Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training wattage power meter

wattage power meter

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht do 12 feb 2015 01:50
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
voor wie het wil weten...

het is een handig ding om te verbeteren, ALS je kennis beschikt of u daar echt in wil verdiepen.
het is GEEN noodzakelijk iets om te verbeteren... je haalt inderdaad meer rendement uit het trappen, [b]het is ook bedoelt om de zowel linkse als rechtse krachtverhouding-overbrenging evenwichtig uit te voeren, of dat te leren. [/b]
omdat daar zeer vaak een duidelijk verschil zit, en aldus verlies levert, soms veel verlies en duidelijk de traptechniek negatief maakt.
dat is ook gebleken in talrijke afgenomen tests, onderzoeken naar de werking van het toestel om het ook nog te verbeteren, enz... de meeste atleten zaten gewoon met grote links-rechts verschillen.

de techniek van de voetomwenteling staat daar los van.
omdat : je met vermogensmeter de verhouding links-rechts corrigeert en verbetert en dus zowieso wel je rendement verbetert, maar geen correctie doet aan de manier waarop je voelt afwentelt in de trapbeweging bij het pedaleren.
dat is dus exact wat er werd bedoelt met die kleine opmerking inzake verbetering van traptechniek zonder dure wattagemeter.

vaak zie je mensen verbeteren door ze correcties op te leggen aangaande de manier van trainen, en hoe ze onderweg met en in hun hoofd daarmee moeten opgaan, wat te letten etc.... - met of zonder vermogensmeter.
toch ziet men nog te vaak, ook bij wattagemetergebruikers, dat er nog altijd een verlies van rendement is dat een redelijk bepalende factor kan zijn.... namelijk de afwenteling van de voeten in de beweging. velen gaan bij krachtzetten vaak diep doorhangen met de hiel bij het duwen, wat meteen een verlies in het rendement oplevert en - hoeveel je ook bent verbeter met of zonder wattagemeter - nog steeds met een duidelijk minder effeciente traptechniek in zijn totaliteit zit.
dus daaraan moet ook gewerkt worden.


toch is het niet evident om zomaar even de afwenteling van de voet te corrigeren / perfectioneren tot een hoger rendabel geheel. Dat vraagt aandacht, veel tijd en een continue zichzelf corrigerende mentaliteit.
dat kan dus ook op de zenuwen werken bij mensen die veel minder goed hun kunnen en capaciteiten kunnen inschatten.
vaak totaal irrelevant beschouwd in dat geheel , is ook nog is de stevigheid van de schoen. (vraag maar na bij opmeetspecialisten enz... hoeveel invloed dat heeft op alles, en vooral op rendabiliteit)
heb je een stevige schoen die je voet goed op de plaats houd, geen torsie geeft en een sterke vaste hielbasis heeft, zal het zowieso al een stuk makkelijker worden de trapcorrecties aan te leren.
maar het blijft een langduriger zelfcorrigerend en geduldvragende opgave.
eens ze er is, kost het je geen concentratie en moeite meer.
al blijven sommigen toch hervallen zogauw ze de concentratie daarop loslaten.
versterken van enkels en archillespezen, buiten de gebruikelijke trainingen op de fiets en / of fitness, helpen aanzienlijk.

voor wie niet echt die diepe interesse zou kunnen opbrengen, de tijd enz.. kan misschien toch overwegen of de nog steeds redelijk dure aanschaf ervan echt nodig is.
maar daar is iedereen natuurlijk vrij in.

Bericht do 12 feb 2015 05:43
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Ik heb geen metertje nodig die mij vertelt hoe ik moet trappen. Gewoon de nodige oefeningen in de basisperiode van het trainingschema gericht op de trapbeweging helpen mij om een efficiëntere trap te krijgen. Ik heb het dan over afwisselen met 1 been op de stoel en dan een zo soepel mogelijke ronding maken met je resterende been, hoge trapfrequentie trainingen, korte vormsprintjes op hoge trapfrequentie en lage weerstand etc etc.

Ieder zijn eigen ding maar ik denk dat veel mensen van dit forum nog veel meer puntjes kunnen bijschaven die meer effect hebben dan tijd te steken in het wetenschappelijk analyseren van de trapbeweging door middel van wattage.

Met de huidige technologie lijkt het alsof veel mensen meer hun trainingsdata aan het analyseren zijn dan dat ze werkelijk trainen. Technologie helpt ons om efficiënter te trainen en heeft ervoor gezorgd dat men sneller fietst dan vroeger, maar laat het niet de overhand nemen. Luister naar je lichaam en leer dus je lichaam kennen. Zeker als je zoveel traint en bezig bent met je sport zou je beter moeten weten hoe je moet trappen dan wat je wattagemetertje zegt.

Bericht do 12 feb 2015 09:45
master j Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 341
Mijn bike: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)

Reflex schreef:
Ik heb geen metertje nodig die mij vertelt hoe ik moet trappen. Gewoon de nodige oefeningen in de basisperiode van het trainingschema gericht op de trapbeweging helpen mij om een efficiëntere trap te krijgen. Ik heb het dan over afwisselen met 1 been op de stoel en dan een zo soepel mogelijke ronding maken met je resterende been, hoge trapfrequentie trainingen, korte vormsprintjes op hoge trapfrequentie en lage weerstand etc etc.

Ieder zijn eigen ding maar ik denk dat veel mensen van dit forum nog veel meer puntjes kunnen bijschaven die meer effect hebben dan tijd te steken in het wetenschappelijk analyseren van de trapbeweging door middel van wattage.

Met de huidige technologie lijkt het alsof veel mensen meer hun trainingsdata aan het analyseren zijn dan dat ze werkelijk trainen. Technologie helpt ons om efficiënter te trainen en heeft ervoor gezorgd dat men sneller fietst dan vroeger, maar laat het niet de overhand nemen. Luister naar je lichaam en leer dus je lichaam kennen. Zeker als je zoveel traint en bezig bent met je sport zou je beter moeten weten hoe je moet trappen dan wat je wattagemetertje zegt.


En waar staat ergens geschreven dat mensen met een wattmetertje dat niet doen????

PS ik steek er echt weinig tijd in. Als op hartslag 170 er 300 watt staat af te lezen, en je experimenteert gedurende enkele minuten met je trapbeweging, je zoekt de juiste vloeiende beweging. Het is echt zoeken, naar je beste vloeiende trapbeweging... en zie je bij de zelfde hartslag 310 watt... dan is het een kwestie van minuten. Reflex je zou veel beter presteren met je kennis en met een wattmetertje. Maar ja, wat den boer niet kent, dat eet hem niet he.
Laatst bijgewerkt door master j op do 12 feb 2015 11:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht do 12 feb 2015 10:25
master j Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 341
Mijn bike: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)

Sunn, hou eens op met zeuren.
We leven in een vrij land en ik doe nog altijd wat ik wil zowel met mijn geld als met mijn vrije tijd.
Als een wattmeter niets voor jouw is en als je er niets van kent, wat doe je hier dan op dit topic?
Je hebt tot nu toe niks bijgebracht aan de vraag van de topicstarter, integendeel, jij en reflex hebben hem belachelijk gemaakt. En dat voor een moderator, kan er bij mij niet in. ](*,)

Bericht do 12 feb 2015 10:41
Rode Kogel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 323
Mijn bike: Scott 29 pro
kunnen we terug naar het onderwerp (o) .
ik heb de reacties gelezen en .... de lezers kunnen er info uit halen die voor hun nuttig is, waarvoor dank!
Dus graag meer uitleg/tips/links ivm. effectief trainen met een wattagemeter.
Ik gebruik deze inderdaad samen met hartslag meter en gekoppeld aan mijn garmin.
tot op heden heb ik golden cheetah software gevonden om de gegevens van de pokermeter te 'vertalen'. Als jullie nog betere duidelijkere software hebben voor te gebruiken?
de garmin connect is vrij beperkt maar geeft ook een duidelijk tabelletjes. Zijn er die Strava hiervoor gebruiken?
:-D
Deze ochtend heb ik op rollen en met vermogen meting blokjes gedaan en gelet op de traptechniek. Inderdaad als je daar meer op let zie je dat het een hoger vermogen oplevert.

Bericht do 12 feb 2015 11:34
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Als je zo weinig tijd erin steekt hoe ga je er dan voor zorgen dat die beweging waarbij je de meeste wattage wegtrapt als een natuurlijke beweging gaat aanleren? Dat begrijp ik niet helemaal.

Ik heb overigens een seizoen met een wattagemeter getraind maar om nu te zeggen dat het een wereld van een verschil was, nee dat vond ik niet. Het is een mooi hulpmiddel voor de blokjes, sprintjes en intervaltrainingen maar op mijn bescheiden niveau kan ook wel zonder een wattagemeter een goed effect gehaald worden. Ik vind het dus een te grote investering om dit op mijn 2 mtb's en 2 racefietsen te gaan zetten. Maar als een ander die investering wel doet moet hij dat zelf weten.

Mensen die mij kennen op dit forum weten dat ik altijd zoals een normale gebruiker reageer en aangesproken wil worden. Dat mijn naam een ander kleurtje heeft doet er niet toe. Ik ben ook gewoon een fanatieke gebruiker van het forum. Je mag mij wel een pb sturen en uitleggen waar ik de topicstarter belachelijk maak. Want dat was zeker niet mijn intentie.

Bericht do 12 feb 2015 16:39
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
[quote="master j"]Sunn, hou eens op met zeuren.
We leven in een vrij land en ik doe nog altijd wat ik wil zowel met mijn geld als met mijn vrije tijd.
Als een wattmeter niets voor jouw is en als je er niets van kent, wat doe je hier dan op dit topic?
Je hebt tot nu toe niks bijgebracht aan de vraag van de topicstarter, integendeel, jij en reflex hebben hem belachelijk gemaakt. En dat voor een moderator, kan er bij mij niet in. ](*,)[/quote]

:-({|= zwakjes....en totaal irrelevant.
tja.. als je dat denkt... goed fout bezig ! (in uw woorden : paginavulling)
en wel een zeer zwakke uiteenzetting naar het topic item toe :roll:

Graag zien we naar de TOPICSTARTER toe een uitgebreide neerzetting aangaande toepassing van de vermogenmeter in de praktijk, dat mag aan de hand van uw expertise gezien anderen er niks van kennen.
De topicstarter wil meer weten, ook andere geintereseerden in dit toestel, en mogen alles samen in overweging nemen (tijdinvestering, leren mee werken en effectief toepassing iv tot de aankoopprijs = de moeite globaal gezien ja dan nee ?) Als het de kast in beland gaat men zowieso spijt hebben van de dure aankoop.
Uw uiteenzetting kan ze zeker motiveren tot aankoop. (ze moet wel fundamenteel zijn)
Ik zie liever mensen die verantwoord bezig zijn met sporten en hun doelstelling bereiken, dan maar wat raak doen en ontgoochelt te raken.

[b]Uw aandeel is de topic was vooral...gezeur[/b]
niemand bepaalt uw aankoop of wil iemand belachelijk maken. dat is nooit de bedoeling.
Bovendien heb je er [u]weeral[/u] naast gelezen... de ervaring is aanwezig en wel op veel ander niveau waar de toepassingen complexer worden. Blijkbaar stoort iemand zich dus aan begrijpelijke mensentaal als er iets word uitgelegd in een topic, al dan niet met enige historie.

en kom aub weer niet af met gezeur, ditjes en datjes aan iemand zijn adres.
WE WILLEN INFORMATIE ! waar IEDEREEN iets aan heeft. (aub) zo niet... laat het voor wat het is.

Bericht do 12 feb 2015 18:25
Rode Kogel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 323
Mijn bike: Scott 29 pro
@ reflex: ik steek er weinig tijd in, dat klopt maar ik heb ook weinig tijd en wil deze zo effectief mogelijk gebruiken. Ik heb in het begin van de topic reeds vermeld dat het op de koersfiets staat = 1 fiets en niet op alle fietsen zoals U aanhaalt.

Ik heb een wattagemeter en wil daar zo goed mogelijk mee leren werken en deze optimaal leren gebruiken. Bij aankoop van de hartslagmeter heb ik deze ook moeten leren gebruiken en de gegevens interpreteren.

Dus nu start ik met de wattagemeter te leren gebruiken, vandaar deze topic.

graag dus reacties die wel iets bijdragen ivm. de topic:
het gebruik en optimaal benutten van de wattage power meter. :-D

Bericht do 12 feb 2015 18:49
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Mijn reactie met betrekking tot weinig tijd was op "Master j" die aangaf de wattagemeter te gebruiken voor een efficiëntere trapbeweging. Om een totaal nieuwe trapbeweging een automatisme te laten worden zal je er toch flink wat tijd in moeten steken, en dan nog zal je uiteindelijk in de finale alsnog terugvallen op je oude gewoontes vrees ik.

Wat betreft het installeren van een wattagemeter op verschillende fietsen praatte ik over mijzelf. Ik gaf aan dat het voor mij de investering niet waard was daar ik met verschillende fietsen train en wedstrijden rij en dus meerdere meters moet hebben. Voor het effect wat ik ervan ondervond is dat het mij niet waard. Ook dit was een reactie op "master j " die aangaf dat ik veel harder zou rijden als ik zou trainen met een wattagemeter en dat je er niet over mag praten als je het nog nooit gebruikt hebt.

Maargoed, zoals al eerder gevraagd maar geen antwoord op gekregen, heb je nog de waardes van je vorige test die afgenomen is door je trainer? Normaal heeft deze de 3 hoofdwaardes erop staan (wattage, hartslag en lactaat). Zo kun je voor jezelf makkelijk wattagezones bepalen. Of je laat je trainer nog eens een test afnemen maar dan gericht op wattage. Zelf een test doen kan wel, maar zonder lactaat vind ik het altijd wat onbetrouwbaar (Met lactaat zie je meer hoe diep je bent gegaan en of je niet afgeremd bent doordat je niet diep kan gaan vanwege stress of vermoeidheid).

Bericht do 12 feb 2015 22:48
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
[quote="Rode Kogel"]@ reflex: ik steek er weinig tijd in, dat klopt maar ik heb ook weinig tijd en wil deze zo effectief mogelijk gebruiken. Ik heb in het begin van de topic reeds vermeld dat het op de koersfiets staat = 1 fiets en niet op alle fietsen zoals U aanhaalt.

Ik heb een wattagemeter en wil daar zo goed mogelijk mee leren werken en deze optimaal leren gebruiken. Bij aankoop van de hartslagmeter heb ik deze ook moeten leren gebruiken en de gegevens interpreteren.

Dus nu start ik met de wattagemeter te leren gebruiken, vandaar deze topic.

graag dus reacties die wel iets bijdragen ivm. de topic:
[b]het gebruik en optimaal benutten van de wattage power meter.[/b] :-D[/quote]


je kan er veel over terugvinden in literatuur, zowel boeken als op internet aangaande toepassing in trainingsarbeid.
Als je bij een sportarts komt, mag je hem ook daar vragen over stellen. de meesten hebben wel nuttige info ivm het toepassen in uw trainingen, naar UW mogelijkheden. aan de hand van de gegevens van een conditietest, kunnen ze uw info verstrekken hoe en wattage doen, rond welke polszone je bepaalde wattages kan toepassen.
Zo is de kans om jezelf uit te putten door fixatie op wattage, veel kleiner. en het effect van de toepassing van de wattagemeter ook groter.
vaak kent een sportarts ook wel een of andere literatuurwerk waar veel verduidelijkt word over de toepassingen van wattagemeters bij sporten.
wees dus niet te bedeest om hem info erover te vragen als je hem bezoekt.
ook ivm training-samenstelling naar uw mogelijkheden (schema) zal hij je graag helpen.

ik haal hier even de sportarts aan, omdat je ivm conditietest, schema en toepassing naargelang specificatie van training ook veel kan opsteken als leek. het is een goed begin, en je leert gaandeweg door hem, en de bijkomende literatuur, dingen toe te passen in de praktijk waardoor je steeds beter je kunnen gaat inschatten.
dus in het totaalplaatje ga je veel opsteken. en ook veel antwoorden krijgen op de vragen waarmee je zit.
Naast ook aangereikte info op het forum..

mensen die info hebben mogen hem natuurlijk ook altijd posten.
bv links literatuur etc...

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training