Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training wattage power meter

wattage power meter

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht wo 21 jan 2015 11:38
Rode Kogel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 323
Mijn bike: Scott 29 pro
In de koersfiets zit nu een powertap wattagemeter. In Garmin Connect zie ik wel het wattage en nog véél cijfers.
Gem. vermogen: 144 W
Max. vermogen: 1,117 W
Max Avg Power (20 min): 188 W
Normalized Power (NP): 168 W
Intensity Factor (IF): 0.841
Training Stress Score (TSS): 170.9
FTP-instelling: 200 W
In de januari o2 bikers staat er wel uitleg over oa. de tss, ftp, ... etc..
Maar welke software gebruiken jullie en hoe lees/begrijp je deze gegevens van de wattage meter om te trainen en progressie te meten. :roll:

Bericht vr 30 jan 2015 16:44
Ghizz Mountainbiker

Berichten: 264
Mijn bike: Giant XTC team
software WKO+ of trainingpeaks.

Waarom een powermeter aangeschaft als je echt niet wat wat je er mee kan? Lijkt me toch een vereiste dat je eerst weet hoe en wat voor je zo'n investering doet?

Bericht vr 30 jan 2015 17:09
Rode Kogel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 323
Mijn bike: Scott 29 pro
Als je geen wattage meter hebt is het moeilijk te beoordelen of het werkt en vooral hoe het werkt. Ongetwijfeld heeft het zijn nut evenals de hartslagmeter. Ook daar heb ik mee moeten leren werken net zoals met de Garmin toestellen.

Bericht za 31 jan 2015 16:11
Ghizz Mountainbiker

Berichten: 264
Mijn bike: Giant XTC team
Niet verkeerd bedoeld maar het verbaasd(e) me nogal dat je een dure powermeter aanschaf en dan jezelf af gaat vragen wat en hoe.

Het boekje racing and training with a powermeter kan je heel veel helpen.

Verder kan ik je eigelijk ook aanraden eens een tijdje met een ervaren trainer te werken als je echt profijt van je investering wil hebben.

Bericht za 31 jan 2015 16:22
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
beetje de redenering gevolg van "de profs gebruiken het ook" ?? of van anderen gehoord die er "wat" mee kunnen maar idem geen benul hebben van wat en hoe maar er wel over opscheppen ?

wat doe je eerst als je zoiets wil kopen ?
jezelf afvragen hoe vaak je rijd, hoelang en hoeveel, op welke manier ? en waar wil je vooral naartoe ?
vereiste is al dat je regelmaat en basis hebt. daarnaast leg je een inspanningstest af, overlegt en volgt op. en je past dan ook het toestel toe in dat gegeven.
heb je aan al de genoemde dingen niet gedacht of gedaan ????
dan word het tijd, anders zal de powermeter gewoon een stofvanger blijven. (hoe cru dat ook klinkt)

Bericht za 31 jan 2015 16:47
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Wees slim, geef hem aan mij. Ik weet wel wat ik ermee kan doen ;)

Bericht za 31 jan 2015 17:13
Rode Kogel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 323
Mijn bike: Scott 29 pro
beetje de redenering gevolg van "de profs gebruiken het ook" ??

wat doe je eerst als je zoiets wil kopen ? kijken naar de cijfers en je afvragen wat betekenen ze en vooral hoe leid ik er iets uit af omdat je zoveel info ziet.
jezelf afvragen hoe vaak je rijd: twee tot drie keer in de week
hoelang en hoeveel, op welke manier ? meestal een 10u per week
en waar wil je vooral naartoe ? naar een betere conditie voor mtb marathon
vereiste is al dat je regelmaat en basis hebt.
daarnaast leg je een inspanningstest af, overlegt en volgt op. De inspanningstest kan ik nu met de powermeter elke maand zelf doen ahv. opwarming, sprint, recup en 20 min tijdrit rijden = ftp vermogen. Zou ook handiger zijn om de intervaltrainingen uit het trainingsschema toe te passen, correcter uit te voeren daar de hr 'vertraagd' reageerd.

en je past dan ook het toestel toe in dat gegeven. FTP waarde is een indicatie (momentopname) van je 'conditie'.
heb je aan al de genoemde dingen niet gedacht of gedaan ????
dan word het tijd, anders zal de powermeter gewoon een stofvanger blijven. (hoe cru dat ook klinkt)
Reeds gekeken naar de golden cheetah website en de garmin/powermeter gegevens erin bekeken. :drunk:

Bericht za 31 jan 2015 17:20
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Voor interval ideaal (en voor meer trainingvormen) maar gebruiken naast je hartslagmeter en niet in plaats van. De ene dag is de andere niet en je ziet vaak mensen met een power meter zich vasthouden aan een vaste waarde en dan stiekem door vermoeidheid op een te hoge hartslag trainen.

Bericht za 31 jan 2015 17:29
Stinobi Mountainbiker

Berichten: 168
Mijn bike: Niner Air9
Dat hebt ge toch juist voor met de hartslagmeter? Als ge vermoeid bent en ge wilt kost wat kost in uw hartslag zone rijden, ga je op een te hoog wattage en trappen en, onbewust (tenzij ge goed luistert naar uw lichaam en gevoel), bent ge in 1 zone hoger aan 't trainen.

Als ge daarentegen op uw wattage meter rijdt (mits uw inspanningstest niet te lang geleden is), dan gaat ge toch altijd juist trainen?

En dan spreken we nog niet over HR lag voor interval trainingen.

Ik zou ook met vermogensmeting willen starten (in eerste instantie met een Kickr), gewoon om HR lag en vermoeidheid beter in te kunnen schatten. (in combinatie met de lactaattesten die ik reeds om de 10 weken laat doen)

Bericht za 31 jan 2015 17:33
Rode Kogel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 323
Mijn bike: Scott 29 pro
hr is indicatief....
Nu fiets ik met een hogere hr en lagere snelheid = winter conditie
in de zomer fiets ik met 10 slagen lager gemakkelijk en sneller. Dus een hoger vermogen met lagere hr.
doordat hr ook afhankelijk is van slaap, stress, cafeïne , temperatuur, ondergrond, wind,..
vermogen is en blijft hetzelfde of je nu tegen of meewind hebt.

Volgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training