op een gezonde manier wat kilootjes af

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Reflex »

Free_ltd schreef:Nu vraag ik me wel af waarom vermageren. 180cm en 78kg? Da is volgens mij een compleet normaal gewicht. Mijn normaal gewicht zou 85kg zijn met 185cm, maar zit nu rond de 78kg. En ja, mijn buikje mag ook strakker. Maar dan vermoed ik eerder dat ge ietske minder vetten moet binnen krijgen en eerder gericht die speciefieke spiergroepen trainen. Let wel op: ni iedereen heeft aanleg voor ne sixpack. :-)

Dus qua gewicht zit ge goed, enkel de verdeling is ni naar uw goesting :-) Ik wijt dat voor mezelf aan de leeftijd :-).
Een BMI van meer dan 24 zit in de "normaal" zone maar wel tegen de grens van overgewicht aan. Zeker als sporter is dit niet ideaal. Als je dan nog zoals de topicstarter aangeeft te veel vetjes hebt dan snap ik de keuze wel. BMI zegt ook niet alles dus je zal zelf moeten kijken naar je lichaam. Iemand met 24BMI kan magerder staan als iemand met 22 BMI. Spiermassa is zwaarder. Je kan dus niet zo zeggen dat iemand zijn BMI omhoog of omlaag moet, in jouw geval ga ik er dus vanuit dat jij wat zwaarder bent dan de gemiddelde duursporter hier vanwege je geschiedenis in sporten. (meer spiermassa)
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Jochen74 »

Een vraagje ivm myfitnesspal. Ben dit een paar maanden geleden ook beginnen gebruiken en voor mij werkt het zeer goed. Voornamelijk qua bewustwording. Beter begrijpen wat je doet, en vooral wat je teveel doet gedurende een dag.
Ik kan het snoepen en de lekkere Leffe nu gemakkelijker zo laten omwille van die motivatie.

In september begon ik met de app en stelde ik alles in. Ik woog op dat moment een 85 kg en na alles te hebben ingegeven zou ik ongeveer 1900kcal per dag mogen verbruiken. Ik hield mij hier strikt aan met goed resultaat. Ongeveer een maand geleden woog ik nog 79 kg. Ik vulde bij het vermageren ook regelmatig mijn nieuwe gewicht in.
Tot ik van dag op dag ineens 2600 kcal mocht innemen.
Heb al mijn instellingen nagekeken en vind niks abnormaals.
Redeneer ik dan verkeerd dat, mocht ik me nu aan de 2600 ipv de 1900 kcal zou wagen ik weer zal verdikken?
Of betekend het vermageren dat ik plots ook meer kan en mag eten?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Reflex »

Dat heeft denk ik te maken met het feit dat de 1900kcal gebaseerd is op je wens om een x aantal kg af te vallen in een x aantal weken. Als je dit doel hebt bereikt zal hij je gewicht stabiel willen houden.

Maar als je nog verder wilt afvallen en jezelf prima voelt met 1900kcal dan moet je zeker niet meer eten. Je kan niet ineens meer eten. Dit kan enkel wanneer je ineens veel meer spiermassa zou krijgen en dus je basale verbranding omhoog gaat.

Mooi dat jullie dezelfde conclusie van myfitnesspal hebben als mij en dankzij dat beetje bewustwording ook in staat zijn om kilo's kwijt te raken. Deze manier van afvallen is zoveel gezonder en zal je langer volhouden dan de speciale crashdieeten, vetdieeten, ketonendieet etc etc. Wat mij betreft is dit de truc van afvallen. Jezelf bewust worden van wat je eet en meer kcal verbranden dan dat er inkomt.
Lup
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Lup »

- suikers zoveel mogelijk mijden, dus geen cola of andere frisdrank, maar water en geen 0% vet yoghurt met kilo's suiker, maar magere kwark.
- regelmatig eten, dus eerder wat meer kleinere porties dan een paar keer per dag buffelen of honger gaan zitten lijden.
- mager rundvlees, vis en kip i.p.v. varkensvlees en rundvlees.
- 's avonds vlees en groenten zonder aardappeltjes, desnoods wat meer groenten

Altijd zien dat je genoeg van alles binnen krijgt. Kilo's verliezen doe je niet door jezelf uit te hongeren of de hele dag noten te gaan zitten eten.

Ik ben zelf zo toch behoorlijk afgevallen. Daarna even hard weer bijgekomen toen ik krachttraining ben gaan doen, maar dat zijn dan spieren i.p.v. vet. Verschil met de kleren van toen was destijds snel zichtbaar.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door KrisMaes76 »

Ben meer beginnen te fietsen, minder alcohol en kleinere porties eten. Eerst een goeie 5kg afgevallen. Daarna bijna een jaar op hetzelfde gewicht gebleven, terwijl ik toch overduidelijk afviel want mn broeken begonnen af te zakken :)

Een maand geleden een rollentrainer gekocht en nu begin ik terug meer af te vallen, bijna een kilo per week.

kheb nog een lange weg te gaan, ik kom van 100kg 1.5j geleden, nu nog 91kg, maar met een pak minder vet en meer spieren. We zien wel waar we uiteindelijk uitkomen :)
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door vani »

hier is het diëten gekoppeld aan fietsen. zit nu al 4 en half maand stil door operatie en na een poging of 3 de pijp aan maarten gegeven. Als ik kan buiten fietsen heb ik een motivatie om op eten te letten maar nu is het een ramp snoepen uit verveling ](*,)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Ik ken dat. Zit nu met een lopersknie en enkel zondags nog fietsen omdat ik er dan geen last van heb. Notmaal ga ik nog 3x per week joggen en dat gaat nu even niet meer. En dan pak ik ook al eens wat meer uit de kast :-(. Tot nu toe kan ik mijn gewicht wel op pijl hoiden nadat ok vorig jaar op 2 maand tijd 21kg vermagerde. Maar word er gek van dat ik ni meer kan gaan joggen. Naar de zomer toe kan ik avonds nog een uurke of 2 uurkes het bos in.

Blessures doet er echt geen goed aan. Enerzijds hebt ge teveel tijd om te snoepen en anderzijds te weinig verbranden :-(. Ik sport veel zodat ik me qua eten wat meer kan permitteren, en dan is het de kunst om bij blessures uw voeding aan te passen.
Ik probeer dit nu een beetje op te vangen nog met aikido en wandelen, maar kan me voorstellen dat sommigen zelfs dat niet meer kunnen bij blessures.

Hou de moed erin
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Reflex »

Op 2 maanden 21 kilo afvallen. Laten we zeggen dat dit niet de topictitel zijn eer aandoet. :P Maar gezien de sport die je zegt te hebben beoefend kan dit ook gewoon een groot gedeelte spiermassa zijn.

Afvallen is niet een kwestie van een dieet volgen en daarna weer doen waar je zin in hebt. Met een aanpassing van je levensstijl kun je zelfs met minder tot geen sport vanwege een blessure op gewicht blijven. Het vergt wat meer aandacht dan wanneer je ook nog sport, maar als je op een verantwoorde manier bent afgevallen moet dit er niet zomaar meer aankomen.

@Free_Ltd waarom niet fietsen doordeweeks ipv lopen tot je knie beter is? Je moet jezelf tevens afvragen waar de blessure vandaan komt (verkeerde /versleten schoenen, te snel opgebouwd etc etc). Lopen is heel blessure gevoelig, als je last blijft houden kun je beter iets anders zoeken.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Die 21 kg zit een systeem achter waarbij men nauwelijks spiermassa verliest. Ook stopt het dieet niet na 2 maanden en gewoon terug eten als vroeger is ookbgeen optie. Ge kunt het alleen volgen via een dokter en verplichte bloednames. En dat is ook aan te raden.
Bv Bart de Wever, Roger Vandamme en Carl Huybrechts hebben hetzelfde gevolgd. En het wordt zelfs gepromoot door 'de sportdokter' van België, Chris Goossens. Weet niet of zulke dokters hierin meegaan moest het echt ongezond zijn. Maar idd, voordat ik eraan begon, stelde ik mij dezelfde vraag.

Bij blessure moet men idd aanpassen, maar de tijd dat je niet sport, heb je tijd om te snoepen :-). Maar mij likt het voorlopig wel om op gewicht te blijven daar het dieet mij geleerd heeft hoe te reguleren.

Waarom ik niet avonds ga fietsen? Dan is het donker momenteel en ik heb pas tijd vanaf 20u. Maar binnenkort komt dat wel weer goed. Is ook van moeten, want zondags ga ik dan meestal met de motor een rit doen.

De reden van blessure is een beetje het raden naar. Schoenen zijn zalig en nog maar 100km mee gelopen. Maar ben wel op korte termijn mijn tempo wat beginnen opdrijven en denk dat daar iets mis is gegaan, samen met direct lopen en niet eerst opwarmen.
Maandag eens horen wat de spoertsokter zegt. Zondag zowiso de tocht in Bertem doen. En morgen nog es een paar km wandelen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Reflex »

Ik zal er verder niet op ingaan want als het voor jou werkt (al las ik ook ergens dat je steeds 20kg aankomt en afvalt) dan is het prima. Toch ga je mij niet vertellen dat meer dan 20kg op 2 maanden afvallen gezond is. Dat is 333gram per dag! Dat je begeleidt wordt en ze bloed laten afnemen is natuurlijk prima maar dat zegt genoeg over de impact van het dieet op je lichaam. Wat mij betreft hoort dit niet tot het "op een gezonde en verantwoorde manier kwijtraken van enkele kilo's".

Overigens wie is Chris Goossens? Ik wist niet dat hij 'de sportdokter' was. Wat ik wel weet is dat hij heel commercieel geld verdient met een boek over afvallen. Of hij dan zo objectief is betwijfel ik.

Ik wil je natuurlijk het lopen niet ontnemen maar blessures steken daar toch veel de kop op en als het dan betekent dat je niks meer doet is dat ook spijtig. Overigens kun je toch prima in het donker fietsen. Tegenwoordig genoeg kledingopties en verlichting.
Plaats reactie