dieet.... drank...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
zenlord
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 jun 2005 12:13
Rijdt met: Trek ProCalibre 9.7

Re: dieet.... drank...

Bericht door zenlord »

Welk idee doel je?

1. De idee dat je meer mag innemen als je een training hebt afgewerkt dan op een dag dat je rust (of weinig beweegt)?

-> Dit lijkt mij logisch, niet? Werd mij ook bevestigd door de sportarts en door mijn sporthorloge die mijn dagelijkse verbruik merkelijk hoger inschat na een trainingsdag dan na een rustdag. De 'weegschaal' bij mijn sportarts beweert dat ik 1900Kcal per dag in rust verbruik, terwijl mijn sporthorloge mijn calorieverbruik per training doorgaans schat tussen de 500Kcal en de 2100Kcal (35Km lopen...)

2. De idee dat een sporthorloge calorieverbruik kan meten?

-> Ik geloof niet dat dit exacte waarden zijn, maar aangezien calorieverbruik toch enigszins verbonden is met leeftijd, gewicht, hartslag enz. lijkt het mij dat een sporthorloge wel een inschatting kan maken van het aantal verbruikte caloriën. Al is het maar indicatief, het kan alleszins helpen bij een dieet om je inname te vergelijken met je verbruik. Tijdens mijn verlof de voorbije maand ben ik op die manier exact op mijn gewicht gebleven: intake tellen met 'MyFatSecret' en verbruik tellen met 1900Kcal per dag + het dagelijks opgetelde verbruik.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: dieet.... drank...

Bericht door Sunn Xtreme »

een horlogeweergave van calorieverbruik is totaal nutteloos.
de waarden wijken vaak zo sterk af..... er zijn ook metabolische factoren die meespelen en van persoon naar persoon kunnen schelen...... die weergave op een sporthorloge is kerstverziering.
het idee dat een toestel uw calorieverbruik weergeeft en je daarop kan rekenen aangaande verbruik en inname om te recuperen, is totaal fout.
Helaas geen vrij betrouwbare bron om iets op te bouwen.

[b]Bovendien telt ook de vorm van de calorie.. laat ons zeggen, dat is een heel belangrijk element.[/b]
Voor sommigen zijn cola en energiedrankjes goed, terwijl het nutteloos is... cola kan in een bepaalde verdunde vorm nuttig zijn, omdat je op die manier sterke stijgingen in de bloedsuikerspiegel tegengaat. Qua calorievorm is het waardeloos. De energiedrankjes zijn totaal wardeloos en zelfs TOXISCH. (de suikervervangende stoffen zetten om van vorm vanaf 32 gr naar een toxische stof, vooral problemen gevend voor de bloedrukregeling en de hersenen - hoofdpijn is een zeer vaak voorkomende klacht na zo'n drankje). Uw lichaam is + 36 gr. een tekening hoeft niet vermoed ik.
Bovendien is het erg belastend voor de bijnieren, wat soms sterk wisselende corisolwaarden kan geven en juist de drang naar eten kan aanwakkeren, en zelfs snellere vermoeidheid opwekt terwijl je het rustig houd.


Ook voor jezelf kan je er makkelijk achterkomen, zonder die electronische weergave metertjes van calorieverbruik, wat je daadwerkelijk ongeveer verbruikt.
daarnaast is het niet altijd nodig op een zware trainingsdag bij een verbruik van 3000 cal., ook 3000 cal naar binnen te werken.
Het lichaam kent een verhoogte opname en opslag na zo'n periode / moment. Net dan is het erg belangrijk - voor wie dat wil toepassen - dat je vooral nuttige calorieeen eet, gluten mindert en veel vezel / mineraalrijke voeding eet. En niet zomaar calorieen eet omdat het calorieen zijn.
de indeling van eiwit en calorie in de voeding in de week, speelt ook een rol voor wie zich op prestatie wil richten. (en gewichtscontrole uiteraard ook)

een soort lijst van voeding aangaande gluten en vezels en caloriewaarde (ca waarde is dat) is zeer handig om je voeding verder op punt te zetten, als je calorieeen wil tellen, die ook kunnen tellen qua waarde.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: dieet.... drank...

Bericht door Dickie »

Vet heeft een slechte naam gekregen, maar is helemaal niet slecht voor een dieet.
Vetten die goed verteerbaar zijn en goede calorie-leveranciers: koudgeperste, vloeibare of zachte plantaardige vetten.
bvb olijfolie, kokosvet (zacht) kan zelfs hogere temperaturen verdragen, enz.
Geharde plantaardige vetten door hydrogenering worden slecht opgenomen door het lichaam en zijn de boosdoeners.
Maw., transvetten. Het lichaam kan er niet mee om en deze vetten zijn oorzaak van celmembraanverharding, opstapeling in de bloedbaan met vernauwing bloedbanen, ontwrichting van de LDL/HDL cholestrorol-verhouding en verhoogde insulinespiegel.

Er is wel ééntje uit de natuur, gras dat wordt omgezet in transvet door herkauwers..
Dat verdragen we beter.

Wat de chemie met ons voedsel in de laatste eeuw heeft uitgespookt, strookt niet met wat ons lichaam geleerd heeft gedurende een evolutie van duizenden jaren, zou dat niet logisch zijn?
Dus geen producten met op het etiket: plantaardig vet, gedeeltelijk gehard.

Ook in de 'wetenschappelijk' ontwikkelde energierepen staat niet vermeld hoe de palmolie of koolzaadolie of welke plantaardige olie ook, die er steeds in zit, bewerkt zijn.
Eerste koudpersing is ok, raffinage (hydrogenering) en chemische toevoegingen zijn misschien goed om de houdbaarheid, de vastheid en de prijs van het eindproduct te verbeteren, maar zijn dus niet gezond.
Geef mij maar een ouderwetse havermoutpap en /of Brinta portie ter ontbijt, nog voldoende water en banaan voor onderweg en minst last van hongerklop tijdens marathons.
't Zijn geen dikmakers bovendien.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: dieet.... drank...

Bericht door Sunn Xtreme »

coco'svet mag je niet opwarmen :wink: is tevens ook tranvet nb in de voorverpakte verkochte vormen.
het witte goedje aan de binnenkant van een cocosnoot, moet je normaal zo opeten zonder opwarmen, in de puurste vorm dus.

rond cocosvet zijn veel verkeerde info verspreid. de enige goede vorm = recht uit de cocosnoot. PUUR ! (is trouwens een cholestrolverlager, effectief bewezen bij wetenschappelijk onderzoek)
[b]daarnaast zijn er nog bepaalde plantaardige olieeen die je niet mag opwarmen.[/b] (oa sesamzaadolie)

de vetten die in energierepen verwerkt zijn, zijn haast altijd in transvetvorm, helaas.

zo heb je ook de boter met omega 3-6-9, % cholesterol etc....
allemaal onzin. ALLE vormen van boter zijn tranvet, zijn altijd negatief voor de cholesterol ipv 0 %; de omega 6 is veel minder gezond dan men wel beweerd.
Uiteindelijk is het vooral omega 3 die erg belangrijk is, en niet in vaste vetvormen tot zijn recht komt.
daardoor word dit totaal nutteloos. Enkel de geldkas van het bedrijf en de marketingbureaus worden er gezonder van.

omega 3 haal je veel uit vis, liquide plantaardige olieen, bepaalde groenten,... je kan het ook geconcentreed in gelules aankopen zoals lookgelulles?


het ergste is dat het vooral voor mensen die zich niet echt verdiepen in dit soort materie, het een situatie blijft van de boom in het bos te zoeken.
veel misinformatie door marketing verspreid, ook niet echt veel duidelijke info over welke liquide olieeen je echt wel en niet mag opwarmen etc...
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: dieet.... drank...

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Dickie"]
Geef mij maar een ouderwetse havermoutpap en /of Brinta portie ter ontbijt, nog voldoende water en banaan voor onderweg en minst last van hongerklop tijdens marathons.
't Zijn geen dikmakers bovendien.[/quote]

inderdaad echte klassiekers , naast ook bv rijstvlaatjes, die erg effectief zijn en altijd al hun dienst hebben bewezen.
naast een aanvulling als gelletjes en carbo-toevoegingen, zeer geschikt om zonder een klop een lastige marathon uit te rijden.
verkie
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: za 28 feb 2004 11:48

Re: dieet.... drank...

Bericht door verkie »

Sunn Xtreme schreef:coco'svet mag je niet opwarmen :wink:
Kokosvet is een verzadigd vet (vnl laurinezuur) en mag bijgevolg wel verhit worden. Kan desgewenst zelfs gebruikt worden om te frituren.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: dieet.... drank...

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="verkie"][quote="Sunn Xtreme"]coco'svet mag je niet opwarmen :wink:[/quote]

Kokosvet is een verzadigd vet (vnl laurinezuur) en mag bijgevolg wel verhit worden. Kan desgewenst zelfs gebruikt worden om te frituren.[/quote]


Laurinezuur

De helft van het verzadigde vet van kokosvet bestaat uit laurinezuur. Sommige mensen zeggen dat dit een ‘gezonder’ verzadigd vet zou zijn. Het zou je juist zou beschermen tegen hart- en vaatziekten. Maar laurinezuur is van de verzadigde vetten, in vergelijking tot koolhydraten, het vetzuur dat het cholesterol het sterkst laat stijgen. Ondanks dat het ‘goede’ HDL-cholesterol meer stijgt dan het ‘slechte’ LDL-cholesterol, kan het niet worden uitgesloten dat laurinezuur het risico op hartziekten op een andere manier vergroot.


ZOOOOOO gezond is het dus helemaal niet !!! verder word er veel goeds geschreven maar echt bewezen is dat nooit.
het verhoogt wel de werking van het metabolisme, wat een surplus is als je wil afvallen.
ivm opwarmen... er zijn talrijke tegenstellingen over dat onderwerp. en niet of wel gerafineerde cocosolie....mag je niet even hard verhitten.
Ook hier zijn er nogal wat tegenstrijdige berichtgevingen over wel of niet verhitten. het is wel het vet dat het minst oxydeert bij verhitten.
toch blijft de beste zuiverste vorm het cocosvrucht (bestaat uit ca 35% vet)
verkie
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: za 28 feb 2004 11:48

Re: dieet.... drank...

Bericht door verkie »

Ik zeg niets over het gezond/ongezond zijn van kokosolie. Die discussie wordt op talrijke andere fora beslecht.
Sunn Xtreme schreef: Maar laurinezuur is van de verzadigde vetten, in vergelijking tot koolhydraten, het vetzuur dat het cholesterol het sterkst laat stijgen.
De vergelijking van vetzuren met koolhydraten snap ik niet.
Sunn Xtreme schreef:ivm opwarmen... er zijn talrijke tegenstellingen over dat onderwerp. normaal mag je het niet opwarmen
Uw bewering dat je dit niet mag opwarmen is helemaal fout. Verzadigde vetten zijn geschikt om op te warmen, onverzadigde zijn dat niet. Daar is wel degelijk consensus over.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: dieet.... drank...

Bericht door Sunn Xtreme »

dat cocosvet behoorlijk wat calorieen bevat en je ook vet van kan worden , vaak gebruiken word eerder afgeraden. dus vooral het "slechte cholesterol " doet stijgen.
fietsertjeAnn
Mountainbiker
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 03 aug 2008 17:09
Rijdt met: Scott CR1 + Scott Scale 920 + Scott Spark rc

Re: dieet.... drank...

Bericht door fietsertjeAnn »

Iemand ervaring met een pseudo-allergeenvrij dieet ? Indien ja, graag wat info over wat jullie dan eten en drinken tijdens tochten die soms 5 à 6 uur duren ? Ik moet me gedurende minstens 3 maand strikt houden aan dit dieet (reden = extreme urticaria). Heb nu gelezen op mijn blad dat ik niets mag eten wat men voorgeschoteld krijgt op de bevoorradingen. Ik zie me niet telkens met een rugzak rondfietsen met allerlei eten en drank dat ik wel mag nemen. Een bezorgde fietster.
Hopelijk kan er mij iemand goede raad geven [-o< [-o<
Plaats reactie