is lopen goed voor mtb training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

is lopen goed voor mtb training

Bericht door smokey_fluppe »

Door dat ik veel laat thuis ben van mijn werk heb ik moeite om 2x een deftige fietstraining te doen in de week,
nu vraag ik me af of lopen ook opbouwend werkt voor de MTB conditie
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door freezy »

Het helpt voor de algemene conditie, zo deed ik in 2012 amper fietstrainingen maar ging wel 2 tot 3 keer week lopen (afstanden tussen 7 en 12km). Toen ik dan in oktober 2012 opnieuw begon te fietsen merkte ik toch wel een aardige conditie te hebben en beter te recupereren van korte, diepe inspanningen. Tevens merkte ik dat de opbouw vlotter verliep dan wanneer ik puur door middel van fietstrainingen opbouwde.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik loop sinds 2 jaar en conditioneel ga je er zeker niet slechter van worden ;-).
Sinds deze winter (door de aankoop van een smarttrainer) rij ik ook behoorlijk wat op de rollen, dan train je naast conditie ook je benen, wat bij lopen toch iets heel anders is. Dus ja, dat lijkt me nog beter naar het mountainbiken toe.

Zolang mijn knieën het houden probeer ik het heel jaar door wat te lopen, eens het begint te vlotten is het nog wel plezant.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door Free_ltd »

Ik had een pokkenslechte conditie. Fietsen was met tong op het stuur en afstappzn om boven te geraken. Fietste 1x per jaar :-)
Dan Start To Run gestart en doorlopen. Nu jog ik 2 a 3 x per week 5km en soms een paar km erbij.

Net na de zomer intensiever gaan fietsen en wat een verschil.

Met snowboarden idem. Veel meer kracht en minder vermoeide benen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door Reflex »

Ligt er eigenlijk aan wat je huidige conditiepeil is.

Hoe hard je kan fietsen en hoe lang je dit vol houd hangt van enkele verschillende zaken af.

Je lichaam moet voldoende zuurstof kunnen opnemen om een bepaalde inspanning te kunnen volhouden. Het trainen van het cardiovasculair systeem is daarin belangrijk. Door lopen (of een andere crosstraining) kun je dit systeem prima ontwikkelen.

Als tweede moeten je spieren de inspanning ook nog kunnen volhouden. Door het veelvuldig trainen van de spiergroepen die je nodig hebt tijdens het fietsen voorkom je dat je spieren verkrampen of het opgegeven. Doir lopen zul je niet de juiste spieren trainen.

Als derde wordt je ook nog tegengehouden doir je traptechniek en stuurkunsten. Door bijna niet te fietsen leer je niet de optimale krachtoverbrenging en zal je pedaalslag ook minder soepel en efficiënt zijn.

Buiten het begin van de winter waarbij de nadruk op je cardiovasculair systeem ligt wordt er aangeraden om zoveel mogelijk te trainen in de sport die je wilt gaan uitvoeren. Is het echter de keuze tussen lopen of helemaal geen training, dan spreekt het uiteraard voor zich dat je beter iets kan doen.

Bij veel mensen die niet gericht of veel trainen zie je wel vooruitgang door het lopen omdat hun cardiovasculair systeem onderontwikkeld is. Maar vanaf dat je hier een goede basis hebt gelegd zal de voortgang stagneren.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door Edlisjas »

Toch even opletten met lopen, ik ben een jaar of 3 ook begonnen met lopen. Binnen het jaar aan beide knieën geopereerd (meniscus). Ik heb me daarna een spinningfiets gekocht en train nu 1 keer in de week een 1,5 uur of ca. 30 km op de spinningfiets (echt nat van het zweet). Voor mij is dat de beste training. Vorig jaar wegens de slechte weersomstandigheden 6 weken niet op de mtb gezeten maar 2 keer per week getraind op de spinningfiets en mijn conditie en kracht in de benen was super.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door smokey_fluppe »

Bedankt voor de reacties :-D , hier uit leid ik af dat lopen toch wel goed is voor de basisconditie te beteren of op peil te houden, maar dat je voor de spieren toch best op de fiets kruipt.
Mijn intensie is om de komende 2 maanden wekelijks 2 x te lopen en in het wekend dan een training of tt met de fiets te doen, en vanaf de lente dan 1 x lopen en 2 x fietsen. :-D
Laatst gewijzigd door smokey_fluppe op vr 15 jan 2016 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door Free_ltd »

Ik doe het nu ook zo. 2 tot 3 x lopen per week en 1 x fietsen. In de zomer zal het andersom zijn omdat het dan avonds nog licht is.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door Bunga »

Ik probeer 1x per week te lopen naast het fietsen. Scheelt tijd en de aangehaalde cardio training heeft daar zeker baat bij. Verder denk ik dat het ook nog goed is als cross-training die moet helpen om een betere stabiliteit te brengen, vooral naar de onderrug toe maar hoe groot dat effect is heb ik geen idee van.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: is lopen goed voor mtb training

Bericht door Reflex »

Het is en blijft een compromis. In de wintermaanden is het goed om crosstraining te doen als mentale rust en afwisseling. Maar specifiek trainen geeft veel meer effect. Voor de mensen die gewoon gezond willen zijn is het dus prima, maar voor mensen die als doel hebben om beter en harder te fietsen is het niet de beste methode.
Plaats reactie