max hartslag

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

max hartslag

Bericht door smokey_fluppe »

Ik heb mijn max hartslag enkele maanden geleden bepaald met de formule 220 - leeftijd en dan kom ik op 184 uit. Ik stel ook mijn trainingen in op deze hartslag.
Maar nu heb ik al een paar keer op een tt eens goed doorgegeven en heb al enkele malen op de hartslagmeter een max van 192 gehaald , wil dit dan zeggen dat mijn berekening niet klopt of zitten die hartslagmeters er soms naast. Wel opvallend dat het al een 3 tal keer is voor gevallen op verschillende tochten en telkens die 192. Moet ik nu mijn training aanpassen naar die 192 of op 184 blijven voort gaan
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: max hartslag

Bericht door Reflex »

220 - leeftijd is een stelregel maar kan wat mij betreft de prullenbak in. Je max bepaal je door kort op te warmen en dan vol gas te gaan. De hartslag die je dan haalt (mits je die dag goed uitgerust bent) is je max. Trainen op basis van je max hartslag kan overigens ook niet echt. Als je echt serieus wilt trainen zul je de zones moeten laten bepalen middels een fietstest. Of als je wat langer fietst zou je het omslagpunt kunnen benaderen op enkele slagen aan de hand van je data.
Dieter1080
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 07 jul 2016 11:45

Re: max hartslag

Bericht door Dieter1080 »

naar mijn mening (en wat jaren ervaring op cardiologie als verpleegkundige) kan je als richtlijn nemen dat je je niet overbelast als je tijdens de inspanning kan blijven praten op een vrij normale manier. Dit is wel een richtlijn he mensen... geen exact science.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: max hartslag

Bericht door smokey_fluppe »

Heb ondertussen al de fiets test gedaan in het sportcentrum en daar is mijn max bepaald op 191 , dus 7 slagen hoger dan de formule
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: max hartslag

Bericht door Reflex »

smokey_fluppe schreef:Heb ondertussen al de fiets test gedaan in het sportcentrum en daar is mijn max bepaald op 191 , dus 7 slagen hoger dan de formule
Dat zal beter in de buurt komen maar hoeft nog niet zo te zijn. Je hebt best kans dat je volgende week ineens 195 haalt. Het is afhankelijk van je gemoedstoestand en het weer. Maar uiteindelijk neem ik aan dat ze nu ook je zones hebben aangegeven na die test?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: max hartslag

Bericht door Sunn Xtreme »

het gebeurd ook vaker dat je na een hele tijd van trainen en gecorrigeerd gewicht, een hogere max haalt.
normaal, want mensen met een matige conditie en zeker met (veel) overgewicht, halen zelden hun eche maximale pols.
het verschil is niet erg groot, maar je kan het beter op voorhand weten als je vaststelt dat bv binnen 4 maanden die pols toch nog 5 slagen hoger ligt.
als voorbeeld gesteld.
dat komt gewoon omdat je een betere conditie beschikt en als je echt intensief gaat, makkelijker dieper kan gaan dan daarvoor.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: max hartslag

Bericht door Bunga »

Dat was bij mij het geval. Bij een eerste inspanningstest 192 gehaald en 3 jaar later en met een betere conditie 196 gehaald. Ik denk vooral ook omdat ik de verzuring beter kon volhouden
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: max hartslag

Bericht door smokey_fluppe »

Vandaag lekker zware bergrit gedaan en indd, 3 maand geleden met inspanning test hs bepaald op 192 en vandaag een 198 gehaald , ofwel was mijn hartslagmeter te enthousiast:-)
Plaats reactie