op een gezonde manier wat kilootjes af

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

RIBI schreef:Iets dat nog niet aan bod is gekomen.
Veeeeel water drinken.
Idd. Minimum 2 liter per dag. Mag ook zwarte koffie of infusion thee zijn. Frisdrank, ook de zeto's', zijn uit den boze.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Sunn Xtreme »

Chime duid inderdaad op "voedingsbeheer".... kleinere caloriebeperking die op termijn altijd werkt, zonder dat je overgaat naar een streng dieet - al dan niet in foute vorm.
daarbij hoor ook : geen snoep of erg sterk beperkien tot het minimum, frisdrank a cola etc aan de kant...
ook combianties van voeding onderling speelt mee in ELKE dieetvorm.
een klassieker bij de doorsnee persoon - voornamelijk de Belg - is aardappelen, stuk steak en boontjes. Kan best lekker zijn, al heb je hier een foute combinatie van 2 op 3 zaken, dat een dikmaker zijn.
zo ook met ontbijt : eieren met brood.... eet bijna iedereen. terwijl die 2 in combinatie loodzwaar zijn voor uw maag en ook een caloriebom zijn. scheid deze 2 in uw ontbijt..... en de vertering gaat een stuk vlotter, en de "dikmaker" combinatie is ook niet aanwezig.

pas combinatievormen toe binnen een caloriebeperking, gericht op maanden (zeg maar een lichte wijziging in uw voedingsgewoonte), heeft echt zijn effect.



laten we het zo samenvatten :
caloriebeperking is een zachte vorm van dieet dat makkelijk toe te passen is en niet teveel zelfdicipline vraagt met vaker moeilijke momenten.
wat betreft de tussendoortjes van snoep : daar moet je wel komaf mee maken. vervang jet dan door een kiwi of citrusvrucht / ananas.
snoep verhoogt de drang naar meer eten nb..
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door _anonymus_ »

Aan de hand van dit topic ben ik ook Myfitnesspal beginnen gebruiken.
Ik moet zeggen, het werkt inderdaad wel. Op twee weken ben ik al een kilo kwijt, en Kerst en Nieuw zaten er tussen.

Eerst en vooral besef je inderdaad beter hoeveel calorieën er in al die zoetigheden die ik normaal gezien dagelijks naar binnen speel zitten.
Wat ook leuk is, is dat het je motiveert om meer te gaan sporten. Myfitnesspal trekt namelijk de calorieën die je registreert op Strava af van wat je al hebt gegeten, dus je bent gemotiveerd om te gaan sporten om iets meer te kunnen eten op je dag.

Volgens de app mag ik 1750 caloriëen per dag eten als ik niet sport.
Dat vind ik best moeilijk, eigenlijk. Vooral 's avonds is het moeilijk om het bij één portie avondeten te houden, en op saaiere dagen op het werk krijg ik ook de neiging om iets te eten om de sleur te breken. Maar het werkt dus wel.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Reflex »

Als je honger krijgt kun je wat noten, gedroogd fruit, een appel/appelsien (al zit hier ook suiker in maar beter dan snacken) of een klein stukje zeer pure chocolade eten. Ik was zelf altijd verbaasd hoe goed een klein stukje pure chocolade (zo puur mogelijk tot je het net nog lekker vind) helpt tegen de honger. Ik zat op een gegeven moment zelfs vol van een klein stukje. Je moet in elk geval voorkomen dat je honger krijgt en dan toch gaat snacken 's avonds.

Je zult merken dat wanneer je het vol houd de eerste weken je daarna steeds minder het hongergevoel krijgt. Het zal steeds makkelijker gaan om zo weinig te eten. Pas wel op met het gestelde caloriedoel die myfitnesspal bepaald. Het slimste is om net iets onder je "basale calorieverbranding" te zitten. Daar kun je dan de verbrande calorieën tijdens het sporten bij optellen. Het programma rekent deze basale verbranding uit aan de hand van een korte vragenlijst (hoeveel loop je tijdens werk etc) maar dit is per persoon verschillend. Als je dus te snel afvalt mag je best je caloriedoel wat hoger bijstellen. Het gaat er tenslotte om dat je verantwoord afvalt en een gezondere levensstijl aanleert. Met name de excessen haal je er makkelijk uit als je gaat tellen.

Je bent in elk geval goed bezig zo te lezen, ga zo door! =D>
chime
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 10 jun 2012 22:09
Rijdt met: Trek 6700

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door chime »

Durf ook wat vettiger te eten => vet geeft sneller en langer een verzadigd gevoeld in tegenstelling tot dezelfde hoeveelheid kcal maar dan in suikers.
Soms at ik 's avonds ook nog wel eens wat fruit met yoghurt.

Op zich is snacken niet slecht - het kan zelfs beter zijn om dat hongergevoel te voorkomen - let er gewoon op dat je door die snacks alsnog niet teveel binnenkrijgt.

Qua aantal kcal => stel je eerder een doel in qua gewichtsverlies/week, merk je dat het wat sneller gaat dan verwacht en zit je met een hongergevoel => meer eten.

Neem ook je tijd voor een maaltijd - het duurt een tijdje voor je maag doorgeeft dat ze genoeg binnen heeft gekregen.
Op die manier kan je ook je kcal inname per maaltijd wat beperken en heb je zo nog wat kcal over die je mag binnen nemen via een snack.

Ook is het zo dat je lichaam er aan gaat wennen om minder te eten.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Reflex »

Met snacken bedoel ik de ongezonde dingen. Dus in de avond nog de kast of koelkast in duiken voor een vette hap, koeken, chips etc omdat je honger hebt. Er zijn genoeg gezonde alternatieven om geen honger te hoeven hebben gedurende een dieet.

Een vol gevoel krijgen kan ook met andere dingen dan met vet. Als ik in de ochtend een kom kwark met havermout eet dan moet ik mijzelf dwingen om in de middag nog te eten. Om maar een idee te geven.

Onverzadigde vetten daarentegen zijn wel goed natuurlijk. 2x daags een capsule visolie helpt mij enorm. Maar door vettiger te eten krijg je meestal juist de verkeerde vetten binnen. Hoewel je wel wat vet kan gebruiken hoort een overdaad aan verzadigde vetten naar mijn mening niet bij een gezond uitgebalanceerd dieet.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door _anonymus_ »

Bedankt voor de input.
Er wordt hier denk ik veel waarheid verteld.

Wat zeker en vast klopt, is dat je voor een maaltijd voldoende tijd moet nemen, en je eten ook moet laten zakken voor je een tweede portie neemt.
Dat is een fout die ik vroeger veel maakte: eerste bord spaghetti binnen, nog geen volledig verzadigd gevoel dus een tweede bord nemen, daarna teveel gegeten.
Direct na één portie heb ik meestal nog geen verzadigd gevoel, maar als ik een kwartiertje wacht heb ik dat wel.

Wat ook waar is, is dat je van tussendoor snacken (in de betekenis van koekjes e.d., met veel suiker erin dus), net meer gaat eten.
Enkele dagen geleden, ik had eigenlijk niet echt honger maar kon niet aan de verleiding van een speculaaskoekje weerstaan. Je eet er één, en plotseling krijg je een hongergevoel waardoor je er nog enkele eet.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Nu vraag ik me wel af waarom vermageren. 180cm en 78kg? Da is volgens mij een compleet normaal gewicht. Mijn normaal gewicht zou 85kg zijn met 185cm, maar zit nu rond de 78kg. En ja, mijn buikje mag ook strakker. Maar dan vermoed ik eerder dat ge ietske minder vetten moet binnen krijgen en eerder gericht die speciefieke spiergroepen trainen. Let wel op: ni iedereen heeft aanleg voor ne sixpack. :-)

Dus qua gewicht zit ge goed, enkel de verdeling is ni naar uw goesting :-) Ik wijt dat voor mezelf aan de leeftijd :-).
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door _anonymus_ »

Ik kan niet voor de topicstarter spreken, maar ikzelf ben 1.73 meter groot.
Toen ik twee weken geleden begon met wat te diëten, woog ik 71 kg. Qua BMI is dat nog steeds volstrekt normaal en gezond, maar ik hou al een jaar of twee mijn gewicht bij en dat was het zwaarste dat ik in die twee jaar heb gewogen.
Ik heb mij eigenlijk nooit echt met mijn gewicht bezig gehouden, ik had ook geen weegschaal. Ik was al jaren in de veronderstelling dat ik 73 kg woog, dat was denk ik zowat mijn gewicht voor ik ben beginnen fietsen een 6-tal jaar geleden.
Twee jaar geleden zei iedereen na de BeMC dat ik er veel magerder uit zag, en heb ik mezelf eens een weegschaal gekocht om te kijken wat daar nu van aan was. Ik schrok nogal toen bleek dat ik nog geen 68 kg woog op dat moment.
Vanaf dan ben ik mijn gewicht beginnen bijhouden, in periodes van veel sporten hangt dat ergens rond de 68 kg, buiten het seizoen schoot het omhoog naar rond de 69 kg.
Om de één of andere reden (de dertig gepasseerd, misschien heeft dat er iets mee te maken) ben ik sinds deze zomer altijd maar zwaarder geworden, nochtans zonder echt meer of vettiger te gaan eten dan voorheen. Toen ik twee weken geleden plots de kaap van de 71 kg gepasseerd was, werd het tijd om er iets aan te doen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Die 30 is de cruciale grens. Er zijn veel mensen die zich voor 30 geen zorgen moesten maken, maar na 30 toch erop moeten letten.

Bij mij was het voor de 30 ook al :lol:
Plaats reactie