training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
adriescc03
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 26 jul 2009 12:14
Rijdt met: KTM Sore 2.0 en racefiets Guerciotti Alero

training

Bericht door adriescc03 »

Hallo,

De afgelopen 2 a 3 jaren gaat het trainen door de week wat minder na een dag werken.
Ik heb geen zwaar werk maar sta wel de hele dag.Is daar wat aan te doen(tips misschien)
Leeftijd is 47 jaar,dus dat zal op een gegeven moment ook wel mee gaan spelen.

Ik ben benieuwd naar de reakties
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: training

Bericht door Sunn Xtreme »

een bloedanalyse zal mogelijk veel duidelijk maken. Heel vaak zit hier een oorzaak.
bv B12, ferritine/ijzer laag of tekort etc.... hormonaal er glaag of tekort,... die zaken alleen al laten zich goed voelen.
daarnaast de leefgewoontes die een rol kunnen spelen (laat slapen, korte slaap, nachtshift werken etc...)
er kunnen zo op het wilde weg tientallen oorzaken zijn, en is gissen.
adriescc03
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 26 jul 2009 12:14
Rijdt met: KTM Sore 2.0 en racefiets Guerciotti Alero

Re: training

Bericht door adriescc03 »

Sunn Xtreme schreef:een bloedanalyse zal mogelijk veel duidelijk maken. Heel vaak zit hier een oorzaak.
bv B12, ferritine/ijzer laag of tekort etc.... hormonaal er glaag of tekort,... die zaken alleen al laten zich goed voelen.
daarnaast de leefgewoontes die een rol kunnen spelen (laat slapen, korte slaap, nachtshift werken etc...)
er kunnen zo op het wilde weg tientallen oorzaken zijn, en is gissen.
Bij een training in het weekend of een vrije dag heb ik nergens last van.
Gebruikersavatar
dirtyd
Mountainbiker
Berichten: 972
Lid geworden op: ma 23 feb 2009 22:43
Rijdt met: Sante cruz talboy ltc , Kona process 111

Re: training

Bericht door dirtyd »

adriescc03 schreef:
Sunn Xtreme schreef:een bloedanalyse zal mogelijk veel duidelijk maken. Heel vaak zit hier een oorzaak.
bv B12, ferritine/ijzer laag of tekort etc.... hormonaal er glaag of tekort,... die zaken alleen al laten zich goed voelen.
daarnaast de leefgewoontes die een rol kunnen spelen (laat slapen, korte slaap, nachtshift werken etc...)
er kunnen zo op het wilde weg tientallen oorzaken zijn, en is gissen.
Bij een training in het weekend of een vrije dag heb ik nergens last van.
halftijds gaan werken dan heb je 2,5 dag extra vrij om te trainen EN ge hebt nergens last van tijdens die dagen. Buiten wat loonverlies 8-[ zie ik enkel maar voordelen 8)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: training

Bericht door Reflex »

Wat wil je horen? Training is een bepaalde hoeveelheid stress geven aan je lichaam. Wanneer je al een hele dag staand werk hebt verricht zal je lichaam minder stress kunnen verdragen. Allemaal logisch lijkt mij. Je kan eens kritisch kijken naar je trainingsopbouw en/of andere trainingsvormen proberen op de dagen dat je hebt gewerkt.

Wat doe je nu aan training dan? En wat heb je de laatste maanden en jaren gedaan? Stelselmatig met een goede basis opbouwen in volume en intensiteit is essentieel. Doe je dit niet dan kan de werkstress (in de brede zin van het woord) inclusief een training wel te veel zijn.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: training

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="adriescc03"][quote="Sunn Xtreme"]een bloedanalyse zal mogelijk veel duidelijk maken. Heel vaak zit hier een oorzaak.
bv B12, ferritine/ijzer laag of tekort etc.... hormonaal er glaag of tekort,... die zaken alleen al laten zich goed voelen.
daarnaast de leefgewoontes die een rol kunnen spelen (laat slapen, korte slaap, nachtshift werken etc...)
er kunnen zo op het wilde weg tientallen oorzaken zijn, en is gissen.[/quote]

Bij een training in het weekend of een vrije dag heb ik nergens last van.[/quote]


zoals hiervboven al vermeld... bloedanalyse. grote kans dat een deel van uw vragen beantwoord zijn.
bij tekorten word het effect van vermoeidheid na werken nog veel harder uitvergroot. het is de logica zelve dat je op een vrije dag wat beter rijd... maar de dagen erna tijdens he twerk zal je weer meer hinder krijgen, en zeker erna gaat het niet goed meer.
vul lage waarden en / of tekorten aan en het gaat een stuk beter.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: training

Bericht door doctor »

Volledig mee Sunn eens, bloedanalyse en weten wat er schort. Want vermoeidheid en overtraining enz. ik hoor dat hier dikwijls. Maar meestal als je geen nachtwerk doet en je traint niet meer dan 15 uur per week dan is dat een tekort of uit balance van iets. En mens is niet snel overtraint. Maar vaak zie je personen met een dure fiets rijden, waarvoor ze niet op een euro kijken. Maar hun lichaam laten keuren wordt dan weer vaker overgeslagen. Echt trainen voor een actief persoon die dus werkt en redelijk wat sport doet, is vitaminen en supplementatie net zo belangrijk als een goede onderhouden fiets onder uw kont. Zelfs iemand die bloot staat aan veel stres, en op leeftijd komt heeft zelfs bij minimale sportinspanningen al baat bij supplementatie. Want wie heeft de tijd, de motivatie om gans de dag op zijn voeding te letten. Daarmee bedoel ik voeding te gebruiken die alles kan bevatten wat men nodig heeft. Mijn ervaring zegt ook, degene die extreem op voeding letten, bijna altijd ongenietbaar zijn voor hun omgeving na redelijke termijn. Dus beter enkele malen per jaar een bloedanalyse bij je arts en dan zelfs beetje opvolgen hoe en wat en noteren voor jezelf en je leert na enige tijd door die ervaring sneller punten die opduiken bij sommige tekorten of gebreken tijdens en naast het sporten.
adriescc03
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 26 jul 2009 12:14
Rijdt met: KTM Sore 2.0 en racefiets Guerciotti Alero

Re: training

Bericht door adriescc03 »

Bedankt voor de reacties,ik ga hier wat mee doen.
Plaats reactie