Hersteldrank zelf samenstellen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
jonas_g
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: di 17 aug 2010 11:11
Rijdt met: Cube 29 HPC Elite Race

Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door jonas_g »

Na elke zware training of zware rit van minimum 2u30 neem ik telkens een recovery shake.

Tot op de dag van vandaag kocht ik altijd een volledige pot poeder dit, reeds van verschillende merken. Meestal betaal ik hiervoor iets tussen de 25€ tot 35€ afhankelijk van merk.

Nu dacht ik eraan om zelf de verschillende ingrediënten afzonderlijk, `merkloos` te kopen en zelf een shake samen te stellen.

Zo zou ik 1/4 eiwit gebruiken (pure whey)
3/4 kolydraten maltodextrine
hierbij zou ik ook wat BCAA toevoegen

Zijn er anderen die hiermee ervaring hebben ?
Wat gebruiken jullie ?
Zijn er hierover goede resources te vinden ?
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Japie carbon »

Chocomelk of een bordje pap helpen ook gewoon. Die shakes zijn zwaar overdreven.
jonas_g
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: di 17 aug 2010 11:11
Rijdt met: Cube 29 HPC Elite Race

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door jonas_g »

Japie carbon schreef:Chocomelk of een bordje pap helpen ook gewoon. Die shakes zijn zwaar overdreven.
Nu vind'k dat je jezelf tegenspreekt je zou chocomelk nemen omwille van de eiwitten en die shakes zijn overdreven omdat er ook eiwitten inzitten .... ?? Ze zullen alleszins beter uitgebalenseerd zijn op een effectieve goede werking dan de gemiddelde chocomelk denk ik dan.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Japie carbon »

Waarom spreek ik mezelf tegen? Die dure, vaak niet lekkere mix dingen werken wel. Maar niet beter dan andere dingen die je ws gewoon al in huis heb. En vaak lekkerder en goedkoper.

Maar als jij denkt dat het werkt moet je het gewoon doen.
Cav_
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: za 18 okt 2014 11:47

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Cav_ »

Ik vind het goed om zelf een recovery shake te maken. De reden is simpel: kostprijs
Ook als je de ingrediëntenlijst van de meest gekende sportdrankjes bekijkt dan is de tendens duidelijk: goedkoop
Daarmee bedoel ik dat de ingrediënten hoofdzakelijk snelle (en goedkope) koolhydraten zijn met daarbij wat toegevoegde proteïnes (vaak zelf niet eens whey, maar soya-eiwit aangezien ook dat goedkoper is).

Zelf vind ik het een beter idee om de snel beschikbare koolhydraatbronnen en aminozuren (BCAA's) tijdens de training te gebruiken, want het is dan dat je ze het meest nodig hebt. Na de training kan het zeker geen kwaad om nog BCAA's te nuttigen, maar ik ben eerder van het principe dat je na de training zo snel mogelijk kwalitatieve en calorie-rijke voeding dient te nuttigen. Na training evt een whey-shake (wat overigens ook al een aardige dosis bcaa's bevat) + evt wat maltodextrine is goed. Maar dit geldt nog niet als een complete maaltijd. Probeer na deze shake zsm een maaltijd met hoofdzakelijk complexe carbs binnen te spelen (rijst, pasta, haver, ...).

Voor de aankoop van populaire supplementen zoals whey, bcaa's, maltodextrine, creatine, beta alanine, etc etc richt je je best tot online webshops en blijf je weg van de gepimpte productjes à la etixx, performance etc., tenzij je liever teveel betaald.

Groetjes
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Sunn Xtreme »

BCAA's hebben geen nut TIJDENS de training..... vooral vlak erna wel !!!
dat is ook de funcite van een whey-shake direct na inspanning (in de eerste 30 minuten te nuttigen)... je stofwisseling draait volop om de afvalstoffen af te voeren in de spieren..
het is zaak van dan geen zware of normale voeding te eten. de WHEY shake - best met BCAAS' verrijkt) is op dat moment de zowat perfecte aanvulling voor sneller en beter herstel van de spieren ! en het weegt niet zwaar op de maag. shakes zijn ontworpen om de omzetting zo snel en goed mogelijk te maken , de maag zo min mogelijk te belasten - zeer belangrijk kort na inspanning !!!

daarnaast doe je er beter aan een banaan of als je appelsienen verkiest, deze te eten. de suiker is natuurlijk, en geeft geen piek in de bloedsuikerspiegel.

een uur a anderhalf later kan je al normale dingen eten.
daarnaast is een isetonedrank welkom, maar je kan ook zelf iets samenstellen met simpele zaken.
direct koffie na inspanning is afgeraden !


daarnaast zijn vele onlinewebshops vooral bezig met gepimpte producten.
ze hebben vaak een heel uitgebreid aanbod, waardoor de leek helemaal niet de bomen in het bos ziet, en bijna altijd een fout product koopt. (bedenkelijke kwaliteit, foute functie en / of samenstelling etc)
creatine, beta analine etc koop je best van pharmaseutische kwaliteit bij een apotheek. Ze hebben heus wel van andere producenten beschikbaar dan wat er in het schap staat. (bv creatine-monohydraat van bv debapharma zie je nergens staan, toch is dat een erg hoogwaardig product (+98% zuiver) en leverbaar.)
zenlord
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 jun 2005 12:13
Rijdt met: Trek ProCalibre 9.7

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door zenlord »

Zeer interessante vraag - spijtig genoeg geven de aparte antwoorden geen volledig antwoord:
* Wat is de juiste verhouding koolhydraten/eiwitten/aminozuren?
(sommige bronnen zeggen 4:1:? - anderen 3:1:?)
* Welke hoeveelheid aan koolhydraten/eiwitten/aminozuren moet je innemen?
* Is het voorgaande afhankelijk van welke sport je doet? (de meeste online bronnen bevatten info voor bodybuilders, maar ik denk dat een duursporter andere vereisten heeft qua recuperatie)
* Zijn er afgewerkte producten die in de buurt komen van deze ideale mix?

Ik ben zelf overtuigd van het voordeel van zo'n shake als supplement bij goede voeding, maar ik neem deze enkel in na een zware looptraining (en ik loop of fiets 3-5 keer per week).

Spijtig genoeg lijkt de enige *lekkere* recoverydrank die ik al geprobeerd heb (Etixx Recovery) qua samenstelling niet in de buurt te komen van de bovenvernoemde ideale samenstelling - vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief, en dus heel graag de juiste verhoudingen en dosage zou kennen om ofwel het goedje zelf samen te stellen ofwel de verschillende afgewerkte producten kan vergelijken.

Thx!
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Heinz »

Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Sunn Xtreme »

eiwitten bevatten al een aantal verschillende aminozuren.... deze kan je moeilijk mee in verhouding nemen tot de samestelling.

je kan ook een amino-complex supplementeren. het is niet zo dat er op aminozuren een specifieke dosis staat.
atleten gebruiken naargelang de periodes van trainingen verschillende dosis. Daarnaast word er veel meer op punt gezet voor maximaal effect.
over dit hoofdstuk moet je niet wakkerliggen van hoeveel/wat/wanneer... te ingewikkeld voor een leek.

wil je dit bij supplementeren, kan je het best houden op de basisregels voor gebruik, genoteerd op het label. (meestal 1 tot 3 tabs per dag, naargelang de samenstelling en herkomst)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hersteldrank zelf samenstellen

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Japie carbon"]Chocomelk of een bordje pap helpen ook gewoon. Die shakes zijn zwaar overdreven.[/quote]


wat denk je dat het nut is van een Eiwit shake ? (ik weet dat er bijzonder veel misverstanden zijn over de functie van shakes rond het gebruik)
of waarom het volgens jou zwaar overdreven is ?

en in welke contect zie je het gebruik ervan ? (wanneer wel.. of gewoonweg beter nooit ? )
Plaats reactie