hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Free_ltd »

smokey_fluppe schreef:als ik dit hier allemaal lees zal ik best gewoon verder doen zoals ik bezig ben en na de training een extra als rijstpap of peperkoek innemen en dan deftig eten nadien =D> , want ga ook geen geld beginnen uitgeven aan spul waar ik toch niet zeker van ben :lol:
Ff het eiwit van 2 rauwe eieren slikken. Dan zijt ge 100% zeker en meteen ook een bodemke tegen die Duvels tijdens den apres-bike :-) Dat zijn dan meteen uw koolhydraten :-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

Free_ltd schreef:Als ik google kom ik inderdaad veel tegen die 'beweren' dat het puur is. 20 jaar geleden waren die discussies al in de fitnesszalen over de betrouwbaarheid daarvan. Vandaar dat de meeste bodybuilders deze gewoon bij de apotheek aankopen omdat deze het betrouwbaarst 'zouden' zijn.

Ik schreef dat ge dat 'kunt' doen, maar het staat iedereen vrij zijn producten te kopen waar hij wil en in welke hij vertrouwen heeft.

Vandaar da ik eens wilde weten welke gij gebruikt, want ik zou ook wel graag een goedkoper alternatief hebben :wink: Want momenteel krijg ik ze nog binnen via de enorm dure producten van mijn dieet, maar vanaf eind deze maand is dat afgelopen en is een 'goed' alternatief welkom.
Zomaar googlen en bestellen op het gevoel of het een goed product is of niet, doe ik niet. Want de kans dat men dan uitkomt op producten die ge onderaan uw post beschrijft, is heel erg groot.
Waar ik altijd op let is dat ik mijn producten in België of Nederland koop. De regelgeving is hier dermate dat ze niet zomaar iets op het etiket kunnen zetten en er volledig iets anders in stoppen. Het zal op kleine schaal wel gebeuren, maar dat is spelen met vuur en ik ga ervan uit dat dit niet zomaar gedaan zal worden. Wel kunnen ze natuurlijk met de etiketten doen alsof het een hoogwaardig eiwit is maar dan blijkt er op de ingrediëntenlijst te staan dat er slechts 10% Whey in zit en de rest is Soya eiwit. Of ze zetten (net als de Performance mix die hierboven staat als ik het goed op) op de ingrediëntenlijst dat er eiwit in zit. Als er niet gespecificeerd is welk eiwit dan kan er dus vanalles in gestopt worden. Gluten zijn ook eiwitten enkel veel duurder dus men zal het niet zomaar gebruiken, maar ze zouden het er in kunnen stoppen ipv whey eiwit. Zolang het dan maar eiwit is dan klopt het volgens de autoriteiten.

Als ik dus een eiwit koop dan zoek ik producten die op de Nederlandse en Belgische markt zijn en die duidelijk aangeven in de "voedingswaarden tabel" wat er precies in zit. Persoonlijk mix ik niet meer zelf mijn shakes en koop ik een shake van een bekend merk. Hierbij staat er duidelijk gespecificeerd wat er in zit. In mijn geval staat er dat er in de shake whey zit, maar ook caseine en sojaeiwit. Volgens dit merk is dit een ideale formule, maar ik zie het als een verkooppraatje om goedkopere producten te kunnen toevoegen. Maar het feit dat het netjes vermeld staat op de verpakking en het feit dat deze shake voor mij helpt vind ik prima.

Als jij je goed voelt bij de eiwitten vanuit de apotheek (welk merk is dit?) dan moet je het voor mij zeker niet laten. Ik geef enkel aan dat ik het wat duur vind voor eiwitten aangezien je op de markt veel spelers hebt die het goedkoper kunnen aanbieden.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

smokey_fluppe schreef:als ik dit hier allemaal lees zal ik best gewoon verder doen zoals ik bezig ben en na de training een extra als rijstpap of peperkoek innemen en dan deftig eten nadien =D> , want ga ook geen geld beginnen uitgeven aan spul waar ik toch niet zeker van ben :lol:
Over het feit of een recoveryshake wel of niet helpt om beter te herstellen hoef je niet te twijfelen. Het is wetenschappelijk bewezen dat het toedienen van de nodige voedingsstoffen kort na een inspanning tijdens het moment dat je nutriëntenopname optimaal is, het herstel enorm bevorderen. Zolang je dus een goede shake neemt met eiwitten en koolhydraten zul je hier dus effect van zien. Dit kan enkel maar vloeibaar en niet via vast voedsel aangezien je maag de rijstenpap of peperkoek niet gelijk zal verteren. Er word zelfs aangeraden om kort na een inspanning niks te eten en te wachten tot minimaal een uur erna.

Het is wel een vraag of jij effect zult hebben van een recoveryshake. Niet dat het minderwaardig is, maar de mensen die zo af en toe eens een toertocht rijden (stel op zondag) en vervolgens enkele dagen geen inspanningen meer doen of zelfs tot de Zondag erop wachten, hebben geen baat bij shakes. Je lichaam heeft van iedere inspanning een bepaalde tijd nodig om te herstellen. Van een zware inspanning bijvoorbeeld 48uur, als je binnen die 48 uur niet een volgende zware inspanning doet dan ben je gewoon hersteld.

Het lichte gevoel na een training kan verschillende oorzaken hebben. Drink je genoeg, fiets je niet te snel zonder dat je een goede basis hebt etc etc.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

smokey_fluppe schreef: Dan zal ik best gewoon een Recovery shake drinken na de zwaarste trainingen en de TT's die momenteel heel zwaar zijn door al de modder :-D .
Na de zwaarste tochten ondervind ik dat ik soms de rest van de dag licht in mn hoofd ben, is dit dan door een tekort aan iets?
Ik zal eens licht schetsen wat ik eet en drink voor een TT of training van ongeveer 60km,

een uur voor aanvang drink ik een halve tot een liter water en eet ik een pot musli

in mijn drinkbus zit 1 l sportdrank van de aldi :oops: (1 liter bevat 80gr koolhydraten waarvan 80gr suikers)

dan tijdens de bevooradingen wat peperkoek en banaan

en dan na aankomst meestal een muslireep en nog wat peperkoek (ongeveer 50 koolhydraten samen)
maar niets van eiwit.

graag jou mening over wat ik consumeer , wat ik goed doe of slecht, ik wil vooral leren en goed recupereren :-D :-D
Een uur voor aanvang veel drinken is goed, maar eigenlijk begint het veel vroeger. Je moet altijd goed gehydrateerd zijn om optimaal een training aan te vatten. Let dus goed op je plas en zorg dat deze mooi helder is of lichtgeel. Een uur ervoor kun je niet rechttrekken wat je een dag ervoor hebt "verprutst". 1 liter water kan genoeg zijn of te weinig. Het ligt allemaal aan je inspanningsniveau, maar het is sowieso voor 3 uur aan de krappe kant. Wanneer je dus 3 uur een TT fietst waar je eigenlijk wat te snel gaat dan kan het een licht gevoel veroorzaken.

Wat eten betreft is het moeilijk om te zeggen want ook dit weer is afhankelijk van de hartslagzone waarin je fietst. Ga je 3 uur op een hoge zone fietsen, dan moet je 50gram koolhydraten per uur binnen krijgen (zeker niet meer dan 60/70gram). Ga je op een lage hartslag fietsen, dan zou je het zelfs zonder eten kunnen doen mits je goed hebt ontbeten. Als ik 3 uur D1 of D2 fiets, heb ik niks mee. Enkel direct na aankomst vast voedsel eten is niet aan te raden, dit kun je beter nog wat uitstellen.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door smokey_fluppe »

Reflex schreef:
smokey_fluppe schreef:als ik dit hier allemaal lees zal ik best gewoon verder doen zoals ik bezig ben en na de training een extra als rijstpap of peperkoek innemen en dan deftig eten nadien =D> , want ga ook geen geld beginnen uitgeven aan spul waar ik toch niet zeker van ben :lol:
Over het feit of een recoveryshake wel of niet helpt om beter te herstellen hoef je niet te twijfelen. Het is wetenschappelijk bewezen dat het toedienen van de nodige voedingsstoffen kort na een inspanning tijdens het moment dat je nutriëntenopname optimaal is, het herstel enorm bevorderen. Zolang je dus een goede shake neemt met eiwitten en koolhydraten zul je hier dus effect van zien. Dit kan enkel maar vloeibaar en niet via vast voedsel aangezien je maag de rijstenpap of peperkoek niet gelijk zal verteren. Er word zelfs aangeraden om kort na een inspanning niks te eten en te wachten tot minimaal een uur erna.

Het is wel een vraag of jij effect zult hebben van een recoveryshake. Niet dat het minderwaardig is, maar de mensen die zo af en toe eens een toertocht rijden (stel op zondag) en vervolgens enkele dagen geen inspanningen meer doen of zelfs tot de Zondag erop wachten, hebben geen baat bij shakes. Je lichaam heeft van iedere inspanning een bepaalde tijd nodig om te herstellen. Van een zware inspanning bijvoorbeeld 48uur, als je binnen die 48 uur niet een volgende zware inspanning doet dan ben je gewoon hersteld.

Het lichte gevoel na een training kan verschillende oorzaken hebben. Drink je genoeg, fiets je niet te snel zonder dat je een goede basis hebt etc etc.

Ik moutainbike nu een 6 tal maanden terug na een lange stop, Het is niet mijn doel om wedstrijden te rijden maar ik ben wel intensief bezig om mijn fysiek omhoog te krijgen en om alsmaar te verbeteren.
Ik ben werkzaam als stukadoor, 1 van de zwaarste beroepen in de bouw en werk ongeveer 9u intensief op een dag.
na mn werk ga ik 2 x trainen in de week, hetzij 45 min lopen als ik niet veel tijd heb of 2 u fietsen als ik meer tijd heb, die beide altijd aan een 70-80 van mijn max hartslag. in het wekend dan rij ik meestal een Tt van rond de 50-60 km, zijn die er niet ga ik interval trainen , dit lukt hier goed want ik woon bij heuveland.
Gezien mijn zwaar beroep en de trainingen denk ik wel dat ik iets kan gebruiken om snel te recupereren.
Ik eet wel gezond en drink zoizo iedere dag minimum 2l water :-D
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

Je hebt gelijk je antwoord mbt het licht zijn in je hoofd na een training. Als je zo lang niet hebt gefietst en gelijk je ritten op 80% hfmax en intervallen gaat doen dan ben je verkeerd bezig. Geen enkele recovery shake stelt een mens in staat om zonder basisconditie zo te trainen. Je zal eerst een basisconditie moeten opbouwen door rustig te rijden op lage hartslag. Af en toe eens een kort sprintje omhoog is prima maar ga niet het merendeel van de rit je hartslag op 80% hangen. Echte intervallen moet je al helemaal niet aan denken. Je zal zo veel sneller vooruit gaan en dat op een verantwoorde manier.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door smokey_fluppe »

Reflex schreef:Je hebt gelijk je antwoord mbt het licht zijn in je hoofd na een training. Als je zo lang niet hebt gefietst en gelijk je ritten op 80% hfmax en intervallen gaat doen dan ben je verkeerd bezig. Geen enkele recovery shake stelt een mens in staat om zonder basisconditie zo te trainen. Je zal eerst een basisconditie moeten opbouwen door rustig te rijden op lage hartslag. Af en toe eens een kort sprintje omhoog is prima maar ga niet het merendeel van de rit je hartslag op 80% hangen. Echte intervallen moet je al helemaal niet aan denken. Je zal zo veel sneller vooruit gaan en dat op een verantwoorde manier.
Ik heb eerst een 4 tal maanden gewoon gefietst hoor en heb al een behoorlijke conditie van mijn werk, het zijn nu de laatste 2 maanden dat ik wat intensiever train, als ik loop is dat een constante van 145 hartslag, dit is toch niet aan de te hoge kant denk ik. Gewoon op de tt's en zeker nu met de modder piekt de hartslag soms hoog, maar op diezelfde tocht hou ik dan ook wel wat in op de vlakke weg en fiets ik soms aan 60 %. Het meest train ik aan 70 %.
Plaats reactie