op een gezonde manier wat kilootjes af

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Dickie »

Ik kan ook enkel maar in het donker gaan biken tijdens de week, ik vertrek meestal rond 19u, soms wat later.
Ivm dat 's avonds fietsen: de moeilijkste momenten zijn die om mij om te kleden en met de bike naar de deur lopen, eens in de buitenlucht en onder een flonkerende sterrenhemel zijn die vergeten. :wink:
Of nog, het moeilijkste obstakel is de deurdrempel.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door KrisMaes76 »

In het donker rijden heeft zeker zijn charmes, stukken die anders niet veel voorstellen, worden nu plots veel uitdagender omdat je het reliëf minder goed kunt inschatten en je gezichtsveld beperkter is.

Wel altijd goeie verlichting gebruiken en dragen, al een paar keer bijna gebotst tegen joggers / fietsers / wandelaars zonder verlichting, met donkere kleren op donkere paden...

ook zie je meer dieren, een pak meer konijnen, vossen en ratten. konijnen en katten hebben wel de lastige gewoonte om op het laatst nog recht voor je wiel te springen
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Reflex schreef:Ik zal er verder niet op ingaan want als het voor jou werkt (al las ik ook ergens dat je steeds 20kg aankomt en afvalt) dan is het prima.
En hieruit kunt gij dan besluiten dat dit dieet niet werk? Die vorige 3 diëten waren klassieke diëten met bijvoorbeeld een diëtiste en duurde die 20 kg veeeeeeeel langer om eraf te krigjen. Zo ben ik ook 1 x afgevallen met enkel en alleen enorm veel sport en voedingsschema van mijn toenmalige sportdokter. Dus die 3 voorgaande keren hebben dus niets te maken met dit type dieet. De reden waarom ik destijds weer bij kwam was vooral stoppen met sporten door omstandigheden en/of blessures. Dit samen met een psychologische drang naar veel eten (en die vervloekte all-in vakanties). Ik wil altijd een vol gevoel hebben #-o En hoe ouder men wordt, hoe moeilijker het wordt. Vooral qua karakter :oops:
Probleem is dat het in onze familie in de genen zit dat wij allen moeten vechten tegen de kilo's. Gezellig is anders. Als ge weet dat ik al meer dan 20 jaar geen boter of varkensvlees (mss 2 x jaar nog ribbekes) meer eet om die reden, dat ik in de supermarkt voorbij de potjes pitasalade, tonijsalade, kipcurry,.... moet lopen en al meer dan 10 jaar zoiets niet meer gegeten heb.
Reflex schreef:Toch ga je mij niet vertellen dat meer dan 20kg op 2 maanden afvallen gezond is. Dat is 333gram per dag! Dat je begeleidt wordt en ze bloed laten afnemen is natuurlijk prima maar dat zegt genoeg over de impact van het dieet op je lichaam. Wat mij betreft hoort dit niet tot het "op een gezonde en verantwoorde manier kwijtraken van enkele kilo's".
Ja en Neen. Wat is gezond en wat is ongezond? In mijn ogen is bijkomen ongezond en eender welke manier van afvallen ook. Een goed gewicht aanhouden met evenwichtige voeding en beweging is gezond. Mij zult ge nergens horen zeggen dat het een gezonde manier is, maar ik ga ook niet zeggen dat het een 'ongezonde' manier is. Weet ge wat ongezond is? 3 dagen voor ik begon werd bloed genomen. Ik zat op randje diabetisch en stond mijne cholesterol stond op 279 (zou onder de 190 moeten zitten). Na een maand en 12kg lichter werd opnieuw bloed getrokken en was er van diabetisch geen sprake meer en mijn cholesterol zat nog maar op 137 (en maandag krijg ik de uitslag van de laatste staalname). Dus de manier van afvallen kan mss niet gezond zijn, maar mijn lichaam is nu wel een stuk gezonder als van te voren. Zo bekijk ik dat en zo werkte dat voor mij en nog vele andere. Voornaam is ook wel de bloedproeven en begeleiding. Want er komt wel serieus iets bij kijken.
Maar de vraag die gij u stelt, die stelde ik mij zeker en vast ook voorheen. Wees maar gerust. Maar 1 visite bij de dokter (kunt dieet niet zonder dokter doen) heeft me toch doen beslissen om eraan te beginnen (Als Bart De Wever er niet van doodviel, ik dan ook niet) :lol: . En nog geen seconde spijt.
Kort samengevat is het een dieet voor mensen die al vanalles geprobeerd hebben en veel kilo's kwijt willen en het van geen kanten wil lukken. Voordeel van dit dieet is dat het razendsnel gaat. Mensen die langzaam afvallen met schommelingen, haken vaak af omdat de motivatie weg valt. Met dit dieet gaat het zo snel dat de motivatie blijft. MAAR als het anders kan -> zeker anders doen! (ook al voor de prijs) - Dus snap volledig uw bekommernis.
Reflex schreef:Overigens wie is Chris Goossens? Ik wist niet dat hij 'de sportdokter' was. Wat ik wel weet is dat hij heel commercieel geld verdient met een boek over afvallen. Of hij dan zo objectief is betwijfel ik.
Als sportman dacht ik dat ge toch wel eens ooit van de man gehoord zou hebben. Wss zijt ge even gaan googlen en kwam ge enkel op dat vermageren uit. Chris Goossens is de meest bekende sportdokter van Vlaanderen (Vandaar 'de sportdokter'). Niet omwille dit dieet (wat zelfs niet van hem komt, maar wat hij gewoon promoot), maar wel dat hij enorm veel topsporters onder zijn hoede heeft, de hoofdarts van KV Oostende is, hoofdarts van Beerse is geweest, en vaak met zijn smoel op TV mag als er in de sportwereld iets medisch of met doping aan de hand is. :lol: Vooral bekend. Of hij goed is, weet ik niet :lol: . Maar mij ging het er gewoon om dat als dit dieet toch zo slecht zou zijn, dat de dokters er zich dat van zouden distantiëren. Er zijn dokters voor, en dokters tegen dit dieet. Maar bij roken zijn alle dokters het unaniem akkoord dat het slecht is. (ben ik ook al bijna een jaar mee gestopt, dus de 150 jaar zal ik wel halen nu) (o)
Reflex schreef:Ik wil je natuurlijk het lopen niet ontnemen maar blessures steken daar toch veel de kop op en als het dan betekent dat je niks meer doet is dat ook spijtig. Overigens kun je toch prima in het donker fietsen. Tegenwoordig genoeg kledingopties en verlichting.
Ik had dit deze morgen al gelezen en vandaag veel op de baan gezeten en eens over zitten nadenken. De reden waarom ik niet in het donker ga fietsen is vooral omdat ik dan heel alleen ga fietsen en ik mij niet op mijn gemak voel om diep de bossen in te trekken (niet van schrik, maar het voelt gewoon niet relax). Met een groepje kan dat nog wel leuk zijn. Ben een tijdje terug eens gaan fietsen op de baan en dat was echt nen tegenvaller. Verveelde mij steendood. Ben het meest in mijn element off-road.
Maar nu dacht ik eraan dat op mijne oude MTB verlichting stond en daarnet even batterijen gaan halen. Staan wel gewone pedalen op, maar voor lichtjes toch wat beweging te hebben. Thanx voor mij aan het denken te zetten :-)
Ik heb het echt wel nodig, want ben beetje sportjunk geworden. Ook vooral omdat ik mij dat iets meer kan permitteren met eten en dan is zo een blessure de grootste vrees die waarheid wordt :cry:

Enige wat ik me afvraag, en waar ik wss maandag van de sportdokter een antwoord op ga krijgen. Dat is of het kwaad kan. Ik denk van niet. Want bij het joggen last en bij het fietsen voel ik er compleet niets van. Weet niet of het zo zwart/wit is door te denken dat het dan geen kwaad kan?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

KrisMaes76 schreef:In het donker rijden heeft zeker zijn charmes, stukken die anders niet veel voorstellen, worden nu plots veel uitdagender omdat je het reliëf minder goed kunt inschatten en je gezichtsveld beperkter is.

Wel altijd goeie verlichting gebruiken en dragen, al een paar keer bijna gebotst tegen joggers / fietsers / wandelaars zonder verlichting, met donkere kleren op donkere paden...

ook zie je meer dieren, een pak meer konijnen, vossen en ratten. konijnen en katten hebben wel de lastige gewoonte om op het laatst nog recht voor je wiel te springen
En gij gaat dan in uw eentje zo de bossen in en daar komt ge in den pikkedonker dan nog joggers tegen?

Of gewoon op paadjes tussen bebouwing in en hier en daar een off-road wegje?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door KrisMaes76 »

Free_ltd schreef:
KrisMaes76 schreef:In het donker rijden heeft zeker zijn charmes, stukken die anders niet veel voorstellen, worden nu plots veel uitdagender omdat je het reliëf minder goed kunt inschatten en je gezichtsveld beperkter is.

Wel altijd goeie verlichting gebruiken en dragen, al een paar keer bijna gebotst tegen joggers / fietsers / wandelaars zonder verlichting, met donkere kleren op donkere paden...

ook zie je meer dieren, een pak meer konijnen, vossen en ratten. konijnen en katten hebben wel de lastige gewoonte om op het laatst nog recht voor je wiel te springen
En gij gaat dan in uw eentje zo de bossen in en daar komt ge in den pikkedonker dan nog joggers tegen?

Of gewoon op paadjes tussen bebouwing in en hier en daar een off-road wegje?
Alleen of met een paar, ik woon in Gent, dus er zit altijd wel een deel op de baan in :( Maar evengoed op veld en boswegjes ja, de meeste van die padjes heb ik al verschillende keren gereden en ik weet wel ongeveer wa ik mag verwachten.

En idd, in de pikkedonker kom ik compleet onverlichte sporters / wandelaars tegen. Dankzij mn eigen verlichting kan ik ze zien ( ik ben dan ook een rijdende kerstboom in het donker :-D )
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Ik woon in een off-road omgeving :lol: Zowel veldwegjes als bossen. Ik rij graag in de bossen hier. In principe kunt ge hier verschillende bossen aan doen, en deze verbinden op onverharde veldwegjes.

Eind vorig jaar ging ik dan nog eens eens in het dichtsbij zijnde bos rijden tegen de schemer aan en voel me eerlijk gezegd toch niet op het gemak. Dat is echt wel spooky dan :lol: Met meerdere zou dat leuk zijn. Maar heb ook geen verlichting en heb gezien dat goede lampen ook een goede duit kosten. Dus mss in de toekomst :lol: (mijn vrouw steekt liever geld in het huis)

Ben gisteren avond wel even op de oude MTB snel een 10km gaan fietsen om toch maar iets gedaan te hebben. Daar staat gewoon een klassieke verlichting met batterijtjes op. Maar ben op de weg gebleven om ook mijn knie niet over te belasten. Deze keer zonder knieband gefietst en nu moet ik wel toegeven dat ik ietske voelde, maar eigenlijk niet echt storend. Deze morgen voelde ik dan wel weer dat ik gisteren wat van sport gedaan heb in die knie. Ff voltaren erop en nu voel ik weer niets meer.

Qua gewicht maak ik mij teveel zorgen om niets. Probeer mijn gewicht nu tussen de 77 en 77,5kg te houden en zat deze morgen op 77,3kg. Mijn behoudfase zegt dat ik 2000kcal per dag mag binnen krijgen, wat volgens hun fiche wel behoorlijk is en eigenlijk mss wel een beetje veel voor mij (afhankelijk van wat ge eet natuurlijk). Ik probeer door door de week daar onder de blijven zodat ik in het weekend wat meer kan. Tot een paar weken terug hield ik dat op peil met 2 x joggen, 2u aikido en 3u MTB'en in de week. Maar nu is het een pak minder sport, maar blijkbaar blijft het goed op peil. Maar het is toch vaak ff denken om 'iets' niet te eten :lol:

Ben benieuwd wat de dokter maandag gaat zeggen. Dat ik joggen en aikido een tijdje zou moeten staken, vind ik niet zo heel erg. Maar het MTB'en zou een pijnlijkere ervaring zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Dickie »

Fietspositie en cleats goed afgesteld?
Zelfs als de afstelling perfect is, dan is een juiste beencoördinatie ook van belang tijdens de rotatie.
Dingskes waar ik zelf al ervaring mee heb.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door KrisMaes76 »

Free_ltd schreef:Ik woon in een off-road omgeving :lol: Zowel veldwegjes als bossen. Ik rij graag in de bossen hier. In principe kunt ge hier verschillende bossen aan doen, en deze verbinden op onverharde veldwegjes.

Eind vorig jaar ging ik dan nog eens eens in het dichtsbij zijnde bos rijden tegen de schemer aan en voel me eerlijk gezegd toch niet op het gemak. Dat is echt wel spooky dan :lol: Met meerdere zou dat leuk zijn. Maar heb ook geen verlichting en heb gezien dat goede lampen ook een goede duit kosten. Dus mss in de toekomst :lol: (mijn vrouw steekt liever geld in het huis)
zonder fatsoenlijke verlichting moet je idd nie in het donker offroad gaan rijden, heb nu een lampje van ong 400 lumen op het stuur en 2 van 270 lumen op de helm en dat is eigenlijk nog maar net genoeg om deftig te kunnen rijden, ne maat heeft er nu eentje van 1300 lumen en ik heb zo'n vermoeden dat tegen volgende winter er ook zo eentje op mijn stuur zal staan :)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Dickie schreef:Fietspositie en cleats goed afgesteld?
Zelfs als de afstelling perfect is, dan is een juiste beencoördinatie ook van belang tijdens de rotatie.
Dingskes waar ik zelf al ervaring mee heb.
Zou kunnen natuurlijk, maar fietsen zelf geeft nauwelijks hinder en dus zou niet weten wat dat er verkeerd zou kunnen staan. Zadel heb ik goed gezet naar aanleiding van een regel die hier op het forum stond. Dus binnenbeenlengte x 1,08. En dat werkt voor mij, want zit comfortabel op de fiets. De 26" staat ook zo, maar stuur is wel wat anders. En daar staan geen klikpedalen op omdat dit mijn zondagsfietsje is :-)

De problemen met de knie zijn er niet gekomen door het fietsen, maar door het joggen.

Kan ook zijn dat ik voorgaande weken niets voelde omdat ik een knieband aan had en gisteren niet.

Mss een ander topic zoeken over de knie, want eigenlijk gaat het hier over afvallen :lol:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Free_ltd"]Die 21 kg zit een systeem achter waarbij men nauwelijks spiermassa verliest. Ook stopt het dieet niet na 2 maanden en gewoon terug eten als vroeger is ookbgeen optie. Ge kunt het alleen volgen via een dokter en verplichte bloednames. En dat is ook aan te raden.
Bv Bart de Wever, Roger Vandamme en Carl Huybrechts hebben hetzelfde gevolgd. En het wordt zelfs gepromoot door 'de sportdokter' van België, Chris Goossens. Weet niet of zulke dokters hierin meegaan moest het echt ongezond zijn. Maar idd, voordat ik eraan begon, stelde ik mij dezelfde vraag.

Bij blessure moet men idd aanpassen, maar de tijd dat je niet sport, heb je tijd om te snoepen :-). Maar mij likt het voorlopig wel om op gewicht te blijven daar het dieet mij geleerd heeft hoe te reguleren.

Waarom ik niet avonds ga fietsen? Dan is het donker momenteel en ik heb pas tijd vanaf 20u. Maar binnenkort komt dat wel weer goed. Is ook van moeten, want zondags ga ik dan meestal met de motor een rit doen.

De reden van blessure is een beetje het raden naar. Schoenen zijn zalig en nog maar 100km mee gelopen. Maar ben wel op korte termijn mijn tempo wat beginnen opdrijven en denk dat daar iets mis is gegaan, samen met direct lopen en niet eerst opwarmen.
Maandag eens horen wat de spoertsokter zegt. Zondag zowiso de tocht in Bertem doen. En morgen nog es een paar km wandelen.[/quote]



zou me niet blind vergelijken met die heren, zeker niet met De Wever die stevig betaald heeft voor dat dieet met beweging (een dieet dat gewoon uit eiwit bestaat in de eerste fase, de ketosefase maw)???? Dr. Goossens heeft er sterk op toegekeken dat hij al zijn pothjes vitaminesupplementen bijpakte, want dat is wel een absolute vereiste voor zo'n eiwitdieet.
het is geen geheim... het is proteine + beweging, om ketose te bereiken en te bevorderen en dan zeer geleidelijk in stappen richting normale voeding weer te keren en je dan ook blijft bepaalde regels volgen.

de vraag is als jij zoveel bent afgevallen : bloed nemen is 1 zaak, maar wat hield de analyse dan juist in en, werden er ondersteunende supplementen gecombineerd in dat dieet dat buiten caloriearm ook in de erste stappen erg mineraalarm is.
cholesterol en diabeteswaarden is 1 zaak, het zegt verder niets over andere noodzakelijke waarden die sterk kunnen beinvloed worden door een onevenwichtig dieet / extreem dieet (bv bepaalde hormonen en spore elementen die op termijn een kettingreactie uitlokken. schildklierfunctie stoornis na zo'n dieet zonder noodzakelijke supplementering valt wel vaker voor.
zaak is natuurlijk dat mensen die zeker extreem dieet hebben gevolgd, blijven herinneren dat het veel moeite heeft gekost en zich op een bepaald moment niet opnieuw laten gaan.
Plaats reactie