oververmoeide benen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

oververmoeide benen

Bericht door smokey_fluppe »

Ik rij nu na een lange periode eruit te zijn ongeveer 6 maanden terug op de mtb. Ik rij meestal een 3 tal keer per week, na het werk 2 x 30 km ofzo en in het wekend een tt van 40 50 km , ik heb daar nooit problemen mee ondervonden maar nu de laatste tijd recupereer ik niet meer zo snel,mijn benen blijven een hele week zwaar aanvoelen en als ik fiets ben ik na afloop licht in m'n hoofd en de dag nadien ben ik zeer moe en wegen men benen superzwaar, iets waar ik voordien nooit last van heb gehad bij dezelfde inspanning. Ik moet er wel bij zeggen dat ik overlaatst 2 weken verlof heb gehad en dat ik dan dagelijks ben gaan fietsen, maar altijd binnen de aanvaardbare hartslag zone van 75 %. Nog even erbij zeggen heb bloed laten nemen en alles is ok daar. Zou dit een winterdip zijn of gewoon oververmoeid door die 2 weken dagelijks te fietsen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: oververmoeide benen

Bericht door Reflex »

Lange tijd niet fietsen en dan gelijk 3x 60km en 1 keer een toertocht in de week plus op verlof 2 weken dagelijks. Niet iedereen kan dat af na een lange tijd niks doen. Zou dus wel degelijk overtraining kunnen zijn.

Wat doet je rusthartslag en hartslag tijdens inspanning? Gaat hij snel omhoog of juist weer moeilijk omhoog. Er zijn verschillende indicatoren voor overtraining die je in de gaten moet houden. Mijn eerste ingeving is een weekje relatieve rust en dan kijken of het beter gaat, tevens daarna in de gaten houden hoe je lichaam reageert. Chronische overtraining kan je lang achteruit slaan.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: oververmoeide benen

Bericht door smokey_fluppe »

Hallo, ik rij maar 2 keer 30 km in de week hoor en dan een tt in het wekend, maar indd die 2 weken verlof heb ik wel iedere dag gereden wat zich nu verzeker laat voelen. Mijn laatste rit ging mijn HS redelijk vlug omhoog en had ik ook meer last van m'n adem wat ik normaal niet heb. Ik ga nu eens een week niet rijden maar dit is zo moeilijk want de goesting is er hoor, maar die benen willen niet mee
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: oververmoeide benen

Bericht door Sunn Xtreme »

en wat noem je "bloed oke" ???
sommige artsen stellen nogal makkelijk dat het oke is, zelfs als er een - teken voorstaat.
andere merken toch al wel is op dat er zaken laag zitten of er zit aan te komen.

er kan ook een griepje meespelen... dat wringt vaak al 1 a 2 weken, soms langer, en dat laat zich vaak voelen in vermoeidheid.
de hoofdpijn kan daar een typisch syndroom van zijn. Of een ander virus...(bv EBV)
je kan een PM sturen....
pompierke 349
Mountainbiker
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 21 feb 2010 16:40
Rijdt met: Mtb.Scott scale, Beachbike Pro winner

Re: oververmoeide benen

Bericht door pompierke 349 »

Rust is even belangrijk of trainen.
Eens goed uitrusten, tot alles goed is uitgerust en dan terug opbouwen. Trage hartslag op de weg.
Lup
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27

Re: oververmoeide benen

Bericht door Lup »

Overtraind, denk ik. Als je lange tijd niets hebt gedaan, moet je rustig opbouwen. Niet meerdere keren per week gaan knallen of twee weken lang elke dag gaan fietsen. Zeker niet op de mountainbike in de bossen.

Best gewoon rustig opbouwen en op de weg beginnen desnoods. Als je moe bent of spierpijn hebt van de vorige training, ook nog niet volle bak gaan trainen, maar het een dag uitstellen of desnoods gewoon rustig rijden op de weg.
Plaats reactie