Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training HRV (Heart rate Variability)

HRV (Heart rate Variability)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht ma 14 maart 2016 17:51
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Tegenwoordig wordt het meten en bijhouden van diverse data steeds populairder binnen de sport. Strava, trainingpeaks, gps systemen, hartslagmeters, powermeters noem maar op.

Als indicatie van mijn fysieke gesteldheid en/of mate van herstel gebruik ik al jaren mijn rusthartslag in combinatie met mijn gevoel en hartslag gedrag bij inspanning. Toch is er al enkele jaren een mooie aanvulling hierop die de laatste maanden steeds bekender wordt. Ook omdat het nu betaalbaar is voor het grote publiek.

De HRV (Heart rate Variability) zou volgens diverse studies een goede indicatie moeten geven voor je gesteldheid. En zou een ideale tool zijn in het voorkomen van overtraining. Tevens kun je het gebruiken als indicatie van je conditie.

Juist voor de gedreven amateur sporter die naast zijn training nog moet werken (al dan niet thuis) en in mijn geval nog in ploegendienst is het erg moeilijk om te weten hoeveel training stress je aankunt. Met de HRV score zou je hier wat meer inzicht in kunnen krijgen.

Je zou zelfs kunnen zien of er een ziekte aankomt en hier in een vroeg stadium je trainingen op kunnen aanpassen.

Iemand hier die al gebruik maakt van de HRV score? Of coaches die bekend zijn met deze methode? Ik ben het nog maar net aan het bijhouden dus moet nog wat data verzamelen. Maar na het lezen van verschillende onderzoeken lijkt dit wel een belangrijke tool voor mensen die hun grens willen verleggen.

Bericht vr 18 maart 2016 14:40
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2507
Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Welke software/applicatie gebruikt deze parameter? Of wordt dit aangeduid op een toestel?
Interreseert me wel.
Ik wou de stresscurve van Strava hiervoor gebruiken, maar twijfel nog.
Had hieromtrent hier is enkele vragen gesteld, maar kreeg alleen dwaze antwoorden...

Bericht vr 18 maart 2016 16:08
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Er zijn enkele nieuwere hartslagbanden die de tijd tussen de hartslagpieken kunnen bepalen. Zelf gebruik ik de Polar H7. Daarnaast heb je een app nodig die de waarde van de band omzet in een HRV score. Ik gebruik Ithlete maar Elite HRV kan ook.

Ithlete heeft ook een vingersensor die je in je gsm kan pluggen. Hierdoor moet je niet steeds iedere ochtend je band omdoen.

Het belangrijkste is om jezelf wat in te lezen in de meetmethode. Je kunt namelijk al liggend, zittend en staande meten. Liggend is het makkelijkst maar bij sporters met een lage rusthartslag niet nauwkeurig. Zittend is al beter omdat je rusthartslag dan iets hoger is. Staand is nog beter omdat deze dan nog hoger is, alleen is dit niet echt comfortabel.

Zelf sta ik in de ochtend op, doe ik mijn band om, een plasje en ga op het bed zitten. Daarna adem ik een tijdje rustig in en uit (minuut of 2) om tot rust te komen en start ik de meting. Ithlete geeft netjes aan hoe je moet in en uitademen tijdens de 60 sec durende test. (ademfrequentie is zeer belangrijk bij een HRV meting).

Hoe je meet (liggend,zittend of staand) maskt niet uit. Zolang je maar iedere dag op dezelfde manier meet.

Een HRV score opzich zegt niks. Je zal dus eerst enkele weken moeten meten en bijhouden om een basislijn te krijgen van jouw score. Maak ook niet de fout door er de eerste weken al op te vertrouwen en op basis van de tip van de app te trainen. Hij moet eerst een basislijn kunnen maken om te weten wat hoog en laag is. Ga dus enkele weken verder met trainen op je oude methode terwijl je meet. Je zal dan een mooie indicatie krijgen en zien wat goed en fout is.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag. Ikben geen dokter maar heb wel veel gelezen over HRV dus kan je misschien op weg helpen.

Bericht vr 18 maart 2016 16:32
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2507
Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Interresant.
Feit is dat je bvb op Strava of Tpeaks reeds je geüploade dat kunt gebruiken.
Dus moest die 'stresscurve' betrouwbaar zijn...

Bericht vr 18 maart 2016 16:56
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Je haalt twee dingen door elkaar. "Training stress score" in Trainingpeaks of de "Fitness/freshness" score in strava zijn totaal iets anders als de HRV score.

De TSS is een indicatie van de zwaarte van de trainingen op basis van de tijd dat je op een bepaalde hartslag hebt gezeten of in een bepaalde powerzone als je een powermeter hebt. Hoe langer of hoe zwaarder je traint hoe hoger de TSS en hoe zwaarder de training was. Hieruit zal trainingpeaks of strava een grafiek maken om je een indicatie te geven van je conditie.

TSS is puur een indicatie. Met name tijdens weken met veel intervallen geeft dit een vertekend beeld aangezien de tijd zwaarder weegt in de score dan de hartslag. Een interval training krijgt dus relatief een veel lichtere TSS dan een duurtraining terwijl het herstel wel degelijk net zo lang zo niet langer duurt.

Daarnaast kun je op basis van TSS niet zeggen of je goed hetsteld bent. Er zijn richtlijnen van de beste steigingsgraad van de vorm curve, maar dit is subjectief. De ene kan meer af dan de andere. Daarnaast is TSS enkel een indicator voor de training stress. Slechte nachtrust,ziekte, slecht eetpatroon of stress op het werk worden niet meegenomen.

HRV is een indicatie van de staat van je lichaam. Een hoge HRV tov je basislijn wil zeggen dat je lichaam die dag in staat is om de training stress op te vangen. Een lage HRV tov je basislijn zegt dat je lichaam nog niet hersteld is of nog ergens anders last van heeft (slechte nachtrust, ziekte, stress..) en een zware training niet kan verwerken.

HRV is dus enkel een indicator voor de mate van herstel. Net als dat de rusthartslag kan zijn. Sommige gebruiken het ook als indicator van vorm. Maar dat is niet altijd zo te zeggen.

Idealiter zou je de TSS vormcurve, samen met de HRV score kunnen gebruiken om te zien welke training je moet inlassen. Er zijn trainers die op basis van de HRV score en het gedrag van die score in het verleden van een renner precies kunnen zeggen hoeveel TSS een bepaalde training moet bevatten om de conditie omhoog te krijgen of om te taperen naar een wedstrijd.

Zelf wil ik mijn HRV score samen met mijn gevoel en ervaring gebruiken om in te schatten of ik de geplande training van die dag goed kan uitvoeren of dat het slimmer is om een dagje rust te nemen. Tevens wil ik zo voorkomen dat ik chronisch overtrain of juist te weinig doe.

Bericht za 19 maart 2016 10:55
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2507
Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Die HRV is voorlopig wel alleen met Polar toestellen te checken dan? :cry:

Bericht za 19 maart 2016 11:20
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
J.E. schreef:
Die HRV is voorlopig wel alleen met Polar toestellen te checken dan? :cry:

Nee hoor, het werkt met meerdere hartslagbanden die de RR interval kunnen meten. Een Polar toestel heb je zeker niet nodig, enkel de hartslagband (als je kiest voor de H7).

Hier enkele voorbeelden van banden die het kunnen meten:
    Polar H7
    Wahoo TICKR
    4iiii Viiiiva
    Zephyr HxM (Bluetooth 4.0 versie niet 2.0)
    Cardiosport TP3
    Suunto Smart Belt
    R1 Blue Sigma Sport

Bericht di 19 apr 2016 20:49
HardTail Charlie Mountainbiker

Berichten: 313
Mijn bike: Lynskey M290; Rocky Mountain Element 950RSL

Bericht ma 07 nov 2016 13:14
dylandamsma Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 12
Ik ben begonnen met het bijhouden van mijn HRV via Elite HRV + Garmin Premium Heart Rate monitor. Concept klinkt erg interessant. Het meet ook direct mijn rusthartslag, dus dat is ideaal.
Wel nog geïnteresseerd in wat meer literatuur over HRV met betrekking tot sport. Nog niet ernstig veel over kunnen vinden.


Keer terug naar Sportvoeding, drank en training





cron