Omgaan met de warmte

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Omgaan met de warmte

Bericht door Mister No Chaïn »

Na maanden van regen ben ook ik blij dat het eindelijk wat droger is ... alleen kan ik totaal niet tegen de warmte. Eens de temperaturen 25 graden aan tikken ben ik als een vis op het droge, happen naar adem, zweten als een otter, mijn hartslag die veel hoger ligt en die ik niet goed onder controle kan houden. Ik krijg er echt een benauwd gevoel van op de fiets.

Vorige week zonder problemen de 100km in Oud-Heverlee gereden en gisteren in Molenbeek-Wersbeek was het één grote lijdensweg eens ik de eerste bevoorrading was gepasseerd en de temperatuur begon op te lopen. Ik reed rond als iemand die voor de 70 had gekozen maar nog nooit meer dan 40km had volbracht :(.

Iemand tips om het dragelijker te maken? Als het de komende zondagen 25 graden wordt of meer ga ik gewoon passen want dit was niet voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Re: Omgaan met de warmte

Bericht door Filip van Nijlen »

Door fel te zweten regelt je lichaam zen temperatuur, dus veel zweten is per definitie niet slecht.
Voeg snuifje zout toe aan je isotone sportdrank om het grote vochtverlies te compenseren.
Degelijk technisch shirt zorgt voor goede vocht afdrijving, veel beter dan open shirt, bloot bovenlijf.
Temporiseren naar haalbare hartslag en inademen door neus.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Omgaan met de warmte

Bericht door Prospeer »

De meesten moeten wel wennen aan die eerste keer in de zon/warmte na een koude periode. Beetje gewenning, maar sommige mensen kunnen er gewoon minder goed tegen.
Vermoed dat je de kledij ook al hebt afgestemd op de temperatuur? Een paar ijsblokjes in de drinkbus helpt in ieder geval om je drinken relatief fris te houden (is ook niet de bedoeling om de drinkbus vol te proppen en alles ijskoud te drinken, wat je lichaam dan weer een shock kan geven)
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Omgaan met de warmte

Bericht door Real Epic '89 »

Mister No Chaïn schreef:Iemand tips om het dragelijker te maken? Als het de komende zondagen 25 graden wordt of meer ga ik gewoon passen want dit was niet voor herhaling vatbaar.
Je zult je gewoon moeten aanpassen en iets rustiger moeten rijden.

Het is moeilijk te omschrijven maar veel zweten doet je lichaam om zijn warmte kwijt te raken. Bij te weinig vocht inname krijgt je lichaam een soort shock en gaat automatisch extreem zweten. Als ik jou omschrijving lees heb ik het idee dat je het laatste afgelopen zondag hebt ervaren.

Veel drinken met bij voorkeur een toevoeging die je maag snel kan opnemen is de beste oplossing.

Ik werk al jaren in de tropen en maak vaak mee dat collega's te weinig drinken en daarna extreem gaan zweten. Vaak voelen ze zich dan ook zwak en zweverig. (Momenteel zit ik in Vietnam 35c luchtvochtigheid 70% en een gevoels temperatuur van 51c.)
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: Omgaan met de warmte

Bericht door freezy »

Ik denk dat het toch wel meer lichaamseigen is dan louter wat meer drinken en een ander shirtje aandoen. De ene traint vlot bij 35° terwijl een andere dan niets waard is.

Ik heb er zelf ook enorm last van, alles wat boven de 20° is kan je mij geen plezier mee doen. Zelfs in het dagelijks leven heb er last van zonder dat ik ook maar enige inspanning moet doen. Je zal me ook zelden op een terras vinden in de zon.

Ik merk een kleine verbetering wanneer ik tabletten in mijn bidons doe (ipv sportdrank): http://www.tredz.co.uk/prodimg/35887_1_Zoom.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Drinken doe ik zeker voldoende, minimum 500ml per uur en bij warmer weer 750ml.

Kledij is bij mij na 10-15km al doornat, zelfs wanneer ik zeer luchtig gekleed ben of wanneer het amper 10° is. Ik doe ook altijd onderhemdje aan ongeacht hoe warm het is.

Laat de herfst maar komen! :)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Omgaan met de warmte

Bericht door Mister No Chaïn »

Bedankt voor de tips, ik ga toch eens uitkijken naar zo'n goed ondershirt. Nu rijd ik zonder iets onder mijn wielertrui. Vroeger ging ik met gewone shirts lopen maar nu heb ik ook enkele van betere kwaliteit, je voelt toch wel dat het meer doorlatend is en minder plakkerig.

Drinken doe ik wel behoorlijk. Ik had zondag 2 liter mee en ook bij iedere bevoorrading nog bij gedronken. Daar let ik echt wel op.
Het probleem is ook dat ik last heb van de pollen en mijn neus 360 dagen per jaar bijna volledig toe zit. Ik heb dus altijd al het gevoel minder adem te hebben, bij warm weer wordt dit dan ook versterkt.

Ik ben niet voor het warme weer gemaakt, dat weet ik ondertussen al wel. Maar we gaan toch proberen van er aan te werken! Tis zo zonde om voor droge TT's te moeten passen, ik rijd toch liever in de droogte dan te baggeren :-)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Omgaan met de warmte

Bericht door Sunn Xtreme »

de manier waarop je je kleed, ook (veel) overgewicht wpelen een grote rol bij warm weer.
Plaats reactie