Hersteldrank zelf samenstellen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door doctor »

Cra0r3d , ik wil hier niet in discussie overgaan. Maar je dokter is duidelijk niet iemand die zelf veel sport, of toch zeker niet op intensieve wijze in duur. Nogmaals, 7 op 10 personen die intensief gesport hebben en die dan als recup een choco melk drinken hebben problemen met hun lever. Je arts kan dan best eens bij enkele na een echte training en een choco een bloedanalyse doen bij die personen. Dan zal hij zelf kunnen vaststellen welke gevolgen het kan hebben. Maar soit, wil er niet verder overgaan. een echte sporter laat zich niet vangen aan een chocomelk. Die gebruiken een echte recup shake, omdat ze snel en degelijk willen herstellen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Free_ltd »

Denk dat ge hier kunt lachen en discussieren zoveel als ge wilt. Feit is dat er basisregels zijn en al de rest daar rond van persoon tot persoon afhangen.

Zelf heb ik nooit intensief gesport qua fietsen of dergelijke. Maar heb mee meer gebaseerd op body building op zwaar niveau en enkele vechtsporten.

Ik heb doorheen de jaren wel het één en ander over 'mijn' lichaam leren kennen. Maar daarom niet dat van een ander.

Er zijn 3 soorten mensen:
- zij die geen moeite hebben met verdikken of zelfs willen verdikken
- zij die gewoon moeten opletten voor hun gewicht
- zij die willen vermageren

Voor groep 1 en 2 komen zaken overeen, maar voor groep 3 is het heel anders.

Basis is in mijn ogen aminozuren en eiwitten en creatine is ook een aanrader om erbij te nemen.
Normaal lichaam heeft 1 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht oer dag nodig. Intensieve sporterd 1,5gr en body builders 2gr.

Ik zelf schommel tussen groep 2 en 3 en speel dus met mijn voeding om op gewicht te blijven.

Dus is voeding/herstel voor iedereen anders.

Groep 1 mag al wat binnen spelen :-).
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Reflex »

Recuperatie dranken hebben niks te maken met afvallen. Het heeft te maken met je lichaam de juiste stoffen te geven die het nodig heeft binnen 30 min na een zware inspanning om zo goed mogelijk te herstellen. Dat je daarnaast net als bij bodybuilding meer eiwitten en wat extra koolhydraten in je dieet opneemt na echte zware inspanningen staat hier los van.

De mensen die denken dat een chocomelk een goede recupdrank is moeten het vooral nemen. Mijn bloedsuikerspiegel vind het niet zo prettig om zoveel suikers in te nemen en ik betwijfel of dat het herstel bevordert. Maar ik ben dan ook geen expert.

Overigens wil ik geen namen noemen (ze hoeven niet actief te zijn in deze discussie) maar er zijn mensen waarbij ik mij afvraag waarom ze een recuperatie shake nemen. Als je slechts enkele keren op de week traint heeft het naar mijn mening weinig zin.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Reflex »

Free_Ltd, ik ben geen dokter dus spreek enkel uit Google werk (wetenschappelijke onderzoeken) en eigen ervaring met creatine, maar ik zou hier als duursporter niet snel meer aan beginnen.

Het is ten eerste nog steeds niet echt bewezen dat creatine echt heel effectief is bij duursporters, met name bij korte inspanningen heb je er wel wat aan. Daarnaast zullen je spieren meer vocht bevatten (als ik dat wetenschappelijk zo mag noemen tenminste) en zul je dus iets zwaarder worden. Opzich is dat nog te overzien natuurlijk, maar mijn probleem zat hem met name in een toename aan krampen in wedstrijden. Ik weet dat je bij gebruik van creatine (kuurs gewijs) veel moet drinken, maar ik heb in de hitte snel kramp ondanks goede hydratatie.

Uiteindelijk wegen naar mijn mening de voordelen (als die er al zijn) niet op tegen de nadelen. En daarnaast moet je goed begeleid worden als je met dit soort zaken gaat spelen. Beta-alanine, citruline malaat, creatine... Been there done that. Maar puntje bij paaltje is het risico op slechte bloedwaardes of overbelasting van de lever het mij niet waard.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Sunn Xtreme »

....creatine heeft echt wel effect bij duursporters. en geen beetje ook bij competitierijders op hoger niveau.
het probleem met al die gewezen onderoeken en nog die bezig zijn is, dat creatine nooit word gekoppeld bij duursporters in de onderzoeken.
dik 90-94% van die onderzoken gaan uit van testresultaten bij krachtsporten en explosieve sporten in de atletiek. Later gaan die 94% zwaaien met hun resultaten dat het niet uithaalt in de duursport....terwijl ze geen onderzoek hierin hebben gedaan. Of, als he tal is gebeurd, erg vaak de ondezoeksterwmijn een paar weken bedraagt.
terwijl de duursporter beperktere dosis gebruikt dan bv een B.builder, de schema's van gebruik ook anders in elkaar steken bij een duursporter (zo zou het moeten zijn) en het effect op LANGERE TERMIJN wel degelijk aantoonbaar is.
Er zijn onderzoekers die hier 6 maanden tot zelfs 2j onderzoek naar gedaan hebben en daar vastgesteld hebben dat de duursporter een behoorlijk voordeel ermee haalt - zeker spurters - omdat men een vrij grote grijze zone creeert die het verschil maakt tussen de totale verzuring en de hogere latcaatwaarden in submaximale inspanning tijdens de wedstrijden. Toch worden zij doodgemept door die andere 94% die het vertikte geen onderzoek te doen binnen de duursporten, gebaseerd op meer dan 1 tot 10 weken.

er is echter een probleem.... vaak worden daar ook nog eens diverse types creatine getest, waarvan creatine monohydraat de zuiverste vorm is en tot een paar jaar terug de meest effectieve. Nadeel ervan is dat de meeste vormen - ook monohydraatvorm, de nieren extra belast en dat je zeker voldoende moet drinken tijdens het gebruik ervan.
daarnaast MOET het systematisch en schematisch gebruikt woren met bepaalde duur gekoppeld aan een stop-periode, Elke fase bestaat ook uit een op en afbouw met daartussen een periode van hogere doseringen.
velen nemen een een hele tijd door zonder schematisch werken.... dat heeft dus geen zin, het verliest zijn effect EN de nieren worden te lang extra belast !!
dik 85% gebruikt het gewoonweg verkeerd.

sinds eeen paar jaar is er 1 enkele vorm die snller word opgenomen, het effect op kortere termijn vergroot en laat opmerken , EN vooral de nieren niet meer zo belast.
maar ook hier weer : systematisch en schematisch gebruik met de 3 fasen en een stop, geven echt effect. ook hier weer gebruikt minstens 90-92% de nieuwe vorm verkeerd.

probleem is dat er over de creatinevormen, opmerkelijk WEINIG kennis van gebruik in de medische wereld is, zeker binnen zij die het klassiek opgeleide kadertje aanhouden zijn er veel vooroordelen over gebruik en de manier waarop.

eenzelfde kan je ook zeggen over ATP (Adenosinetrifosfaat).
dat word weggelachen als zijnde geen effect. logisch ook want veelal zij nde dosis die men voorschrijft - als men je al tijdelijk laat gebruiken - TE LAAG.
mensen met een tekort aan ATP krijgen vaak 10-20mg toegediend... echter kan dat soms het probleem niet oplossen.
voor sporters op hoog niveau zijn dosis vaak een pak hoger. (atp stimuleert oa de mytochondrieen en produceren zo meer energie, ATP zet dus meer energie om in je lichaam)

hetzelfde kan je zeggen over L-carnitine : vaak weggelachen en indien voorgeschreven, bedraagt de dosis vaak de helft of een kwart van de dosis die echt de werkzaamheid bewerkstelligt. (L-carnitine word vaak toegepast voor betere energieomzet en bij vermageren)

in al deze gevallen zit je vaak met medici die volledig binnen een klassiek kader werken en amper openstaan voor de nieuwigheden waar men elders (buitenland) al vaak in de praktijk de effectiefwerkende toepassing heeft vastgesteld in wetenschappelijke onderzoeken.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Free_ltd »

Aan de antwoorden te lezen ziet men dat ieder zijn eigen mening en ervaringen heeft.

Om dan een antwoord te geven over die choco, kan ik vertellen dat ik daar ook niet in geloof. En ik zou het persoonlijk ook niet doen.

Mijn hersteldrank zou er als volgt uit zien:
- 400ml water
- 30gr pure eiwit of het eiwit van 2 eieren
- 10 mg amino's
- 10mg creatine
- 1 banaan
- 1 Bambix babykoekje

Alles samen in de blender ;-).

Maar momenteel ben ik nog in de stabilisatiefase van een dieet bezig en dus nog geen shakes like this.

Nogmaals: dit zijn mijn persoonlijke meningen en dat werkt voor mij. Ik doe ook geen competitie en fiets 1 x per week. Maar daarnaast ga ik nog 2 a 3x per week joggen en doe ik nog aikido. Maar het zal een kwestie zijn van proberen. Niet elk lichaam is hetzelfde, maar wel elk lichaam heeft die eiwitten en amino's nodig voor spierherstel.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op zo 13 dec 2015 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Reflex »

Zoals ik al aangaf ben ik geen dokter en komt mijn kennis van het internet. Toch geeft je verhaal Sunn wel een beetje aan wat ik bedoel. Je moet goed weten wat je doet en niet zomaar wat nemen. En voor de niet profs is er meer effect te halen uit efficiënt trainen dan uit creatine. Ik had er in elk geval meer last van dus wil ik behoeden dat iedereen zomaar wat gaat nemen ;)

Het hierboven genoemde recept lijkt mij een prima basis voor een recovery shake. Al zou ik de creatine er niet bijzetten. Jij neemt 10gr maar moet een ander dat ook doen? Altijd gevaarlijk.

Overigens welke eiwitten zouden het beste zijn? Whey of een combinatie? Er is hier al eens geopperd dat soja eiwitten minderwaardig zijn. Toch verteld (het vermoedelijke verkoop praatje) van mijn shake dat ze een 3 eiwitten systeem hebben voor een ideaal herstel.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Free_ltd »

Bwa, dat is ook relatief. Ik ga er vanuit dat alles dat ik neem en mijn lichaam niet nodig heeft, er via de urinewegen terug uit gaat :lol: Creatine is dan zoiets dat ik er vroeger bij nam. Eiwitten en Amino's blijven onmisbaar. En voor mensen met veel last van krampen, kan ik vertellen dat magnesium bij mij ook wel vrij goed helpt.

Maar momenteel hou ik me enkel aan eiwitten omdat dit in mijn dieet zit. En bij dat dieet moet ik nog Natrium, Calcium, Magnesium, Vitaminen, Omega 3 + 6 en Kalium nemen. :lol: Hier ga ik er ook vanuit dat er ne hoop in de WC terecht komt :lol:

Nu vraag ik me af wat er eigenlijk onder 'hersteldrank' wordt verstaan?
1. Na een intensieve training, wedstrijd, tocht energie kwijt en het 'energiepeil' herstellen?
OF
2. Spieren belast waardoor deze hersteld dienen te worden door de voedingsstoffen?

Want tussen beiden zit qua voeding wel een heel verschil.

Maar zoek de dingen in google op. 100 dokter en 100 wetenschappers komen dan uit op 100 verschillende verhalen. Wie heeft het juist, en wie niet?

Zoals ik zei moet ieder dat voor zich uit maken. Als ie zich goed voelt bij ne choco, dan moet hij choco drinken hé. Maar spieren mee herstellen zie ik persoonlijk niet gebeuren, tenzij er nog een paar lepels eiwitten bij gekapt zijn.

Leuk topic BTW. Ga ik zeker blijven volgen.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door doctor »

Free_ltd je herstel protocol kan je moeilijk een herstel protocol van een wielrenner of andere duursporter noemen. 10 gr. van zowel amino en creatine zijn wel veel te hoog voor deze sporters. Eiwitten dan mogen meer zijn.
En Sunn, je hebt volkomen gelijk over de creatine 's, maar een arts die daar enige kennis van heeft ga je wel moeilijk vinden hier in Be. Creatine moet ge echt van persoon tot persoon individueel kunnen geven. Want dosis en duur moeten juist zitten en zelfs het tijdstip van inname is zelfs belangrijk alsook de duur van de kuren. En ATP, daar moet ge heel voorzichtig mee omgaan, het helpt sporters heel goed als je ertegen kan om het te complementeren, maar er kunnen er vele niet goed tegen en de bijwerkingen zijn oa. hartkloppingen en dus niet echt geschikt voor het blindelings te gebruiken. Maar wie er tegen kan heeft er dan weer een voordeel van.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Sunn Xtreme »

van ATP hartkloppingen ? vaak ligt de oorzaak elders. ATP in zuivere pharmavorm heeft geen bijwerking.
ATP word ook vaker verwerkt in commercieele pakketten als "energierepen en dranken, zogenaamde capsules etc met een zoete smaak.
troep..troep. en mensen met een gevoelige maag krijgen door die rommel dat erbij zit vaak hartkloppingen..... door de maag !
bv een ontstoken maag hebben en veel zoet eten, geeft de persoon vaak klachten als maagpijn en hartkloppingen. dat heeft dan niets met het hart te maken, wel met de toestand van de maag waar meer bloed naar gepompt word bij overbelasting.

idem met de zoete mixjes met zogenaamde ATP en / of creatine.
(repen met creatine hebben NUL waarde. de creatine is 0.00000 werkend, betreft vaak ook de 3e of 4e aftrek van het monohydraat, gekoppeld aan een bepaald chemicaal krijg je een andere vorm in niet werkzame stof.... maar het staat dan wel op het etiketje van de reep om te verkopen.

ook hier weer, net als creatine : men moet weten wanneer welke dosis etc..... er zijn renners die 250mg atp gebruiken in bepaalde omstandigheden.
let op : een hobbyist moet er niet aan beginnen, tenzij hij duidelijk een tekort heeft dat niet snel genoeg aanvult (tijdelijk gebruik word dan vaak van 20-40mg voorgeschreven, of hoger onder bepaalde omstandigheden)
ATP haal je redelijk goed uit bepaalde voeding, al kan een uitgeput lichaam problemen krigen met energieomzetting en versterkte verzuring / krampen bij simpele zaken als een trap oplopen - reeds optredend na een paar treden en vaak gekoppeld aan korte ademing als neveneffect, en telkens opnieuw, vaak enkele weken aanhoud. (in dat geval, even overleggen met de arts - sportarts bij voorkeur. zijn de andere waarden goed, kan een atp tekort de oorzaak zijn.)
daarnaast kan het specifiek selecteren van voeding de werking van gesupplementeert ATP nog versterken. (ook niet voor leken)
Plaats reactie