krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
cubi
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 aug 2012 19:54
Rijdt met: cube

krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door cubi »

Ik krijg de laatste weken gemakkelijk kramp in de achterkant van mijn rechts bovenbeen (tussen bil en knieholte).
Volgens vele mensen, magnesium innemen , veel sportdrank drinken. Dit helpt niet. Ik krijg het probleem na 40 à 50 km goed doorrijden. Ik heb ook wel last van mijn onderrug in het dagelijks leven. Heeft dit er mee te maken? Fietsen bezorgt mij geen last inde rug. Ik rij sinds dit voorjaar met een epic, wat een komfortabele mtb is. Ik zit gemakkelijk op mijn mtb.
Heeft mijn houding op de fiets er mee te maken? Wie heeft dit probleem ook al voor gehad?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door Sunn Xtreme »

ben je vrij recent gevallen ?
een verschuiving / torsie van het bekken kan een oorzaak zijn. osteopaat / chiropractor raadplegen is geen luxe.
dit probleem geeft ook veel pijn in de onderrug bij slenteren, lang rechtstaan.
anderzijds kan het ook zijn dat je net een tikje te hoog zit, wat de achterkant van het bovenbeen behoorlijk op de proef stelt en voor overbelasting kan zorgen (en blessures)

verder :
rijd je vaak per week, of maar erg sporadisch ? dan kan te weinig training ook meespelen (al dan niet in combinatie met bovengenoemde factoren)
cubi
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 aug 2012 19:54
Rijdt met: cube

Re: krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door cubi »

Ik heb net de nodige afspraken voor onderzoek van mijn rug gemaakt. Ik heb al jaren last van mijn onderrug (ups en downs). Aan de positie op de fiets heb ook gedacht , mijn zadel staat vrij hoog , ik heb de indruk dat dat juist beter is voor mijn benen. Ik train 1 à 2 keer in de week ( 30à35 km) op hartslag van 110 à130. Ik rijdt nu 5 jaar met de mtb ervoor weinig gesport (leeftijd 50j) . Ik ga het enkele weken rustiger aan doen en de onderzoeken afwachten
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door Sunn Xtreme »

1 a 2x de week 30km is toch rustig ?

een scan kan een probleem aanduiden (bv verzakte wervel/verschoven wervel, bootaanwas,..) maar als er niks te zien is, de osteopaat raadplegen en een bekkencorrectoie / onderrugbehandeling laten doen. (kraakt even, geen pijn, vaak zelfs opgelucht en pijnloos sporten / dagdagelijkse dingen doen nadien)

blijft het probleem nog, dan moet je ook denken aan de ondersteuning van de voeten.
overpronatie is vaak een dader van rugproblemen die aanhouden, na bekkencorrecties en vrijmaken van de onderrug. dat noemt men dan compensatieklachten.
cubi
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 aug 2012 19:54
Rijdt met: cube

Re: krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door cubi »

En in het weekend een toertocht van 50 km , dat was ik er vergeten bij te zetten. Ik heb een afspraak voor een NMR scan en een EMG . Daar moet ik nog wel een maand op wachten (blijkbaar druk bezet). Wat die scans precies weergeven , ik heb er geen flauw benul van. Deze waren mij aangeraden door een kennis die ook rugproblemen had.
cubi
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 aug 2012 19:54
Rijdt met: cube

Re: krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door cubi »

na de nodige onderzoeken (EMG en NMR scan) en bezoeken aan enkele dokters tot een juiste diagnose gekomen.
Probleem in de spier van het bovenbeen, er is mij kine voorgeschreven . Na enkele weken rustig aan , op de weg gereden, is er een lichte verbetering , maar nog steeds op halve kracht. Afwachten en hopen dat enkele keren kine verbetering brengen. Ik ben dan toch over de grens van mijn kunnen gegaan , hoe kun je anders je grenzen kennen :-D
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door Sunn Xtreme »

en wat was het probleem ?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: krampen aan de achterkant van de bovenbenen

Bericht door De Wreter »

cubi schreef:na de nodige onderzoeken (EMG en NMR scan) en bezoeken aan enkele dokters tot een juiste diagnose gekomen
Laat dat "juiste" maar even weg tot je genezen bent :-? , succes en spoedig herstel gewenst :wink:
Plaats reactie