wattage power meter

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: wattage power meter

Bericht door Reflex »

1 vraag: Waaraan zie je of je oververmoeid bent of overtraint? Aan je wattage als je fietst of aan je rusthartslag?

Als je oververmoeid bent zul je in een bepaalde hartslagzone juist minder watt wegtrappen dan op een frisse dag (als dat andersom was zou ik elke dag 20uur trainen). Wanneer je dan wel die wattages wilt wegtrappen als op de frisse dag dan is je hartslag hoger. En train je dus onbewust te zwaar.

Voor interval en blokjes ideaal ivm de hartslag lag zoals je zelf aangeeft. Maar zeker geen vervanger van je hartslagmeter. Een hartslag en powermeter moeten altijd naast elkaar gebruikt worden. Aan het eind van een duurtraining op basis van power zal je hartslag vermoedelijk hoger zijn dan in het begin. Hierdoor zit je eigenlijk op een weerstandstraining niveau te rijden. Nogmaals de tip om op te passen dat je jezelf niet blind staart op je wattage. Wat je met die tip doet moet je zelf weten.
Gebruikersavatar
Rode Kogel
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 28 jun 2004 08:21
Rijdt met: Scott 29 pro

Re: wattage power meter

Bericht door Rode Kogel »

uiteraard blijft ook de hartslagmeter ook behouden.
samen met powermeter.... en ja ik volg een schema van een trainer die ook de hr/vermogen etc... opvolgt.
Maar ik wil zelf ook meer begrijpen wat vermogen/ht/zones etc... zijn om ook beter het schema te volgen.
Stinobi
Mountainbiker
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 13:22
Rijdt met: Niner Air9

Re: wattage power meter

Bericht door Stinobi »

Reflex schreef:Als je oververmoeid bent zul je in een bepaalde hartslagzone juist minder watt wegtrappen dan op een frisse dag (als dat andersom was zou ik elke dag 20uur trainen). Wanneer je dan wel die wattages wilt wegtrappen als op de frisse dag dan is je hartslag hoger. En train je dus onbewust te zwaar.
Als ik vermoeid ben moet ik veel meer moeite doen om in mijn hartslag zones te geraken. Ik moet dan een groter verzet trappen (en dus te hoog wattage normaal gezien) om in die zone te geraken.
Als ik fris ben vliegt mijn hartslag zonder probleem meteen in de zone. (zones onder omslag natuurlijk)

Dat is volgens mij net het gevaar aan trainen met HRM tijdens overreaching en oververmoeidheid. Je hartslag gaat trager omhoog, waardoor mensen denken dat ze snel vooruitgang maken en trappen een groter wattage om in hun HR zone te geraken en putten hun lichaam onbewust harder uit dan voorzien.

Daarom net dat ik ook powermeting en HRM wil combineren, dan vallen bovenvermelde zaken meteen op en kan je gerichter trainen en analyseren.

Sunn zal zijn licht hier nog wel eens over laten schijnen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: wattage power meter

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Rode Kogel"]beetje de redenering gevolg van "de profs gebruiken het ook" ??


daarnaast leg je een inspanningstest af, overlegt en volgt op. [b]De inspanningstest kan ik nu met de powermeter elke maand zelf doen ahv. opwarming, sprint, recup en 20 min tijdrit rijden = ftp vermogen.[/b] Zou ook handiger zijn om de intervaltrainingen uit het trainingsschema toe te passen, correcter uit te voeren daar de hr 'vertraagd' reageerd.
[/b][/quote]

sorry, maar wel knap geantwoord als je niet weet wat en hoe alles te interpreteren en te gebruiken, en je niet eens weet wat je zones zijn, je uiterste max pols etc etc...
dat is als een boek van achter naar voor beginnen lezen. als je op de eerste blz aankomt, weet je nog evenveel als dat je begon en gaat het goed mis.
no offence, maar je moet eerst al die zaken leren begrijpen voor je ermee EFFECTIEF aan de slag kunt.
men kan ook bepaalde stukken bv 280W continue trappen, maar het kan totaal misplaatst zijn in dat type training dat je die dag zou doen, met gevolg dat je niet vordert maar op termijn je te kort doet.
hopelijk zie je dat wel in, en begin je van voor af aan. :wink:

kan al met zekerheid zeggen dat je interpretatie van "inspanningstest"... helemaal de bal misslaat.
een inspanningstest is wel kompleet wat anders dat dat.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: wattage power meter

Bericht door Reflex »

Bij echte serieuze oververmoeidheid of bij een hongerklop zal je hartslag inderdaad moeilijker omhoog gaan, maar dan ben je al in een ver gevorderd stadium en heb je eerdere signalen gemist. Het is echter niet dat je meer watts wegtrapt. Doe je dit wel dan heb je een bijzondere gave.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: wattage power meter

Bericht door Sunn Xtreme »

algemene oververmoeidheid door bv overtraining, aanhoudende slechte nachtrust etc.... uit zich door het niet meer kunnen behalen van de maximale pols. (tijdelijke rust en lichte activiteit- passief sporten zeg maar, maar max. een uurtje per dag of om de paar dagen)
in ergere vormen blijf je amper boven je overslagzone zitten. (verplicht totaalverbod sportactiviteiten, veel rusten en extra slaap zelfs versnel het herstel)
in een later stadium... crash je fysiek en kost het je een hele revalidatieperiode vol rust, heel veel rust.
(totaalverbod sporten, vooral eerste periode platte rust en rust, later je wat passief bezighouden en beroepsactiviteiten hervatten. pas later passief sporten, nog later kan je weer meer gaan doen.
let op fase 2 en 3 na een grondig onderzoek door de arts !! negeren kan zware fysieke gevolgen hebben (cardio en ontregeling bijnierasfunctie vanwege enorme hoeveelheden corisol en adrenaline die een hele tijd in de bloedbaan circuleren en directe negatieve invloed kunnen gaan hebben als dat aanhoud)

stelt men effectief, na onderzoek en een mogelijk bijkomende bloedanalyse een oververmoeidheid vast.... NOOIT NEGEREN ! een paar weekjes erg kalmpjes... je verliest er niet zoveel mee.
Gebruikersavatar
master j
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 03 aug 2005 01:39
Rijdt met: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)
Contacteer:

Re: wattage power meter

Bericht door master j »

@Rode Kogel:

Op dit forum kan je nog een licht opsteken:

http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... 54&t=10300" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieronder nog een link van bloso/KULeuven:

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 6809,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Een zeer goed boek kan niet ontbreken:

http://www.bol.com/nl/p/training-and-ra ... country=BE" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerste editie was van 2006 - 2de editie 2010.

8 weken schema:

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6809,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes en nog meer progressie !

@muppets: Als je niet weet waarover het gaat, vergal het topic aub niet met lactaat zure opmerkingen.
Gebruikersavatar
Rode Kogel
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 28 jun 2004 08:21
Rijdt met: Scott 29 pro

Re: wattage power meter

Bericht door Rode Kogel »

ik heb reeds inspanningtesten gedaan en ken de hr zones en max hartslag.
Vandaar ook dat ik de vermogenmeter wil gebruiken om in combi met de hartslagmeter en trainer een betere conditie te bereiken. Ook de trainer dringt daar op aan daar het een beter beeld geeft en de interval trainingen beter op te volgen zijn.
@Master: bedankt alvast voor de tips en het 'leesvoer'
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: wattage power meter

Bericht door Reflex »

Als je een inspanningtest gedaan hebt dan weet je ook de bijbehorende wattages als het goed is. Hiermee kan je mooi aan de slag. Je trainer kan dan de bijbehorende wattage geven bij elke training.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: wattage power meter

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Rode Kogel"]ik heb reeds inspanningtesten gedaan en ken de hr zones en max hartslag.
Vandaar ook dat ik de vermogenmeter wil gebruiken om in combi met de hartslagmeter en trainer een betere conditie te bereiken. Ook de trainer dringt daar op aan daar het een beter beeld geeft en de interval trainingen beter op te volgen zijn.
@Master: bedankt alvast voor de tips en het 'leesvoer'[/quote]


dat geeft al een beter beeld weer van wat er gebeurd is.
ik gaf die vorige opmerking omdat zowat 8/10 personen het gewoon van achter naar voor aanpakken, wegens gebrek aan geduld en interesse in de materie. Daarnaast niet zoals de meesten gaan blindstaren op wattages en hoe dan ook willen aanhouden onderweg, als het lichaam vermoeid raakt. en geduld oefenen... niet rekenen op weken maar maanden, het komt wel alleen mag je de zaken niet forceren.
Plaats reactie