Overslag pols

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
MTBer jeroen
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 13:33

Overslag pols

Bericht door MTBer jeroen »

Hallo,

Mijn overslag pols ligt ongeveer 10 slagen lager dan vorig jaar, want niet goed is vermoed ik (bij lagere hartslag al meer verzuring)?
Mijn kracht en vo2max is wel sterk verbeterd t.o.v. vorig jaar en snelheid op training is ook hoger.
Weet er iemand wat de oorzaak is dat mijn omslagpunt zoveel lager is en wat ik er aan kan doen.
Ik heb deze winter wel minder intensief getraind maar de hoeveelheid training is ongeveer hetzelfde gebleven en er is ook geen sprake van oververmoeidheid.

Alvast bedankt
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Overslag pols

Bericht door Sunn Xtreme »

verbetering van conditie zou een logische verklaring zijn.

als vorig jaar je conditie vrij matig was en het duurvermogen vrij beperkt, eis nu je duurvermogen (uithouding) flink toegenomen , krijg je een algemene verbetering.
naast dat heb je ook de factor vet / lichaamsgewicht.
als je vorig jaar bv een percentage hebt van 16% en dit jaar 12% en natuurlijk door de trainingen meer spiermassa en kracht gekregen, heeft dat een positieve invloed op de VO2max EN heeft dat verder ook invloed.
zo heb je in rust of niet inspanningsfase, een lagere pols door een verbeterde conditie.

daarnaast moet je ook rekenen, dat je mogelijk niet het volle vermogen hebt gehaald en dat je maximale pols alleen daardoor al net iets lager aantikt.
een doodsimpele mindere dag of periode kan al zorgen dat die max. pols net niet gehaald word, je net niet helemaal vol vermogen kan gaan. (bv een griepvirus dat wat zit te spartelen maar nog niet doorbreekt, of recent ziek geweest)
op een vlak stuk je maximale pols halen is wel iets lastiger dan 1 of meerdere malen direct na elkaar een helling opspurten op vol vermogen en je even zo verzuurt dat je moet passen en bekomen (hier haal je altijd de maximale pols mee)

het hoeft dus niet direct iets te zijn om zorgen over te maken.
als het blijft duren en hij blijft verder zakken, en je voelt daadwerkelijk dat je een geblokkeerd gevoel hebt, lijkt met de remmen dicht te rijden... kan er effectief sprake zijn van overtraining.
in zulk geval, zowieso raadplegen bij een sportarts, bloedanalyse ook doen, en bekijken hoe de volgende weken dienen aangepakt te worden.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Overslag pols

Bericht door Mister No Chaïn »

Dat je overslag gezakt is kan inderdaad gewoon wijzen op meer conditie. Conditie zorgt ervoor dat je hartslag trager stijgt, sneller daalt maar ook dat je maximale hartslag en dus overslag naar beneden komt. Bij jonge mensen blijft die vaak erg hoog maar als je wat ouder word zakt die wel.
MTBer jeroen
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 13:33

Re: Overslag pols

Bericht door MTBer jeroen »

Ok, bedankt voor jullie reacties, vandaag eerste koers van het seizoen gereden en heb me duidelijk zorgen voor niets gemaakt.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Overslag pols

Bericht door Bunga »

Sunn, je had het over max pols maar Jeroen sprak over de overslag (verzuring). Die moet toch juist hoger komen te liggen bij betere conditie? Ik zou me dan ook afvragen of de test op dezelfde manier is afgenomen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Overslag pols

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Bunga"]Sunn, je had het over max pols maar Jeroen sprak over de overslag (verzuring). Die moet toch juist hoger komen te liggen bij betere conditie? Ik zou me dan ook afvragen of de test op dezelfde manier is afgenomen.[/quote]


neen, de overslag zal nooit hoger gaan liggen.
als de conditie betert zal je automatisch een wat sneller tempo rijden aan diezelfde overslagzone.
de zones zijn na een test gekend. die blijven dus idem, ze verschuiven niet (behalve met de leeftijd natuurlijk, niet conditioneel)
bv overslag = 161... 30km ritje op overslag zit op 27.1 km/u op de baan.
na 4 maanden is de conditie een pak beter = 161 maar datzelfde ritje zit dan op 29.8km/u
overslagzone die stijgt ? = foute info.

met de leeftijd gaan de zones wel naar beneden, bij de ene meer dan bij de andere persoon.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Overslag pols

Bericht door Reflex »

Dan moet ik mij zorgen maken. Mijn overslag is wel gestegen terwijl mijn algehele conditie toch een stuk vooruit is gegaan.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Overslag pols

Bericht door Sunn Xtreme »

er zijn verschillende methodes van testen om de zones te bepalen, daarvan zijn er enkele die niet helemaal duidelijk de afbakening maakt tussen lactaatgrensverschuiving en overslagzonebepaling.
de lactaatgrens verschuift namelijk wel , probleem is dat er soms de lactaatgrensverschuiving verward met de overslagzone.
zo krijgt men de indruk dat de overslagzone ook verschuift... niet dus. iemand die conditioneel duidelijk vooruitgaat, ervaart ook dat zijn lichaam beter met de inspanning kan omgaan en zo minder verzuurt, en beter de inspanning kan aanhouden. (maw lactaatgrensverschuiving). Gaat men die overslagzone toch hoger instellen, dan gaat de sporter uiteindelijk steeds meer in het rood zitten en de progressie verminderen.

laat het wel duidelijk verstaan, dat men bij slecht en matig getrainden, vaak de maximale pols niet kan halen. zodoende word er door de testafnemer (die uiteraard dat fenomeen kent) een theoretische max. pols inschatten, en / of noteert gewoon de op dat moment max. behaalde pols.
men zou de sporter kunnen aanzetten hoe dan ook proberen die max. pols te halen, maar daar hangt een risico aan vast dat beter niet genomen word. Vandaar dan de theoretische bepaling en huidige notering.
aan de hand daarvan worden de zones bepaald.
later, eens de persoon veel beter getraind is, word een nieuwe test afgenomen. hier kan de sporter wel zijn maximale grens daadwerkelijk halen. Natuurlijk kloppen de zones van de vorige test ook niet helemaal, gezien die gebaseerd waren op een max. pols die niet maximaal was maar op dat moment niet beter kon vanwege de fysieke conditionele beperking.
met een betere conditie kan je ook (veel) dieper gaan in de inspanning, men halt de max. dus wel.
zodoende word dus bij deze nieuwe test - met reeele max. pols die daadwerkelijk is behaald, bijgesteld.
de overslagzone zal hier dus niet meer afwijken. wel zullen de lactaatwaarden zakken ondanks de inspanning identiek is.
met die lactaatwaarden kan men WEL nieuwe interval zones bepalen en daarop de intensiteit en type interval vastleggen, medegericht op het percentage van de maximale zone.
deze trainingszones worden algemeen vrij kort opgevolgd en zeer regelmatig bijgesteld, dus soms ook weer naar beneden toe teneinde overtraining en slechtere recuperatie trachten te voorkomen, en zodoende toch de trainingsarbeid kan laten verderzetten.

maar er is wel regelmatig verwarring tussen lactaatgrens en overslagzone, daarnaast ook beinvloed van het type van test afnemen en bepaling. Ook moet men rekening houden dat slecht / matig getrainden zeer vaak niet in staat zijn de daadwerkelijke maximale pols te halen. bij latere tests ziet men ook regelmatig dat de maximaal gehaalde pols hoger lag dan voordien en daarna altijd zowat identiek ziet. (met de jaren gaat die stilaan naar beneden) Zodoende kan het later lijken alsnog de overslag is naar boven gesteld, in realiteit heb je gewoon uw maximaal kunnen halen en is alles bijgesteld.
dat is waarschijnlijk waarom je de indruk hebt dat die wel naar boven kan (in feite heb je de reele zones verkregen door de betere conditie en nieuwe analyse)
klinkt wat ingewikkeld, maar in essentie simpel en pure logica die ook naast de theorie in de praktijk blijkt.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Overslag pols

Bericht door Bunga »

Interessant Sunn, heb op strava van een van de profs de hartslag gezien tijdens een race en die zit inderdaad gewoon aan een lage pols te rijden. Op zijn niveau zou ik wat rustig aan het trappen zijn maar die mannen zitten uiteraard op een stuk hogere snelheid te bollen.

Maar ik zie niet duidelijk wat het verschil is tussen lactaatgrens en overslagpols en wat moet je dan verstaan onder overslagpols?

Lactaatgrens was/is voor mij de grens waarop je lichaam meer verzuring aanmaakt dan kan verwerken.
Plaats reactie