Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Deere Power
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: do 20 okt 2005 22:20
Rijdt met: Cannondale FLASH 29, Cannondale SYNAPSE HIMOD
Contacteer:

Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door Deere Power »

Hallo,

Hoewel ik de laatste tijd ook vaak met de koersfiets rij naast de mtb post ik toch graag mijn vraag hier omdat de antwoorden vaak goede raad bevatten.

Korte situatieschets: Na enkele jaren vooral mtb gereden te hebben is er de laatste jaren ook racefiets bij gekomen. Maanden van 1200 km komen wel eens voor, op jaarbasis de laatste twee jaar rond de 11000 km per jaar.
Altijd met "hardere" zadels (Fizik Arione 00 en CX, Romin S-Works) gereden en goede koersbroeken. Nooit zitvlakproblemen gehad.

Tot half december dat ik ineens niet goed meer zat op mijn racefiets met Arione 00 zadel. Het gaat hier niet om positieproblemen of klachten in de rug, eerder pijnlijke wondjes / mini-zweertjes op de plekken waar de druk het hoogst is. De huisdokter (ook sportarts) heeft me een wondhelende zalf voorgeschreven, niets heftig. Deze zalf helpt niet wreed, de luierzalf van de kindjes werkt beter (Inotiol)

Al overgeschakeld op mijn Arione CX zadel (toch zachter dan de 00) maar het probleem blijft terug komen. Op deze moment is het al na 2 uur trainen prijs. Ik kan de pijn verdragen, kan verder rijden, maar wordt dan thuis steeds met een klein schafwondje geconfonteerd. Heb dan 2 dagen nodig om alles te laten genezen; Geen drama op zich maar maak me stillekesaan zorgen voor mijn fietsvakantie in maart waar ik elke dag meerdere uren in het zadel ga zitten. Ga dan ook niet een dagje rust kunnen geven aan mijn zitvlak.

het lijkt wel alsof gans die zitvlak-zone die in kontakt komt met het zadel een wekere huid heeft ineens waardoor de minste belasting nu irritaties / schaafwonden geeft...

Iemand raad of idee welke dokte mij hierbij kan helpen? Omgeving Opwijk.

Merci

Peter
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door Sunn Xtreme »

je zeemvel insmeren met broekzalf. Met de zachtere zeemvellen word dat vaak niet meer gedaan, maar van de moment ze wat vochtig worden door transpireren, gaan ze schuren.
de zalf voorkomt dat.
en misschien zit je ook te hoog met je zadel, waardoor je veel beweging krijgt (vorm van schommelen op het zadel bij de trapbewegingen), wat de wrijving erg versterkt.
Gebruikersavatar
Deere Power
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: do 20 okt 2005 22:20
Rijdt met: Cannondale FLASH 29, Cannondale SYNAPSE HIMOD
Contacteer:

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door Deere Power »

bedankt SunnExtreme, ik had een beetje gehoopt op een reactie van U (gezien uw ervaring).

Ben dus vergeten te vermelden:

Broekzalf: altijd en overal bij mij, gebruik die van Assos en Q
Zitpositie is ok, ik heb niet die typische kantelbewegening van de poep bij te hoge positie.

Peter
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door J.E. »

Het eerste wat ze tegen iedereen op de Cape Epic zeggen in de eindeloos lange rij wachtenden op verzorging van hun beschadigd zitoppervlak, is, GEEN zalfkes gebruiken preventief....
Michaël
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: di 30 dec 2008 22:56
Rijdt met: Canyon

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door Michaël »

Ik ben geen dokter, maar wondjes zou ik de kans geven om te genezen. Dus ipv iedere dag fietsen, om de twee dagen en op de andere dagen hardlopen of zo.
Als je lange tijd niet gefietst hebt, of bij beginners kan dit komen door weke huid. Maar in jou geval, je fietst zeer veel, lees ik, zou er ook een andere oorzaak kunnen zijn. En dat is overtraining. Waardoor het imuumsysteem, om de wondjes te herstellen niet meer optimaal funcioneert. En dan is matigen van volume en intensiteit de boodschap.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door julie »

ik denk dat je misschien een ander, wat zachter, zadel moet zoeken voor de koersfiets.
Je beweegt veel minder op de koersfiets, je blijft dus eigenlijk altijd in dezelfde positie zitten en dit urenlang, dit is haast nooit het geval tijdens het mountainbiken, dus een hard zadel is makkelijker te verdragen tijdens het mountainbiken. Ik spreek natuurlijk uit eigen ervaring, maar het zadel is echt veel belangrijker op de koersfiets alsmede je positie, hoogte van het zadel, stand van het zadel tov de trapas, enz, dat is millimeter werk op de koersfiets.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="J.E."]Het eerste wat ze tegen iedereen op de Cape Epic zeggen in de eindeloos lange rij wachtenden op verzorging van hun beschadigd zitoppervlak, is, GEEN zalfkes gebruiken preventief....[/quote]


ik doel enkel op de gebruikelijke broekzalf als vanoudsaf, die voorkomt juist irritatie en wondjes door het schuren van de zeem tegen het zitvlak. :wink:
weet wel dat sommigen bepaalde andere zalfjes gebruiken dan dat met het idee dat het dan oke is... en loopt het inderdaad kompleet fout.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door Sunn Xtreme »

uw zadel op de racefiets.... is misschien een tikje te breed. je kan een idem model hebben als op de mtb, toch opletten gezien tegenwoordig het merendeel van de merken diverse zadelbreedtes produceren.
in geval av neen tikje te breed, heb je ook het vlaggen.

daarnaast zit je zowieso wat dieper op de fiets, er ontstaat dan toch iets meer wrijving rond de vaste zitpositie op bepaalde plaats.
een iets zachter zadel, zoals iemand ook aanhaalde, kan veel helpen.

eerst en vooral die wondjes goed verzorgen en laten genezen.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door vani »

je broek iets te groot geworden waardoor zeem wat meer gaat schuiven?
Gebruikersavatar
Deere Power
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: do 20 okt 2005 22:20
Rijdt met: Cannondale FLASH 29, Cannondale SYNAPSE HIMOD
Contacteer:

Re: Last zitvlak: gevoelige huid / wondjes op drukpunten

Bericht door Deere Power »

Kleine update, vanalles gebeurd de laatste dagen.
Eerst en vooral de zalf gestopt. Ze hielp wel maar maakt de huid ook weker wat niet hielp. Terug bij de dokter geweest die nu ontdekte dat er een onderhuidse infectie zat. Zaterdag begonnen met een antibiotica kuur, sindsdien elke dag serieuze verbetering.
Bij het rijden op de rollen bijna geen last meer, in bepaalde positie nog een ambetante kriebel, gemakkelijk te vermijden. Zondag 4 uur buiten gereden, zo goed als geen last meer gehad. Nog 2 dagen antibiotica te gaan, hopelijk gaat het in deze richting verder. Bedankt voor de tips!
Plaats reactie