Training en werken in ploeg ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DXC
Mountainbiker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 07 nov 2009 21:23

Training en werken in ploeg ?

Bericht door DXC »

Hallo mede mtb liefhebbers.

Ik ben op zoek naar een wat meer efficiënte manier van trainen. Ik werk in ploeg. (4werken, 4 thuis, 5 werken, 5 thuis - vroeg/laat/nacht) Op mijn werkdagen ben ik +-17uur weg van huis (pendelen, werken) dus is fietsen op werkdagen is helemaal geen optie.

Hierdoor zit er vrij veel tijd tussen de trainingen, 4 of 5 dagen. Wanneer ik thuis ben fiets ik elke dag geschrikkeld.

Ik kom net uit een blessure periode van 5 maand. (nekproblemen) Door mijn werkschema ben ik geneigd om vooral duurtrainingen te doen (D1-D2). Nu fiets ik:
2u30 D1 met hier en daar een versnelling
1u D2
(beide met warm-up en cool-down)
Naar tijdsduur toe is dit voorlopig het maximum. (de nek)

Op het forum staan erg veel topics over trainingen en tips, etc etc. Maar daardoor zie ik het bos door de bomen niet meer. Zelf denk ik dat ik door mijn werkschema niet efficiënt genoeg kan fietsen op degelijke vooruitgang te maken. Ik heb geen race-ambities. Enkele uren rustig op de koffiemolen genieten vind ik fijn. In 6 maand zou ik graag terug aan een 24uur deelnemen.

Graag lees ik enkele tips en "richtlijntjes" over hoe ik dit eventueel kan aanpakken.

Alvast bedankt

DXC
Laatst gewijzigd door DXC op di 16 dec 2014 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Training en werken in ploeg ?

Bericht door Reflex »

Op werkdagen 17 uur weg en dan 7 uur slaap?? Lijkt mij niet evident om daarmee nog wat aan conditie op te bouwen. Alle trainingen die je op zulke dagen nog zou doen zijn een aanslag op je lichaam (wat die dagen eigenlijk al zijn). Zelf werk ik ook in ploegen en kan ik toch een 20 uur in de week (maximaal, maar meestal tussen de 10 en 15) trainen. Enkel ben ik op werkdagen slechts een 8 uur aan het werk en een uur aan het autorijden. Als ik die autoritten dan nog inruil voor fietsritten naar en van het werk met vaak een extra lus als ik uit het werk kom dan is het allemaal niet zo moeilijk. Ik werk overigens 6 dagen en ben er dan 4 vrij, dus doe mijn duurritten meestal in die 4 dagen (of de dag voor de eerste nachtshift) en doe de kortere trainingen op de dagen dat ik moet werken.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Training en werken in ploeg ?

Bericht door Sunn Xtreme »

geen idee wat werk je doet, maar zo gezien zal het beter zijn, gewoon te rijden als je je fysiek goed genoeg voelt en verder gewoon schikken naargelang de tijd en de conditie, en de fysieke beperking (nek en huidige fysieke paraatheid / frisheid)
het lijkt me helemaal niet raadzaam gaan uit te leggen hoe en wat.... je zou weleens roofbouw kunnen plegen met al dan niet behoorlijke gevolgen (burnout bv)
je zal helaas zelf moeten aanvoelen wat u het beste aankomt, en helemaaal niet gaan focussen op een specifiek doen op dit oment.
denk dat de nekklachten eerst weg moeten geraken en dan pas kan denken aan het uitbouwen van trainingsduur, helaas maar misschien wel de beste optie afgaande de uitleg.
je stuur iets hoger afstellen kan ook al nekproblemen verlichten / verhelpen.
Plaats reactie