Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training 1 jaar voorbereiding, hoe beginnen we eraan?

1 jaar voorbereiding, hoe beginnen we eraan?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


PeterG Mountainbiker

Berichten: 237
Mijn bike: Heeft eindelijk grote wielen
Om een lang verhaal kort te maken: volgend jaar (april '18) gaan we met een aantal makkers naar Ibiza. Niet om te feesten maar om te biken. Bedoeling is (nog allemaal verder te bepalen) om er drie of vier dagen te toeren onder begeleiding van een local. Toeren van +/- 4 uur met tussen de 750-1000 hm's. Dit is zeker niet het zwaarste en moeilijkste programma maar 4 van de 5 bikers moeten niet van nul beginnen maar laat ons zeggen dat de conditie op een laag pitje staat. (allemaal 1-2 of 3 jonge kinderen, full time job en je kent het wel allemaal).
Maar gezien we nu een ongeveer een jaar de tijd hebben om op te bouwen naar de trip van volgend jaar, had ik graag eens advies van jullie hoe we ons best voorbereiden om de meerdaagse ritten relatief vlot te verteren. Uitrijden is voldoende, we zijn geen racekonijnen.

* In eerste instantie conditie opbouwen, kilometers malen en persoonlijk wat kilo's kwijt raken? Is het van belang om dit in bepaalde hartslagzone's te doen of kan het ook op intuïtie? (ik weet wel wanneer ik in het rood aan het gaan ben bvb). Zijn kilometers op hometrainer/spinningsfiets ook nuttig en gelijkwaardig?
* wanneer beginnen met intervaltraining?
* ik zwem 1u per week en doe 1u per week kracht in combo met core-stability (dubbele hernia in de onderrug dus is van moeten)
* zondag een toertocht of rit
* vanaf Pasen tot februari 2018 thuis op maandag (ouderschapsverlof en de jongste gaat dan naar school) en in de mogelijkheid in de voormiddag een extra rit te plannen
* tijdens de lange dagen van het jaar kan een avondrit van +/- 2u

Hoe ziet een goed trainingsschema er uit om op te bouwen naar de trip? Combo zwemmen/core-stability zou ik blijvend houden. Oh ja, geen koersfiets in het bezit. Momenteel op 93kg :-?.

Alvast bedankt voor jullie adviezen, alle hulp is welkom =D>

_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Persoonlijk zou ik gewoon een keer of twee à drie in de week op de fiets proberen te raken.
Als je gewoon regelmatig fietst gedurende een jaar en af en toe wat TT's met de nodige hoogtemeters meepikt, moet je zeker in staat zijn om enkele dagen tochten tot 1000 hm's te rijden.
Ik volg ook geen specifieke schema's maar probeer gewoon veel te fietsen, ik doe ook niks specifiek qua intervaltraining of zo, en heb al bijna alle marathons in de Ardennen, 2 x de BeMC, 1 x de Chemins du Soleil, 2 x de Roc d'Azur en nog enkele meerdaagse trips in de bergen uitgereden op die manier.
Met specifieke training zou dat allemaal sneller kunnen, maar op recreatief tempo is dat allemaal geen probleem. En ik spreek hier over ritjes met soms meer dan 3000 hm's, dus 1000 hm's moet op deze manier zeker lukken.

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1406
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik zou hier een half boek kunnen schrijven over optimale voorbereiding. Maar de beste en meest evidente manier om, vertrekkend van jouw situatie, veel progressie te maken is consistent fietsen. Met andere woorden: op regelmatige basis, het hele jaar door. In eerste instantie focus je op basisconditie: hierbij probeer je enkele uren op de fiets te zitten (naargelang eigen ambitie, beschikbare tijd, tijd van het jaar..) en dit op 'praattempo' zeg maar. Hierbij verbeter je je aerobe conditie en je vetverbranding, en daarmee je uithouding. Volgend jaar kan je de laatste 3-2 maanden voor de trip af en toe intensievere (interval)trainingen afwerken, waarbij je je lichaam leert hoe het met afzien en melkzuur moet omgaan. Dit zijn zware trainingen, maar zeer effectief. Je hoeft deze niet te doen om je trip tot een goed einde te brengen maar ze kunnen je wel helpen bij zware beklimmingen etc.

Al bij al zou ik niet teveel focussen op trainingsstructuren of programma's, maar gewoon voldoende kilometers maken. MTB tochten lenen zich uitstekend tot 'fartlek', wat wil zeggen dat je af en toe aan interval doet naargelang de obstakels van het parcours. Zo kan je bv 90% van het parcours op een normaal tempo fietsen en af en toe op een helling eens in het rood gaan. Zo geef je je lichaam af en toe scherpe prikkels, terwijl je toch voornamelijk aan je uithouding blijft werken. Immers: geen vorm zonder basisconditie. Maar ik hamer dus op consistentie: ik ben er van overtuigd dat je beter een heel jaar 2-3x per week probeert de fietsen (ook doorheen de wintermaanden, aangezien de trip al in april is), dan dat je de laatste 4 weken voor de trip plots 5x per week gaat trainen.

PeterG Mountainbiker

Berichten: 237
Mijn bike: Heeft eindelijk grote wielen
Ok, thanks voor de info en feedback. Is inderdaad bedoeling om lang voor te bereiden op een consistente manier ipv laatste maanden vollenbak. Ga me ook een tacx aanschaffen voor de donkere dagen en om tijdens de winter niet stil te vallen. Drie keren per week een lange rit op 'praattempo' wordt het doel. Tegen het einde wat pittige intervaltrainingen inbouwen en lichtjes opbouwen. Dit in het verleden op de hometrainer gedaan en merkte na twee maanden een (grote) progressie in het veld zelf.
Na afloop post ik wel foto's en bevindingen van de trip...

Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1836
Mijn bike: heeft grote wielen
Bij TrainerRoad raden ze een opbouw met lange rustige duurtrainingen enkel aan voor personen die minimaal 10u per week op de fiets zitten. Met lange duur en geen volume kan je simpelweg je lichaam niet voldoende blijven prikkelen.
Als je start van weinig conditie zal dit gedurende de eerste maanden uiteraard wel tot verbeteringen zorgen maar een trainingsschema met wat meer variatie en geregeld wat blokjes net onder de overslag is veel effectiever. Interval staat niet gelijk aan het snot voor je ogen rijden, boven de overslag probeer ik ook zoveel mogelijk weg te blijven.

Sommige mensen volgen graag schema's terwijl andere daar geen boodschap aan hebben. Het is maar waar jij je plezier uit haalt :).

PeterG Mountainbiker

Berichten: 237
Mijn bike: Heeft eindelijk grote wielen
Qua afwisseling bedoel je dan eerder bvb.: in een week een lange rit aan 'praattempo', een rit aan hogere intensiteit en een intervaltraining. Dit ipv drie lange ritten aan praattempo? Wel de bedoeling om er variatie in te brengen en proberen drie ritten per week in te bouwen (rollen of in't veld). Sowieso in de eerste maanden opbouwen en na verloop van tijd en conditie de variatie beginnen toepassen. Het doel heiligt in dit geval de middelen :-D . Heb dat ook nodig, anders kan ik me moeilijk(er) motiveren als er geen doel is. Benieuwd naar de progressie

prideandglory1891 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3850
Mijn bike: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL

PeterG schreef:
Qua afwisseling bedoel je dan eerder bvb.: in een week een lange rit aan 'praattempo', een rit aan hogere intensiteit en een intervaltraining. Dit ipv drie lange ritten aan praattempo? Wel de bedoeling om er variatie in te brengen en proberen drie ritten per week in te bouwen (rollen of in't veld). Sowieso in de eerste maanden opbouwen en na verloop van tijd en conditie de variatie beginnen toepassen. Het doel heiligt in dit geval de middelen :-D . Heb dat ook nodig, anders kan ik me moeilijk(er) motiveren als er geen doel is. Benieuwd naar de progressie
IK zou zeggen, ga gewoon rijden...
Maar niet koersen.
En zeker 1 rit op 't gemak dat praattempo zoals ze zeggen, de andere ritten, bvb eens een brug opsprinten, of een singletrackje wat versnellen.
Een andere keer wat speelstukjes opzoeken zodat je kan werken aan je techniek..
Het moet gewoon allemaal leuk blijven, wat heb je aan een saai trainingsschema die je na verloop van tijd toch niet gaat volgen.

En eten, gezond eten en de kilo's vliegen er af. 't Is wel allemaal een opoffering hoor als je van Nul moet starten.
Daarom, zorg vooral dat het leuk blijft.

TaurineR Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1792
Mijn bike: C. FSi
Mij komt het over dat je (jullie) veel moeite doen voor 1 tripje.
Ik vraag me dan ook af wat je (jullie) het er wel voor over hebt.
Een maand oefenen (want meer is het niet) als voorbereiding voor jullie uitstap, dat zal wel lukken.
Ik geloof niet dat je uzelf, en al je vrienden zal kunnen motiveren om een jaar te trainen voor 1 uitstap.

Natuurlijk, als jullie echt graag fietsen, dan is een doel hebben, een enorme motivatie.
In ieder geval, ik hoop voor u en je collega's dat je er iets mooi van maakt!

PeterG Mountainbiker

Berichten: 237
Mijn bike: Heeft eindelijk grote wielen
TaurineR schreef:
Mij komt het over dat je (jullie) veel moeite doen voor 1 tripje.
Ik vraag me dan ook af wat je (jullie) het er wel voor over hebt.
Een maand oefenen (want meer is het niet) als voorbereiding voor jullie uitstap, dat zal wel lukken.
Ik geloof niet dat je uzelf, en al je vrienden zal kunnen motiveren om een jaar te trainen voor 1 uitstap.

Natuurlijk, als jullie echt graag fietsen, dan is een doel hebben, een enorme motivatie.
In ieder geval, ik hoop voor u en je collega's dat je er iets mooi van maakt!


Het trainen is toch al begonnen, op't gemak en plezier primeert. We fietsen al jaren, met ups en downs (lees kinderen krijgen, huis (ver)bouwen, drukke job,...) en wouden voor onze 35ste verjaardag volgend jaar eens iets anders doen. Citytrip was voor de hand liggend maar een mtb reis is al iets dat jaren in mijn been bijt en zo is het idee gekomen. En als we iets boeken, moet het de moeite zijn en wil ik/we goed voorbereid zijn, vandaar. En klopt, werken naar een doel werkt motiverend. To be continued...

kristof gilis Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 720
Mijn bike: BMC FS01 29 XX1
Off topic maar met welke organisatie ga je?

Ben er zelf 1,5jaar geleden geweest maar was meer all mountain/enduro starter dat we toen gedaan hebben.
We hebben dat toen gedaan met locale organisatie Ride Ibiza.

Volgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training