen.

een feit is wel dat kortere cranks in de mtb de kans op knieletsels verkleinen en gezien het vaak geaccidenteerd terrein met wisselnde ondergrond, een beter rendemend opleveren. Helaas dwingen de fabrikanten zowat nog altijd de gebruiker om langere cranks te steken, door te weinig aanbog in kortere crankstellen.
er is al veel over gediscusieerd van wel en niet beter, helaas kan je onmogelijk naast het feit kijken dat knieproblemen enorm hoog scoren in de mtb, en dat ligt niet aan de schoenplaatjes alleen of een foute positie.


wat het dode punt betreft, zoveel verschil is er niet..... maar wat de impact op de spieren betreft kan het wel tellen. daarom is het zadel bijstellen ook belangrijk.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Van 170mm naar 175mm

Bericht door roger »

Bedankt Sunn,rij al gans men leven op 170mm zowel race als MTB,maar heb van een vriend XTR cranks gekregen van 175mm en die wilde ik eens testen op men MTB omdat bijna alle MTB's op 175mm rijden.

Daarom de vraag,had de hoogte zo ingesteld dat bovenkant pedaal-zadel hetzelfde is bij beide cranks.Wat ik wel ondervonden heb,is dat ik op heel steile korte beklimmingen meer kracht kon zetten.Zal misschien in het koppeke zitten maar had altijd de indruk dat er iets niet klopte.

Ondertussen staan er terug 170mm op en voel me daar precies toch beter bij.

Sunn heb je ooit een PM gestuurd betreft men sleutelbeen breuk(4 juni),wil je daar nog eens voor bedanken.Alles is ok,soms na een lange rit,voel ik nog wat hinder,ook bij men pompoefeningen,maar dan stop ik onmiddellijk bij de minste pijnscheut.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Van 170mm naar 175mm

Bericht door Sunn Xtreme »

zoals reeds opgemerkt... steek je 175mm crancks, dan moet je je zadel ook mee afstellen. vaak is gewoon 3-5mm neerwaarts goed, zonder dat je het zadel naar voor of achter schuift.
je kan dat nog eens proberen ipv het zadel op zelfde hoogte te laten staan.

met langere crancks kan je meer kracht overbrengen, maar de genoemde factoren spelen ook mee.
(meer kracht overbrengen betekent niet altijd sneller rijden! te vaak word dat wel gedacht.....)

de schouder kan nog een hele tijd gevoelig blijven. Bursa en ligamenten hebben meer tijd nodig (en zijn vaak ook langer ge-irriteerd na een operatie)
na een ritje ijs leggen. verder insmeren met Voltaren emulgel (koude zalf) of Reparil Gel (koude gelatine) beiden zijn ontstekingswerend.
de Reparil zal voor dit type letsel in nabehandeling via externe toediening effectiever zijn.

Vroeger was er een blauwachtige gelatine (uit de UK) , die zeer effectief was voor geblesseerde spieren en pezen.
wegens te goed uit de markt genomen, samen met nog andere sportproducten. Dit nadat het bedrijf was opgekocht en onder de Bayer-groep "verdween" met een andere naam.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Van 170mm naar 175mm

Bericht door roger »

Bedankt ,zal die Reparil gel aanschaffen en een tijdje nog behandelen.
Plaats reactie