krampen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Wise82
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 okt 2015 20:20

krampen

Bericht door Wise82 »

Ik ben hier nieuw! Ik ben sinds dit jaar terug begonnen, met mountainbiken. ik rijd vooral op de weg. Ook dit jaar heb ik het hele voorjaar en zomer op de koersfiets gereden. Bij het rijden op de weg heb ik niet zo snel krampen (maar krijg ze wel na lange, zware ritten) nu heb ik al 2 weken op rij krampen in mijn bovenbenen (telkens na 40-45 km) Deze week was het zelfs zo erg dat er krampen links en rechts inschoten bij een kleine beklimming. kon niet uit mijn pedalen. na 5 min ging het weer beter en ben ik rustig naar de aankomst gereden.
Ik rijd vrij intensief en natuurlijk ook regelmatig aan hoge hartslag. Eet en drink voldoende, fiets is juist afgesteld... Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Zou het fietsen alleen aangenamer maken want ben zot van deze sport maar als je telkens met de gedachte zit dat er krapen kunnen komen is dit niet meer plezant.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: krampen

Bericht door vani »

magnesiumkuur nemen en met MTB heb ik ook wa vlugger last van bovenbenen omdat ikzelf vaak net iets boven zadel blijf hangen ipv blijven zitten om putten te vermijden en zo benen niet tijdig eens laat ontspannen al fietsen
koiliefhebber
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 09 aug 2015 13:40

Re: krampen

Bericht door koiliefhebber »

Hoi,
ik ben ook een beginner en rij wekelijks een 40 -50 km mtb.
Onlangs op een tour in Brakel kreeg ik na 30 km ook geweldig verkrampte benen.
Men vertelde me toen dat ik te warm gekleed was. Ook dit zou blijkbaar een oorzaak kunnen zijn van krampen. :-k
groetjes,
marc. <°)))))><
Wise82
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 okt 2015 20:20

Re: krampen

Bericht door Wise82 »

Nam al lang magnesium. Heb bloed laten trekken en daar was niets aan te zien. Dokter weet zelf ook niet wat het zou kunnen zijn. Heb een tijdje kininepillen genomen, hierna ging het een beetje beter. Daarom dat ik mijn vraag stel hier. Zijn er bepaalde producten die kunnen helpen of eventueel huis,tuin,keukenmiddeltjes?
Nico1978
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 10 mei 2015 14:35
Rijdt met: Scott Spark RC '16

Re: krampen

Bericht door Nico1978 »

Hoe ziet je door de weekske training er uit... Je geeft zelf al aan van genoeg te drinken en te eten, fiets juist afgesteld... Dan blijft enkel training over.
Wise82
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 okt 2015 20:20

Re: krampen

Bericht door Wise82 »

Door de week fiets ik ook nog minstens 1 keer. In de zomer was het minstens 3 keer per week. Nu iets minder. Doe wel zelden rustige trainingen. Misschien dat dit een probleem is?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: krampen

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Wise82"]Nam al lang magnesium. Heb bloed laten trekken en daar was niets aan te zien. Dokter weet zelf ook niet wat het zou kunnen zijn. Heb een tijdje kininepillen genomen, hierna ging het een beetje beter. Daarom dat ik mijn vraag stel hier. Zijn er bepaalde producten die kunnen helpen of eventueel huis,tuin,keukenmiddeltjes?[/quote]


iets wat zeer veel voorvalt maar bijna niemand - zelfs vele artsen niet - aan denkt : tekort vit D.
zeer vaak oorzaak van krampen bij inspanningen
magnesiumtekort ook, maar Vit D word bijna altijd over het hoofd gezien !!!

D-CURE ampullen zijn de beste (apotheek, vrij verkrijgbaar) met 3 doosjes kom je er niet. 2 a 3x per week, afhankelijk van het tekort. WEKENLANG te gebruiken.
tabletvorm ? dan dient deze in zeer hoge dosis te zijn (bv 150% -200% van het dagdagelijkse behoefte) omdat de opname stroefer gebeurd.


daarnaast is het duidelijk dat je weinig fietst en je geeft aan dat het dan vaak behoorlijk intensief gebeurd.
uw lichaam is het niet bepaald gewoon die fietshouding en dat soort inspanning, en dat helpt krampen ook bevorderen.
loop je ook of dergelijke ?

in elk geval : snel krampen krijgen en dat blijft vaak voorvallen, duid zeer vaak op een tekort of bodemwaarde van vit D / magnesium.
Wise82
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 okt 2015 20:20

Re: krampen

Bericht door Wise82 »

@sunn Xtreme: 2-3 keer per week fietsen is dat zo weinig dan? Kom net uit de zomer (koersfiets) waar ik tot 4-5 keer per week fietste. Vit d is geen tekort aan. Dit heb ik ook laten testen bij het bloedonderzoek.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: krampen

Bericht door doctor »

Als je al veel hebt geprobeerd en probleem blijft aanhouden, doe dan eens een kuur om je lichaam te ontzuren met bv. Alka tabs. Helpt meestal wanneer je voldoende Vit D hebt en fiets goed staat afgesteld enz. Wel bij die trainingen een 4 tabletten gebruiken, en dan zou dat moeten verholpen zijn. En ook op niet trainingsdagen zeker 3 weken ermee kuren.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: krampen

Bericht door J.E. »

In 99% van de gevallen 3per uur gem te rap gereden.... :lol:
Het eerste uur kan iedereen snel rijden. Daarna is de 'conditie' bepalend. Imo.
Plaats reactie