Hartslag tijdens duurtraining te laag

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
manontheside
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 15 aug 2009 10:56
Rijdt met: Sobre Dad - Salsa Spearfish - Genesis Croix de Fer

Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door manontheside »

Even een vraagje in de groep gooien.

Ik ben deze week gaan duurtrainen met 5 bft wind. Bij meewind had ik het soms wat lastig om mijn hartslag hoog genoeg te krijgen. Dat is iets wat ik zelden meemaak :-D
Ik rij altijd op souplesse (90 à 100 rpm) tijdens mijn duurtrainingen, maar met de sterke wind moest ik opeens een heel stevig verzet gaan trappen om mijn hartslag omhoog te krijgen, waardoor mijn cadans daalde en ik eigenlijk meer het gevoel kreeg in de benen dat ik een zware klimtraining aan het doen was. Hierdoor had ik na afloop van de rit ook vermoeidere benen dan gewoonlijk.

Wat doe je dan best in zo'n situatie? Toch een zwaar verzet trappen om de hartslag in de juiste zone houden of profiteren van de wind en gewoon genieten, want bij tegenwind zie je des te harder af om in de juiste zone te blijven.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door Reflex »

Normaal zou je meewind ook gewoon een relatief licht verzet moeten kunnen trappen en toch aan je hartslag moeten kunnen komen. Je gaat enkel gewoon wat harder. Wattage meewind en tegenwind zal bij een bepaalde hartslagzone hetzelfde zijn, enkel tegenwind fiets je amper 30 en meewind dik in de 40.

Niet aan je hartslag komen kan een indicatie van overtraining zijn of juist het gevolg zijn van verschoven hartslagzones waardoor je nu in een hogere zone traint dan gewenst. Ik zou het dus eerder in je gemoedstoestand van die dag zoeken. (wat vermoeid of stress?)
manontheside
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 15 aug 2009 10:56
Rijdt met: Sobre Dad - Salsa Spearfish - Genesis Croix de Fer

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door manontheside »

Ja, misschien. Ik moest die dag wel extra vroeg op voor het werk en had slecht geslapen.
Niettemin, was een beetje vreemd op 38 km/u te rijden aan hartslag 135 (zit normaal altijd tss 140 en 150 voor duurtraining).

Bij tegenwind uiteraard geen enkel probleem om in deze zone te blijven, alleen met moeite 23 per uur dan :-D
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door chrisper »

ik krijg mijn hartslag ook moelijker omhoog dan vroeger.
ik fiets nu al een 3-tal jaar, ikzelf ben 38
enkel mountainbike, maar train ook geregeld op de weg of op de rollen (maar wel telkens op de mtb)
nu train ik al sinds januari als volgt: 2 ritjes van +/- 30km tijdens de week (op weg vrij plat of op de rollen), en dan in t weekend 1 of 2 ritten van 60-70km (soms duurtraining op weg of soms een tt)
hartslag krijg ik dus moeilijk omhoog: op vlakke stukken goed doortappen is hartslag +/- 130, op soeplesse zak de hartslag naar +/- 100 (wanneer ik bijna sprint stijgt wel naar+/-150, maar dit hou ik niet lang vol)
op hellingen (zoals de molenberg enz) stijgt hartslag wel tot +/- 160
maar vroeger was dit vaak een heel pak hoger op hellingen
vroeger leek het alsof mijn benen harder konden trappen, maar mijn hartslag vlug de hoogte inging (slechte conditie)
en nu lijkt het alsof mijn benen niet harder kunnen, maar mijn hartslag over heeft (betere conditie of overtraining?)
dit is nu al bijna 4 weken zo (waarvan een hele week rust te hebben genomen), betert dit niet
moet ik me nu zorgen maken dat ik overtraind ben, of moet ik meer aan spierkracht winnen??
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door Sunn Xtreme »

i uw geval lijkt een eventuele bloedanalyse meer duidelijkheid te geven. de symtomen komen overeen met eiamnd die een of meerdere tekorten of erg lage waarden heeft, waardoor je het effect krijgt alsof je met de remmen dicht rijd... je weet dat je eigenlijk beter kan, en toch lijk je wat extra mee te slepen waardoor je je geremt voelt.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door chrisper »

Sunn Xtreme schreef:i uw geval lijkt een eventuele bloedanalyse meer duidelijkheid te geven. de symtomen komen overeen met eiamnd die een of meerdere tekorten of erg lage waarden heeft, waardoor je het effect krijgt alsof je met de remmen dicht rijd... je weet dat je eigenlijk beter kan, en toch lijk je wat extra mee te slepen waardoor je je geremt voelt.
ja, dat is gelijk nog een betere beschrijving dat je gaf.
ik dacht dat het misschien ook kon te maken hebben met mijn vrij intensief werk, en dan nog es 150km - 250km per week fietsen erbij.
dat mijn benen niet goed of onvoldoende konden herstellen of zo
thx voor de info, misschien bloedcontrole is een goeie tip en nooit overbodig
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door Sunn Xtreme »

zwaar werk en sporten... een bloedanalyse tussendoor is nooit verloren.
natuurlijk heeft een zware werkdag ook invloed maar dat mag niet blijven doorwegen.... de afstand die je per week rijd is niet overdreven, zelfs vrij goed combineerbaar met een werk (ook een zwaar werk, mits je op tijd voldoende rust)

De meeste klachten komen ook verder van een tekort / erg lage waarde in het bloed. zeer vaak voorkomend is de klassieke vit V12 en Ijzer/ferritine (vooral ferritine word genoteerd)....
als dat het geval is, dat recupereer je gewoon trager van werken, sporten, in de tuin werken... klinkt banaal, maar je moet dat zien dat de optelsom van elke dag, en met wat intensievere zaken en / of duursport ga je dat nog harder voelen....
dan is het fietsen alsof je wat extra meesleept / met de remmen dicht rijd - ondanks je verzuring toch normaal is.

PM
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door SD2E »

1 slechte dag maakt het jaar niet :-D , niet paniekeren
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Hartslag tijdens duurtraining te laag

Bericht door KUBA »

Rij intussen 10Jaar , ook laatst voor het eerst geconfronteerd met benen die niet meer fris aanvoelden zelfs licht pijnlijk na inspanning die normaal geen enkel probleem is , ook kleine krampkes (wat ik normaal nooit heb).

Bloed laten controleren en ja hoor , veel te laag in magnesium en ijzer , een kuur van 1 maand verder alles terug OK

Betreft die max hartslag , als ik een eind lange duurtrainingen gedaan heb krijg ik deze ook niet meer zo hoog , maar tegen dat het zomer is en er wat meer op tempo en kracht getraind word haal ik telkens terug mijn max. (Ben 40 en haal nu nog 198Bpm)
Plaats reactie