Hersteldrank zelf samenstellen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
zenlord
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 jun 2005 12:13
Rijdt met: Trek ProCalibre 9.7

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door zenlord »

Giezels
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 13 mar 2011 14:29
Rijdt met: Scott Aspect 50
Contacteer:

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Giezels »

Ik maak mijn recovery shake nu al een jaar zelf. Simpel hoor, gewoon 30 gram whey poeder (bij mij is dat first class nutrition) en 30 gram dextrose poeder. Werkt perfect!
Cra0r3d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 04 nov 2015 16:09

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Cra0r3d »

Sorry dat ik het nu zo zeg maar een recovery shake na een training is wel wat overdreven. Die dingen kan je beter gebruiken na een wedstrijd. Na een training kan je veel beter chocomelk drink zoals iemand al vernoemde.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Reflex »

Cra0r3d schreef:Sorry dat ik het nu zo zeg maar een recovery shake na een training is wel wat overdreven. Die dingen kan je beter gebruiken na een wedstrijd. Na een training kan je veel beter chocomelk drink zoals iemand al vernoemde.
Leg dat eens uit? Als ik nu zeg dat er renners zijn die doping juist buiten competitie nemen om sneller te herstellen en harder te kunnen trainen?

Waarom zou je wel een recovery shake nemen na een wedstrijd en niet na een training? Ik doe het gewoon na iedere zware inspanning. Of dit nu een training, wedstrijd of krachttraining is maakt niet uit.

Het gaat erom dat je lichaam bepaalde stoffen nodig heeft na een inspanning voor een goed herstel. En hoe eerder je hersteld bent (supercompensatie) hoe eerder je een nieuwe training kan doen en hoe sneller je conditie omhoog gaat.
Cra0r3d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 04 nov 2015 16:09

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Cra0r3d »

Zelf kan ik dit nu super uitleggen. Maar ik heb al met enkele sportdokter gepraat over dit onderwerp. En uiteindelijk zeiden ze mij dat chocomelk even effectief. Zodus het komt nog altijd uit op eigen voorkeur maar ik vind dat chocomelk goedkoper is als recovery shake.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Reflex »

Je eigen voorkeur mag je uiteraard hebben, daar ga ik niet over discussiëren. Enkel je geeft aan dat je een recovery shake enkel na een wedstrijd zou nemen en chocomelk na een training. Daarmee geef je zelf ook aan dat er in een glas chocomelk niet hetzelfde zit als een een echte shake. Persoonlijk gebruik ik liever de shakes, omdat die net wat geconcentreerder zijn dan een glas chocomelk en zoals eerder aangedragen bevat deze een mengeling van stoffen specifiek afgestemd op het herstel. Daarnaast let ik erop dat ik na een serieuze inspanning (krachttraining, doorgedreven training of zware wedstrijd) standaard wat meer eiwitten in mijn voeding heb zitten. Chocomelk kan daar een onderdeel van zijn, maar ik hou niet van zo een overload aan suikers.

Als ik uitreken wat een shake voor mij (geen aanbieding) kost is dat grofweg 1 euro per shake. Als ik dezelfde hoeveelheid aan eiwitten en koolhydraten wil binnen hebben met chocomelk kost mij dat 50 cent. Het is dus inderdaad 2 keer zo duur, maar daarbij heb je wel goede eiwitten en niet enkel koolhydraten van suiker. Als je ervan uit gaat wat een hobby kost op een jaar, en kijkt hoeveel tijd ik er in een week insteek, dan betaal ik graag enkele euro in de week extra om een beter herstel te krijgen. Maar dat moet iedereen uiteraard zelf weten.
Cra0r3d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 04 nov 2015 16:09

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Cra0r3d »

Jouw standpunt begrijp ik helemaal en ik sta er ook achter dat het persoonlijke voorkeur is.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door doctor »

Alles hangt af van je intenties en doelen, train je zwaar dan gebruik je best een goed uitgebalanceerde recup shake, zeker als je scherp staat. Echter wanneer je bv. wat overgewicht hebt dan gebruik je best een shake bestaande uit whey en isolate proteïne. Dit binnen de 30 minuten na inspanning en herhalen na 2 uur. Dan verlies je zonder extra inspanning een anderhalve tot zelfs vier kg per maand als je alles hetzelfde doet als normaal. Dus louter door die 2 proteïne shakes te gebruiken na de training. Nu voor een echte fanatieke sporter op gewicht, een goede recup shake doet wonderen in het herstel. Maar dan niet zomaar eentje waar je wat proteïne en wat andere dingen gewoon bij elkaar voegt. Je hebt de amino 's evenzeer nodig gelijk de proteïnes in een goede herstel shake. En wat betreft gewoon choco melk, ja voor degene die wat rondrijden is dat een zeer goed en goedkoop alternatief, en bovendien ook nog eens goed voor je lever zo direct na de inspanning. Kunt ge er dan ook best nog een Leffe of Duvel bij kappen nadien. Werkt echt goed voor een recreant.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door kovan »

Zijn er voorkeuren, aanraders, merken?

Grtn




doctor schreef:Alles hangt af van je intenties en doelen, train je zwaar dan gebruik je best een goed uitgebalanceerde recup shake, zeker als je scherp staat. Echter wanneer je bv. wat overgewicht hebt dan gebruik je best een shake bestaande uit whey en isolate proteïne. Dit binnen de 30 minuten na inspanning en herhalen na 2 uur. Dan verlies je zonder extra inspanning een anderhalve tot zelfs vier kg per maand als je alles hetzelfde doet als normaal. Dus louter door die 2 proteïne shakes te gebruiken na de training. Nu voor een echte fanatieke sporter op gewicht, een goede recup shake doet wonderen in het herstel. Maar dan niet zomaar eentje waar je wat proteïne en wat andere dingen gewoon bij elkaar voegt. Je hebt de amino 's evenzeer nodig gelijk de proteïnes in een goede herstel shake. En wat betreft gewoon choco melk, ja voor degene die wat rondrijden is dat een zeer goed en goedkoop alternatief, en bovendien ook nog eens goed voor je lever zo direct na de inspanning. Kunt ge er dan ook best nog een Leffe of Duvel bij kappen nadien. Werkt echt goed voor een recreant.
Cra0r3d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 04 nov 2015 16:09

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Cra0r3d »

Even om dat van Choco mee te delen DOCTOR. Ik ben bij een sportdokter geweest die al enkele pro's heeft begeleidt en die zei mij chocomelk wel effectief is maar het gewoon over persoonlijke voorkeur gaat. En nee ik ben geen recreant ik doe mee aan wedstrijden in clubverband dus hier zal het niet aanliggen.
Plaats reactie