Fietsen naar werk als training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Fietsen naar werk als training

Bericht door smokey_fluppe »

Ik train nu gemiddeld 2 x in de week na mij werk maar door tijdsgebrek is dat max 40 km per training als ik geluk heb. ik doe dit nu al een 6 tal maanden maar toch merk ik op tt's in het wekend dat ik het soms moeilijk heb en na de tt's ben ik dan meestal heel bekaf. Nu dit zal wel aan m'n conditie liggen. Nu dacht ik om m'n conditie wat op te krikken om dagelijks naar m'n werk te fietsen, mijn werk is wel 23 km rijden, dus 46 op een dag. ik werk ook wel in de bouw dus altijd zware werkdagen. Zou dit verstandig zijn om naar het werk te fietsen of zou dit teveel vragen van mijn lichaam gezien m'n zware beroep
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Reflex »

Als je het rustig opbouwt en niet te veel zware trainingen doet dan kan het zeker ondanks je zware werk. Sterker nog, je zult meer energie krijgen.

Stel je gaat, Maandag, Woensdag en Vrijdag op de fiets. Dan doe je Maandag een rustige rit (eventueel af en toe eens korte stukjes sprinten op een licht verzet), mits je een goede basis hebt kun je dan op Woensdag wat intervalletjes doen (soort HIIT), en dan op Vrijdag rij je rustig op een lage hartslag. Maar je kunt je toertochten ook als training gebruiken. Als je bekaf bent na je tocht dan fiets je deze te snel. Probeer eens enkele weken rustiger te rijden op je toertocht en je conditie zal omhoog gaan, waardoor je meer af kan.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door smokey_fluppe »

Dus als ik het goed begrijp om te beginnen 3 x in de week op de fiets naar het werk om op te bouwen en tijden de rit naar het werk wat interval inbouwen. Zowel geen als terug want ik schat dat het ongeveer een klein uurtje rijden zal zijn, dus 2u per dag. Of moet ik na m'n rit naar het werk nog een training inbouwen? Ja ik wil vooral beter worden voor de tt's want ik ga met een groep vrienden met meer ervaring en wil dan altijd mee kunnen, dit lukt ook maar moet soms redelijk diep gaan
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Reflex »

Ik zou beginnen met op te bouwen naar 3 keer in de week rustig naar en terug van je werk te fietsen. Vervolgens na een maand of 2 kun je in de Woensdagrit op de terugweg wat interval doen (bijvoorbeeld 5 tot 10 x 30sec vol met 30sec rust of 5 tot 10 keer 1min vol met 1 min rust). De rest van de rit gewoon rustige hartslag aanhouden.

Door de intervalletjes zal je Vo2max omhoog gaan en zul je makkelijker herstellen tijdens je toertochten. Mocht je enkel merken dat het toch te veel word dan kun je beter geen interval meer doen en rustig fietsen of de auto nemen. Daarna kun je ook als je fitter word eens op Maandag een 15min rond omslagpunt fietsen op de terugweg. En zo wat afwisselende tempo/interval stukken in je training introduceren.

Hoewel het niet leuk is om je vrienden in het weekend te moeten laten rijden ben je niet goed bezig op deze manier. Door zo diep te moeten gaan ben je niet bezig met conditieopbouw maar meer met afbraak. Gun jezelf een tijdje om conditie op te bouwen waarna je zal merken dat je ze makkelijker kunt volgen. Eens goed diep gaan is goed, maar als je eenmaal meer dan 30min in het rood zit dan bouw je niks meer op. Laat ze dus op een gegeven moment eens rijden en neem je eigen tempo. Sluit dan weer aan na de bevoorrading om ze tegen het einde weer te laten rijden. Zo heb je 2 blokken intensief en daarna een 2 tal stukken op je eigen tempo.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door smokey_fluppe »

Reflex schreef:Ik zou beginnen met op te bouwen naar 3 keer in de week rustig naar en terug van je werk te fietsen. Vervolgens na een maand of 2 kun je in de Woensdagrit op de terugweg wat interval doen (bijvoorbeeld 5 tot 10 x 30sec vol met 30sec rust of 5 tot 10 keer 1min vol met 1 min rust). De rest van de rit gewoon rustige hartslag aanhouden.

Door de intervalletjes zal je Vo2max omhoog gaan en zul je makkelijker herstellen tijdens je toertochten. Mocht je enkel merken dat het toch te veel word dan kun je beter geen interval meer doen en rustig fietsen of de auto nemen. Daarna kun je ook als je fitter word eens op Maandag een 15min rond omslagpunt fietsen op de terugweg. En zo wat afwisselende tempo/interval stukken in je training introduceren.

Hoewel het niet leuk is om je vrienden in het weekend te moeten laten rijden ben je niet goed bezig op deze manier. Door zo diep te moeten gaan ben je niet bezig met conditieopbouw maar meer met afbraak. Gun jezelf een tijdje om conditie op te bouwen waarna je zal merken dat je ze makkelijker kunt volgen. Eens goed diep gaan is goed, maar als je eenmaal meer dan 30min in het rood zit dan bouw je niks meer op. Laat ze dus op een gegeven moment eens rijden en neem je eigen tempo. Sluit dan weer aan na de bevoorrading om ze tegen het einde weer te laten rijden. Zo heb je 2 blokken intensief en daarna een 2 tal stukken op je eigen tempo.
Dank u voor de tips, vanaf maandag start ik met woon werk verkeer, 3 x 50 km per dag is wekelijks 150 km, nu kan ik max 6o km per week trainen als ik na mijn werk moet rijden door tijdsgebrek, dus zal ik nu meer dan het dubbele rijden. kan dit dan geen kwaad dat dit opgesplitst is in 2 keer (ochtend en avond) ?
als ik nu een tt rijd is mijn HS rond de 150 gemiddeld en dat voor een rit van 2u30 a 3u, voor mij is dit 80% van mijn max HS, beetje hoog zeker gezien mijn conditie :(
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door KWBiker »

Als je zo sterk in het rood blijft gaan, dan zit je seizoen er binnen enkele maanden op en heb je zelfs geen energie meer om in de week te rijden.

Let er op wanneer je drie dagen in de week gaat rijden, dat je je voeding aanpast. Voor je terugrijdt van je werk, kan je best wat sportdrank drinken, zodat je niet meteen een suikerklop krijgt. Dit kan je helpen om dit vol te houden.

Het stramien dat Reflex opgeeft, is echt aan te bevelen. Vooral 's ochtends op tempo van langeduurtraining rijden. Op die manier ga je echt opbouwen en ga je je binnen 3 maanden een stuk sterker voelen.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door smokey_fluppe »

ik had vandaag een vrije dag en heb als training eens naart mn werk gereden om de baan te leren kennen want met de auto neem ik de snelweg, wat met de fiets niet aan te raden is :-D
de afstand is juist 50 km heen en terug en er zitten 200 hoogtemeters in op de totale afstand.
ik heb dit aan een gemiddelde van 25km gereden dus doe ik er een uur op om op mijn werk te geraken.
Ik had als gemiddelde HS 132 met een piek van 150 bij de 2 klimmen maar dit juist gedurende enkele minuten.
dus rij ik de rit aan gemiddeld 72% van mijn max HS.
Is dit een goeie manier om de afstand af te leggen zoals vandaag?
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Prospeer »

Als je zo bent blijven rijden, ga je daar zeker baat bij hebben. Nog bezig?
Vergeet ook niet te rusten. Want aangezien je al fysiek werk doet, is deze combinatie belastend. Las gerust eens een week in waar je maar 1 dag gaat rijden.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door Sunn Xtreme »

bedoeling is dat hij een beetje opbouwt, naast zijn zwaar werk.
3x de week is oke... als hij 1x de week naar het werk rijd, kan hij NA zijn werk de andere dagen ook nog fietsen, en de lastigheidsgraad naargelang zijn paraatheid uitvoeren.
een sportdrank etc... na zijn werk in de bouw... dat is bijna niet te doen. ik geloof dat ze rond half 3 een pause hebben (gebruikelijk in de bouw), dus kan hij beter hier wat eten (wat ze normaal wel doen), een banaan of granny voor het laatst houden dat hij in het laatste uur voor zijn vertrek kan nuttigen tijdens zijn werk.
zorg voor voldoende drinken !!!!!!

sterk aangeraden : extra vitamine supplement(en) zijn geen luxe in een combinatie van zware fysieke arbeid en sport (de zware arbeid alleen al gaat met wat lopen.)
pm anders maar even....


@KWBIKER :
dat heet een hongerklop, geen suikerklop :wink:
daarnaast kan je niet zo simpel de voeding aanpassen als je fysiek zwaar werk hebt in de bouw (metselaar, bekister, stukadoor)... maar een energiedrank zoals we ze kennen zijn uit den boze..dan lok je net de hongerklop uit na zo'n werk. Idem suikerhoudende frisdranken.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: Fietsen naar werk als training

Bericht door smokey_fluppe »

door praktische redenen heb ik het idee om naar het werk te fietsen laten varen, ik zou ongeveer 45 min vroeger op moeten, wat al heel vroeg word aangezien ik al om 6u30 op mn werk moet zijn, en er zijn ook geen kleedkamers of douches op mn werk omdat het een kleine firma is, en dan nog het meesleuren van mn eten en mijn 2 flessen van 1.5 liter water word dit toch moeilijk.
ik heb me nu voor genomen om toch 2x 2uur in de week vrij te maken om te trainen savond en op de andere avonden ook eventjes de fiets uit te halen al is het maar voor een half uurtj. en dan de zondag een TT rijden van rond de 50 a 60 km op mijn tempo.
Meer kan ik er niet uithalen met mijn werk, ik ben stukadoor in de bouw en de meeste vallen na hun werk in de zetel of gaan op café :-D ik ben al blij dat ik de courage heb om 3x in de week te gaan rijden.
Voor de zekerheid heb ik gisteren eens een conditietest laten doen in het sportcentrum van het hospitaal om te kijken of alles wel lichamelijk in orde is en om mn omslagpunt en dergelijke te weten.
De juiste analyse en resultaten zal ik volgende week ontvangen maar ze konden me wel al zeggen dat ik een goeie basisconditie heb maar dat ik slecht recupereer, dit hebben ze gezien op de lactaattesten, mn waarde steeg na de test inplaats van te dalen.
Dus zoals hierboven al gezegd veel duurtrainingen en niet boven mn omslagpunt gaan de komende maanden en ook op de tt's proberen in de zones te blijven.
Daarmee dat ik ook altijd duizelig was na een tt omdat ik teveel piekte naar mijn max hartslag .
Ik heb kunnen fietsen tot 320 watt ( gestart aan 40 w en iedere 3 min 40 w erbij ) en dat 1 minuut kunnen aanhouden, weet niet of dit goed is naar jullie normen.

@sunn xtreme ik neem nu al een tijdje multivitamine van ettix :wink:
Plaats reactie