op een gezonde manier wat kilootjes af

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Weet niet of ik mij moet blind staren op BDW of niet, want ik heb identiek hetzelfde dieet gevolgd met dezelfde producten. Enkel via een andere dokter. Hij zelf heeft dit idd bij Chris Goossens gedaan. En ik betaalde daar dezelfde prijs voor. Enkel dat BDW 3 x zoveel kwijt moest en die veeeeeel langer in ketose moest zijn en op het einde van de rit meer kwijt was. Maar die kan dat makkelijk betalen :lol:

Reden waarom ge dit enkel via de dokter kunt volgen is om een veiligheid in te bouwen (alhouwel men het via andere fabrikanten ook gewoon online kan volgen, wat af te raden is). De bloedanalyse is vrij uitgebreid en aan de hand van die analyses wordt gekeken in welke mate er supplementen moeten bijgevoegd worden. In eerste instantie gaan we suikers en koolhydraten weren, maar wordt er gezorgd dat er steeds voldoende eiwitten binnen komen. Hierdoor gaat het lichaam vooral vet verbranden. De bijkomende supplementen die erbij komen zijn Kalium, Natrium, Calcium, Vitaminen, Magnesium en Omega 3+6. De hoeveelheden ervan worden bepaald door de bloedanalyse. Deze supplementen zijn heel voornaam. Beweging wordt zeer sterk aangeraden, maar er zijn mensen die daar niet aan mee doen en toch vermageren. Dit bouwen ze samen met u op en begint met 2 x 15min wandelen en dat 3 x per week. En dat wordt verder opgebouwd, maar toch voor iedereen doenbaar. Persoonlijk vind ik die beweging wel voornaam omdat er een moment komt dat ge in de behoudfase komt.

Ik geef daar zeker in toe dat dit niet de beste manier is (vooral de nieren krijgen wel wat te verwerken), maar wel de snelste en daardoor de meest motiverende. Ken onnoemelijk veel mensen die er telkens de brui aan geven omdat het allemaal veel te lang duurt (bij mij de laatste 2 jaar telkens zo geweest). Dus als ge echt veel kwijt moet en er eigenlijk niet al te veel moeite voor wilt doen, is dit wel een makkelijk dieet. Dat afvallen zelf zal mss niet echt gezond zijn, maar de manier waarop men zo dik geworden is ook niet :-).

De reden waarom ik het heb gedaan is omdat ik al een aantal andere manieren geprobeerd heb en het deze keer niet meer lukte. Vroeger was mijn vrijgezel en deed men al eens wat meer moeite. Ook jonger en fitter. En om 1 of andere reden lukt bij mij elke methode maar 1 keer ](*,) Stoppen met roken idem. In het verleden al regelmatig gestopt en na een paar jaar terug begonnen. Nicotinepleisers vond ik de reinste onzin. Dacht dat het gewoon ne pleister was waardoor ge zelf iets tussen uw oren stak. Maar bijna een jaar geleden omdat het echt niet meer lukte, toch naar die pleisters gegrepen en raar maar waar, da werkt :lol: Deze keer proberen om op de goede weg te blijven. Dus hopelijk ook mijn knie rap terug in orde.

Om het gewoon kort te besluiten: wilt ge veel kilo's kwijt en hebt ge al van alles geprobeerd wat niet lukt (gebrek aan karakter en/of motivatie). Dan zou ik dit dieet zeker aanraden. Moet ge minder dan 10kg kwijt, pas dan uw schema aan en drijf het sporten wat op. Maar op dit forum zijn vooral sport gedreven mensen en denk ik niet dat er mensen zijn die zomaar ff 20kg kwijt moeten. 3 collega's van mijn vrouw hebben dit al jaren voor BDW gedaan en die staan nog altijd op hun streefgewicht van toen. Daarom dat ik zelf bij de dokter info had ingewonnen totaal onwetende wat het precies was. Dus heb de sprong in het diepe gewaagd en tot nu toe tevreden van.

Ik hoop dat ik het zo kan houden, maar er bestaat altijd een kans na een all-in vakantie dat er 2 à 3 kg terug bij aan zit. Dus hoop ik dat ik op de manier, van voor de blessure, kan blijven sporten om dat dan onder controle te houden. Ben nooit echt ne duursporter geweest. Heb vooral zeer veel vechtsporten gedaan (nu nog) en in mijne hele jonge tijd voetbal en volleybal. Maar dat zijn allemaal geen duursporten. En van joggen en fietsen krijg ik nu éénmaal een pak meer voldoening.

Wat uw laatste zin betreft, komt het wel vaker voor dat mensen die vechten tegen de kilo's met ups en downs zitten.
Nu zit toevallig een vriendin van mijn vrouw hier beneden die identiek hetzelfde dieet heeft gevolgd. Op 4 maanden was ze 30kg kwijt en toen had ze geen zin meer. Ondertussen 30kg bij en voelt zich veel beter. In haar ogen werkt het dieet ook niet. 3 collega's van mijn vrouw hebben dit al jaren voor BDW gevolgd en staan nog steeds op hun gewicht. Doorheen het jaar kom ik niet echt bij, maar bij mij zijn die all-in vakanties en de feestdagen een ramp. Elke all-in vakantie ben ik 5kg meer op de weegschaal en daar blijft uiteindelijk 3kg van hangen. Met de feestdagen idem verhaal maar iets lagere waardes :lol: . En ik doe er niets meer aan om het eraf te krijgen. Dus na 5 jaar ben ik weer 20kg bij. En dat moet ik nu deze keer zien te vermijden. Probleem bij mij is dat ik pas gegeten heb als mijn buikje overvol zit. :roll: En dat zit tussen mijn 2 oren en weet niet of ik dat daar ooit nog ga uit krijgen. ](*,)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Reflex »

Ik ga geen discussie voeren over het wel of niet werken van het dieet. Natuurlijk werkt het en natuurlijk val je af. Ook ik ben in mijn zoektocht naar gewichtsverlies eens in een ketogene fase gekomen. Hier ga je zeker van afvallen dat is een feit, enkel vind ik dat geen verantwoorde manier van afvallen. Afvallen kan wel degelijk gezond zijn maar dan moet je het langzaam doen. De kilo's die jij er gedurende de jaren aan hebt gekregen zou je er langzaam weer af moeten halen door je dieet zo te veranderen dat je ipv net te veel, net iets te weinig binnen krijgt. Het is echter wel zo dat niemand dit zo zal volhouden omdat je het effect dan nagenoeg niet ziet, daar heb je gelijk in.

Zelf ben ik op een toch nog redelijk verantwoorde manier (al vinden anderen het ook te snel) die 20kg in 6 maanden kwijtgeraakt. Gewoon door van een overmatige koolhydraten inname met regelmatig een vette hap op het werk gecombineerd met een te grote calorie inname over te gaan naar minder koolhydraten (dus nog wel degelijk wat koolhydraten), geen vette hap meer en een lagere calorie inname.

Het voordeel van rustig afvallen door je levensstijl aan te passen is dat je geen "jojo effect" krijgt. Je leert wat normale porties zijn en leert ook wat je wel en niet kan eten. Na een vakantie kun je altijd al eens wat meer wegen, maar dit is er zo weer af als je weet wat je doet. Juist door dit soort extreme diëten waarbij de kilo's eraf vliegen en het allemaal vanzelf lijkt te komen kun jij je gewicht niet stabiel houden. De opmerking dat je altijd eet tot je bomvol zit en nooit zal leren om maat te houden zegt mij genoeg. Als je daarnaast je sporten echt nodig hebt en gebruikt om meer te kunnen eten dan gaat er toch echt iets niet goed.

Nu is het wel zo dat wanneer je vroeger veel aan krachtsporten hebt gedaan en nu deels overgaat op duursporten (lopen en fietsen) dan zal je toch (al dan niet zichtbaar) wat spieren kwijtraken. Je basale verbranding zal dus lager zijn en je zal dus minder moeten eten. Dit kan best wel eens moeilijk zijn, dat snap ik.

Je zou natuurlijk wel dit dieet en de 20kg die eraf zijn als start kunnen zien. En nu jezelf stapsgewijs aanleren om kleinere porties te eten (vooral in de avond) en hoogwaardige calorieën waardoor je minder binnen krijgt. Dit zodat je zelf met een gezond eetpatroon je gewicht onder controle kan houden.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Free_ltd »

Bij deze geef ik je geen 99% gelijk, maar de volle 100% :wink:

Wat dit dieet betreft, kunt ge dat bezien als de wiskundeleraars vroeger. Ze kijken beide of de uitkomst juist is, maar de 1 wil de hele uitwerking zien en goedkeuren, en de andere heeft er schijt aan hoe je aan het resultaat kwam. :lol:

Voor mij was dit iets nieuws en het werkte. Maar bedoeling is dat ik het nooit meer ga doen. En denk ook niet dat het echt de bedoeling is om dan te schommelen om op zo een manier af te vallen. Maar soms zijn extreme maatregelen nodig.

Ik ga sowiso nog wel eens een kilo'tje of 2 erbij komen, maar die zijn ook wel snel terug eraf met even een weekje terug op groenten te leven (niet in ketose) en wat meer te sporten. Doe het eigenlijk al een hele tijd. Op een gegeven moment toen ik uit ketose was, heb ik niet meer echt de richtlijnen gevolgd. Ik deed het door de week nog een beetje rustiger aan dan ik mocht om dan in het weekend eens op restaurant te gaan. Het één compenseerde het andere en zowel Pronokal als de dokter vonden het prima. En tot nu toe werkt dit nog altijd. Enkel dit weekend wat heftiger. Vrouw had gisteren vriendinnen op bezoek en heb me even vergrepen aan de chips en heb me daarna afgezonderd met een paar G&T's :lol:
En daarnet nog een uitnodiging gehad om vanavond een paar pintjes te gaan pakken.
Dus het gaat morgen in Bertem een hevig tochtje moeten worden :lol:

Het is namelijk zo dat ik 's maandags meestal rond de 79kg zit en de vrijdag/zaterdagmorgen wil ik graag terug onder de 77,5kg zitten.

Wat je zegt over die kleine porties, dat lukt eigenlijk wel hoor. Daar waar ik vroeger ook nog de rest van mijn vrouw op at op restaurant, blijft dit nu liggen. Ook vervang ik frieten nu meestal door rijst op restaurant en vraag ik meestal de saus achterwege te laten. Maar waar ik vooral een zwak voor heb, zijn hapjes bij familie/vrienden bezoeken. Daar kan ik nooit vanaf blijven en dat heeft de rest dan ook gezien ](*,) Zelfde met een zak chips. Mijn vrouw neemt de zak, eet er een handje vol van, en legt die terug weg. Ik eet m gewoon in 1 x leeg. En dan heb ik het niet over die minizakjes van 30 gram :lol:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Sunn Xtreme »

met alleen groenten bereik je ook ketose :wink:

de reden waarom men eiwtidieetvorm heeft uitgewerkt is om natuurlijk die ketose te bekomen en heel weinig calorieeen op te nemen, maar vooral omdat je dan de noodzakelijke eiwitten binnenhebt en er toch kan getraint worden zonder spierafbraak te gaan verkrijgen... integendeel... bij intensief trainen zal je zelfs nog winnen.

de pronocal dieetvormen zijn niets nieuws, het stamt uit de jaren 70-80 vanuit de bodybuildingwereld waar men letterlijk met extremen werkt. (en er veel fout ging)
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door doctor »

Bij alles is er een voordeel en nadeel in dieet en op de voeding letten enz. Feit is dat de voeding industrie overal suikers aan toevoegt en we dikwijls zonder het te weten dagelijks teveel aan suikers en dus ook koolhydraten op doen. Ik spreek uit ervaring, en kan dus met stelling hier schrijven. Wanneer je sport, +- 5 kg wil afvallen zonder echt veel ervoor wilt doen en laten, dan kan je zonder problemen binnen de 8 weken die 5 kg verliezen door 2 maaltijden dagelijks te vervangen door bv. een proteïne shake. Meer nog, wanneer je bv. bijna dagelijks sport en je gebruikt een proteïne shake direct na de training en herhaald dat na 2 uur nog een keer heb je deze 2 belangrijke voordelen. Ten eerste ga je 2 à 3 kg verliezen per maand en ten tweede ga je ook voelen dat je energieker en sterker kunt presteren tijdens het trainen. Maar wanneer je iemand bent die echt veel gewicht wilt/moet verliezen en er snel resultaat van wil merken. Dan is een goed uitgebalanceerd proteïne dieet het meest doeltreffende dieet ervoor. En nee, het is niet meer zoals 10 - 15 jaar geleden met de eerste proteïne skakes, maar deze zijn veel beter van kwaliteit gelijk toen. + de begeleiding nu ervan is ook veel professioneler gelijk vroeger en alles wat belangrijk is aan mineralen en vitaminen worden er automatisch bij aanbevolen. Een professioneel proteïnen dieet omvat ook extra groenten, voornamelijk de groene en minder suiker of koolhydraatrijke groeten. En voor de zwaargewichten, wanneer ze met een proteïne dieet starten en gelijktijdig een bloedanalyse laten uitvoeren, men zal bij een volgende bloedanalyse niks dan positiefs opmerken, cholesterol en andere waarden die veel beter levels halen en ook de mensen bruisen van de energie door minder gewicht mee te sleuren en door de betere bloedcirculatie en andere voordelen. En ook nog een groot punt achteraf, de meeste houden er een gezonde leefwijze van op na, qua beweging en gezonde voedingspatronen die ze eruit leerden.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: op een gezonde manier wat kilootjes af

Bericht door Sunn Xtreme »

inderdaad... qua groenten ligt d nadruk sterk op groene groenten, en daarnaast paprikas.

als er suikers gaan gebruikt worden na de eerste intensieve fase (ketaose bereiken = 6-10 dagen geen suikers ijna alles proteine en alleen groene groenten), ga je de suikers vooral uit fruit halen. deze zijn snel verwerkbaar en toepasbaar en blijven de ketose stimuleren , in tegenstelling tot gerafineerde suikers in de gebruikelijke voeding.
vis is ook verplichte kost, naast kip/kalkoen (bij voorkeur filet) met een vleujgje zout en / of kippekruiden.

het eten van pikante paprika en kruiden, stimuleert het metabolisme, wat voor wie zulk dieet volgt heel belangrijk is.

AFGERADEN :
[color=#FF0000]mensen / patienten met nier-lever-hartklachten- pancreasproblemen, burnout, zware infectieziekten zoals HIV, parasietinfecties etc...worden absoluut afgeraden zulke dieeten te volgen !!!!!!!!
mensen die binnen het jaar nog zwaar ziek waren, idem afgeraden.
[/color]zij kunnen zich best beperken tot het geleidelijk omvormen / bijstellen van de voeding en NIET extreem te gaan, evenals eiwitconsumptie niet overmatig te gebruiken zoals pronocal dieetvormen (eiwit = erg belastend voor de nieren bij nier-leverpatienten)
voor dieetvormen is best dat zij overleg plegen met hun arts en een dieetist ipv zomaar op eigen houtje stevig te beginnen.
(+80% van de streng toegepaste dieetvormen bij de gemiddelde personen zonder kennis en op eigen houtje zijn kompleet foutief en soms ingrijpend voor het lichaam, dwz met gevolg)
Plaats reactie