krampen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Wise82
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 okt 2015 20:20

Re: krampen

Bericht door Wise82 »

Vind ik een zeer makkelijke reactie! Mijn conditie is wel degelijk in orde hoor... Sport bijna elke dag. Tot voor een jaar speelde ik zelfs in nationale volleybal. Denk dat je reactie een beetje veel kort door de bocht is.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: krampen

Bericht door Reflex »

En toch is de reactie niet kort door de bocht. Het feit dat je aan volleybal doet of hebt gedaan zegt niks over je fiets capaciteit. Hoewel je bij volleybal (ik heb er geen verstand van) ook wel moe zal worden komt het daar volgens mij meer aan op explosieve spiervezels en korte inspanningen, waarna je hartslag weer zal zakken. Tevens gebruik je andere spieren dan bij het fietsen.

Aan je reactie te zien wil je advies maar toch ook weer niet. Jij bent tenslotte al een sporter en kan dus veel stappen overslaan. Pas hier echter mee op, want overbelasting ligt op de loer.

3 keer in de week fietsen is niet veel, maar ligt eraan wat je doelen zijn en hoe lang je in die 3 keer fietst. Het feit enkel dat de trainingen vaak op hoge hartslag zijn is niet echt slim. Zo heb je geen basis (fiets)conditie en zal je dit probleem blijven houden. Lange duurtrainingen op lage hartslag zijn nu eenmaal nodig om je lichaam bepaalde capaciteiten te laten ontwikkelen die nodig zijn voor een duursport.

Ik zou zeggen, lees je wat in over trainingschema's of laat je helpen.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: krampen

Bericht door J.E. »

Wise82 schreef:Vind ik een zeer makkelijke reactie! Mijn conditie is wel degelijk in orde hoor... Sport bijna elke dag. Tot voor een jaar speelde ik zelfs in nationale volleybal. Denk dat je reactie een beetje veel kort door de bocht is.
Zoals Reflex zegt, dit is géén referentie voor uw fietscapaciteiten.
Wat is uw gemiddelde hartslag op zo een rit waar je kramp krijgt?
Wat is uw overslagpols?
Hoeveel uur per week trained u? 10, 15, 20 of meer?

Zoveel factoren...

Maar ik blijf er bij. In 99% van de gevallen, gewoon 3per uur gem trager rijden. :-)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: krampen

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Wise82"]Vind ik een zeer makkelijke reactie! Mijn conditie is wel degelijk in orde hoor... Sport bijna elke dag. Tot voor een jaar speelde ik zelfs in nationale volleybal. Denk dat je reactie een beetje veel kort door de bocht is.[/quote]


nu pas geef je meer info... in uw stelling is kort door de bocht !!!

verder is vollybal, zelfs mopen een kompleeet andere bio-mechanische beweging en wel een natuurlijke.... fietsen is een niet natuurlijke beweging en je gebruikt bepaalde spiergroepen intensiever en andere niet zoveel.....
ikzelf ken ook mensen die over een uitstekende conditie beschikken, waaronder 2 marathonlopers, maar van de moment ze met de mtb in het bos komen, na 30km in de kramp slaan.
omdat de beweging en belasting een is die echt moet getraind worden op de specifieke manier om het gewoon te worden.
je kan conditioneel veel meer maar het lichaam sputtert op de "vreemde" bewegingsvorm.

verder houd weinig drinken en sterk transpireren ook vaker krampen in na een tijdje....

ook kan een gebrek aan ATP een rol spelen, foute zit, foute plaatjesmontage etc.. en ook langere crancks dan op de koersfiets kunnen problemen geven.

daarnaast geef je ook al aan niet zo rustig te rijden, en dat speelt zeer zeker mee. het veld is wat anders dan op de baan en dat heeft een bepalende invloed (en minder controleerbaar bij het rijden)
RODONDO
Mountainbiker
Berichten: 180
Lid geworden op: do 10 sep 2009 11:19
Rijdt met: ALMA CARBON

Re: krampen

Bericht door RODONDO »

Even een bumpje: positie op de MTB al eens grondig laten checken ?
mtbikecoach
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 okt 2014 02:07

Re: krampen

Bericht door mtbikecoach »

Eerst en vooral voor het nemen van extra vitaminen zegt u wel dat veel eet en drinkt maar dit eens goed onder de loep nemen. Eet je gezond, eet je niet teveel suikers, alcohol. Je lichaam reageert op wat je eet. Als je vitaminen inneemt en je voeding is niet goed heeft dat weinig nut.

Ten tweede zegt u zelf aan te intensief hartslag te rijden. Tuurlijk is dat tuurlijk is dat fun maar als je lichaam daar niet voor klaar is dan is het normaal dat deze niet mee om kan gaan. Zorg eerst voor de basis dan zal je nog meer fun beleven en langer en vooral zonder krampen.

Hoeveel maal train je momenteel? Indien minder dan 3keer per week hebben daar ook een ander probleem die zich voor kan doen.

Tot slot zit er misschien iets verkeerd bij je dagelijkse bewegingspatroon waardoor je lichaam volledig gedesoriënteerd is. Dit zou ik als laatste piste bekijken samen met een goede fietspositie begin alvast eerst aan bovenstaande voor jezelf af te vragen.
Plaats reactie