hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door smokey_fluppe »

Hallo,

Graag had ik eens geweten hoeveel koolhydraten en eiwitten je best inneemt na een toerntocht of intensieve training van ongeveer 3uur.
Doe je dit dan best met een Recup drank en een eiwit shake, of is het beter om een mass gainer te nemen omdat daar heel veel koolhydraten en eiwitten inzitten in 1 drankje.
Graag jullie mening en ervaringen
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Free_ltd »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Free_ltd op di 05 jan 2016 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

@ Free_LTD, wederom geef je iemand advies op basis van je vorige sport terwijl dit absoluut niet te vergelijken is met een duursport. Het is goed als je mensen probeert te helpen, en er staan ook wel wat nuttige zaken in maar een duursport is niet te vergelijken met een krachtsport.

Een herstelshake (zoals al eens eerder aan je is uitgelegd) heeft niks te maken met vermageren, aankomen of je metabolisme/gewicht. Een herstelshake neem je binnen 30min na een inspanning op het moment dat de opname van je lichaam op zijn hoogst is met als doel om zo snel mogelijk de glycogeen voorraad aan te vullen en je spieren te voorzien van eiwitten. Dit met als doel om je lichaam optimaal te laten herstellen na de zware inspanning zodat je sneller of makkelijker een volgende training of wedstrijd kunt inplannen. Of je nu wilt afvallen of niet, de herstelshake staat hier los van.

Waar jij steeds mee komt is het aanpassen van je dieet om ervoor te zorgen dat er voldoende eiwitten in je bloed zitten om 's nachts de spieren (spierscheurtjes) volledig te laten herstellen. Dat is uiteraard een goed iets na een zware training, maar staat los van de recuperatieshake die je inneemt direct na de inspanning. Tevens is 1.5gr/kg lichaamsgewicht wel overdreven voor een duurtraining waarbij de spierschade echt niet te vergelijken is met een fitness sessie. Staar je niet blind op het bulken etc van krachtsporten.

Het innemen van suikers voor de inspanning is niet aan te raden. Een overload aan suikers zal je bloedsuikerspiegel in de war brengen en je zal daar absoluut niet beter van gaan fietsen. Suikers neem je tijdens de inspanning, of in een gereduceerde mate (samen met langzame koolhydraten) een tijdje voor de inspanning (ontbijt bijv).

Jij zou een shake nemen en daar nog eens een schep eiwitten doen van de apotheker voor 19 euro voor 225 gram? Ik weet niet wat voor eiwitten dat zijn, maar een gemiddelde portie van 55gr recoveryshake bevat ongeveer 10-15gram eiwitten. Als je dat vanuit dat potje wilt halen ben je al 1 euro per shake kwijt aan de eiwitten alleen. Sorry, maar ik weet wel wat goedkopere hoogwaardige eiwitten te vinden hoor.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Free_ltd »

***Bericht verwijderd*** (om niet te zeer off-topic te gaan en onnodige discussies te vermijden) :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Free_ltd op ma 04 jan 2016 18:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

smokey_fluppe schreef:Hallo,

Graag had ik eens geweten hoeveel koolhydraten en eiwitten je best inneemt na een toerntocht of intensieve training van ongeveer 3uur.
Doe je dit dan best met een Recup drank en een eiwit shake, of is het beter om een mass gainer te nemen omdat daar heel veel koolhydraten en eiwitten inzitten in 1 drankje.
Graag jullie mening en ervaringen
Zoals je hierboven kan zien is het verstandig om direct na een zware inspanning je recovery shake in te nemen. Hierbij dien je een hoeveelheid koolhydraten en een hoeveelheid eiwitten in te nemen met als doel om je glycogeenvoorraad weer zsm aan te vullen en je spieren te voorzien van eiwitten om direct het herstel te kunnen laten plaatsvinden (al zal het meeste herstel van de spieren pas plaatsvinden gedurende de nacht). De hoeveelheid koolhydraten en eiwitten die nodig zijn, dat is niet zo te zeggen. Veel merken hanteren een net iets andere samenstelling, maar meestal is dit ongeveer 1 deel eiwitten op 3 delen koolhydraten. De benodigde hoeveelheid hangt dan ook weer af van de mate van inspanning. Bij een zeer zware inspanning kun je denken aan een 60gram koolhydraten en 20gram eiwitten. En bij een wat minder zware inspanning aan 30/10. Daarnaast zijn Aminozuren ook een belangrijke toevoeging voor je herstel (BCAA).

Persoonlijk gebruik ik gewoon een herstelshake van een merk omdat dit gemakkelijk is en hier de hoeveelheden goed zijn afgestemd, maar je kunt het ook zelf maken met wat melk, een banaan, noten, eiwit en wat BCAA's. Het is maar wat je zelf wilt.

Eiwitshakes bevatten meer eiwitten (en sommige een klein beetje koolhydraten). Dit is voor een krachttraining waar je heel veel vraagt van je spieren en dus veel spierschade hebt beter, maar voor ons als duursporters is de hoeveelheid koolhydraten ook belangrijk. Een zogeheten "Mass gainer" is eigenlijk ook niet voor duursporters. Dat is voor bodybuilders die spieren willen opbouwen en zo gewicht willen aankomen. De eiwitten en koolhydraten die daar inzitten zijn veel te veel voor ons als duursporters. (gaat meestal over enkele honderden grams).
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Free_ltd »

Reflex schreef:Daarnaast zijn Aminozuren ook een belangrijke toevoeging voor je herstel (BCAA).
Hier ben ik het dan persoonlijk wel helemaal mee eens, maar hier gaat ge subiet toch ook weer een discussie mee los weken :lol:

In ieder geval vind ik het altijd interessant deze uitwisselingen (en discussies). ;-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

Free_ltd schreef:Mijn excuses dokter Reflex :P
Maar ieder heeft zo zijn eigen idee. Zelfs de dokters en wetenschappers hebben daar eigen meningen over.

Maar die 1,5gr/dag is voor sporters, voor bodybuilders is 2gr.
En hoe weet gij hoeveel eiwitten er in die recovery shakes zitten? Zijt ge zeker dat het klopt wat op die pot staat? Er wordt toch heel veel over getwijfeld. Bij die van de apotheek weet ge zeker dat het een hoog concentraat is. En ja, dat is duurder. En ge neemt zoveel schepjes als ge zelf wilt. Geloof dat er een schepje van 5gr in zit.

Persoonlijk stel ik mij de vraag of die gehele recoveryshakes en dergelijke niet overbodig zijn. En dan spreek ik weer over mijn lichaam. Ik ga 3 x per week 5 à 10km joggen, 1 a 2 x intensief aikido en 1 x 30 à 50kg in het bos MTB'en. En ik neem niets van die producten (enkel de eiwitproducten van het dieet dat ik volg) en voel me kiplekker. Soms ga ik zelfs fietsen en joggen op 1 dag. Zelfs mijn drankje in mijn drinkbus is gewoon water met grenadine (0% suiker).

Maar dat is ook weer persoonlijk.
Er is geen enkele studie van duursporters die jouw theorie ondersteund. Er is ook geen enkele sportdokter die daar een andere mening over heeft. Ja een huisdokter die niks van sporten weet misschien.

Eiwitten zijn eiwitten. Wanneer ik een pot pure whey eiwitten zou kopen dan kan ik mij niet voorstellen dat die dure pot van de apotheker zoveel beter is. Er zijn wel enkele supplementen die je beter in pure vorm bij de apotheek koopt, dat is een feit. Maar 19 euro voor 225 gram eiwitten dat is overdreven. Als je dan maar 5 gram gebruikt dan heb je een tekort aan eiwitten in je shake en is deze dan ook minder effectief.

Je mag persoonlijk een vraag stellen bij het nut van de shakes. Iedereen staat vrij om dit wel of niet te nemen. Zoals ik al eens eerder aangaf zal het voor veel mensen ook geen nut hebben. Het heeft pas nut als je meer van je lichaam gaat vragen dan wat hij aankan. Wat joggen, akido doen en 50km mountainbiken in een week hoeft niet zwaar te zijn, dan heb je nog genoeg tijd om te herstellen. Het is een ander verhaal als je dagelijks gaat trainen en zeker in het voorjaar tijdens de zwaardere trainingsweken of tijdens het seizoen als je in het weekend wedstrijden gaat rijden en gedurende de week ook nog moet trainen. Nog niet te spreken over meerdaagse wedstrijden. Door je herstel te bespoedigen zul je eerder hersteld zijn om optimaal je training aan te vatten. Zonder deze shake zul je na sommige trainingen enkele uren langer nodig hebben om te herstellen en kun je dus niet vol trainen. De mensen die geen blokjes moeten trappen van 400watt zullen die vermoeidheid niet zo merken en zullen uiteindelijk omdat ze niet zoveel trainen wel volledig herstellen. Maar voor de wedstrijdrenners kan er een overtraining op de loer liggen, of een inefficiënte training.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

Free_ltd schreef:
Reflex schreef:Daarnaast zijn Aminozuren ook een belangrijke toevoeging voor je herstel (BCAA).
Hier ben ik het dan persoonlijk wel helemaal mee eens, maar hier gaat ge subiet toch ook weer een discussie mee los weken :lol:

In ieder geval vind ik het altijd interessant deze uitwisselingen (en discussies). ;-)
Discussies zijn het mooie aan een forum. Eens zullen sommigen het nooit met elkaar worden, en dat geeft ook niet. Zolang er maar netjes beargumenteerd word en we elkaar met respect behandelen dan is het toch prima. Al vrees ik dat we de topicstarter behoorlijk aan het kwijtraken zijn :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Free_ltd »

Reflex schreef:
Eiwitten zijn eiwitten. Wanneer ik een pot pure whey eiwitten zou kopen dan kan ik mij niet voorstellen dat die dure pot van de apotheker zoveel beter is. Er zijn wel enkele supplementen die je beter in pure vorm bij de apotheek koopt, dat is een feit. Maar 19 euro voor 225 gram eiwitten dat is overdreven. Als je dan maar 5 gram gebruikt dan heb je een tekort aan eiwitten in je shake en is deze dan ook minder effectief.
Dus gij geloofd dat die pure eiwitten uit de commerciële handel ook effectief pure eiwitten zijn? Ik denk eerder dat die ne keer naast de eiwitten gelegen hebben en met de wind er een beetje in de pot terecht gekomen is. Die van bij de apotheek zijn geen shakes, maar effectief 225gr eiwitten zonder vanille of choco smaak. Dus met zo een pot komt ge wel even toe :wink: Daar zit ook maar een mini schepje bij :lol:

Wat ik wel in vraag stel is waarom de meesten hier van die shakes en zo drinken. Doen ze dat omdat iedereen dat hier doet? Omdat ze zeggen dat ge dat moet doen? Of dat uw lichaam erom vraagt? Ik persoonlijk sport de laatste maanden enorm veel en zorg enkel voor mijn balans van eiwitten en amino's door middel van mijn gewone voeding. Maar dat is ook persoonlijk.

Wat de discussies betreft, heb ik het liever beschaafd. Ieder deelt zijn mening, maar af en toe komt er toch wel troubles van en dat vind ik dan minder leuk. Dus om die reden ga ik dan ook maar mijn eerste bericht verwijderen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: hoeveel koolhydraten en eiwitten na training

Bericht door Reflex »

Pure eiwitten (whey eiwitten) zijn inderdaad pure eiwitten. Ik heb het niet over shakes ofzo met chocoladesmaak maar over een pot eiwitten. Hoe klein het schepje ook is, 20 gram is 20 gram je moet enkel meer scheppen ;)

Of het merendeel de shakes nemen omdat de profs het doen weet ik niet. Er zullen er ongetwijfeld wel zijn, net zoals er mensen zijn die Boonen zijn fiets willen want die moet wel goed zijn. Maar als je maar genoeg denkt dat het helpt dan zal het placebo effect toch ook wat doen. Als je jezelf er goed bij voelt is dat prima.

Waarom zou je het bericht verwijderen? Ik ben het niet met je eens maar daarom hoeft het toch niet weg. Het is niet per definitie zo dat alles in mijn berichten waar is. We zijn alle 2 geen dokters. Ik heb mijn info ook maar van internet (wetenschappelijke artikelen) en mijn ervaring.
Plaats reactie