ontsteking patellapees

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: ontsteking patellapees

Bericht door Sunn Xtreme »

klopt.

bij veelmatigere ontstekingen en natuurlijk de leeftijd kan dat gaan verharden, wat een vervelende zeurende pijn door wrijving geeft en een continue terugkomende ontstekingvorm.

MSM, al dan niet gecombineerd met chronodroitine (800mg) en glucosamine (1500mg) innama van langere duur kan het verharden tegengaan, en in een vroeg stadium zelfs verhelpen. MSM is wel de meest effectieve van de 3 genoemde stoffen.

hofitis : (vrij vaak voorkomend maar zelden meegerekent in een oorzaak van identieke terugkomende ontstekingen en irritaties op die plaats)
[url]http://www.zorggroep-almere.nl/fysio_on ... gemeen.php[/url]
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: ontsteking patellapees

Bericht door bip bip »

Ondertussen ben ik terug aan't fietsen met weinig of geen pijn, zolang ik er maar niet de pees op leg.
Als ik een tijdje een grotere versnelling duw komt de pijn weer meer opzetten. Volgende stap bij de sportarts is een inspuiting met cortisone. Iemand goede of slechte ervaringen met een cortisonespuit
om een ontsteking te behandelen?

grt,
bip bip
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: ontsteking patellapees

Bericht door Sunn Xtreme »

het eerste effect is verdoving... de pijn verdwijnt als sneeuw in de zon.
opgepast... dit is bedriegelijk, net daardoor zal je sneller weer ertegenaan gaan terwijl het hele zaakje nog problemen geeft.
als je je laat gaan, zal het erger worden eens het grotendeels is uitgewerkt.
de eerste dagen na inspuiting, niet fietsen ! daarna RUSTIG en vrij kort (1uur)
een pees kost je weken om geheel te genezen... dan spreken we over een vrij lichte ontsteking tot irritatie.
wanneer het stevig ontstoken is, ben je snel 8 weken bezig. bezigheid bestaat uit maximaal 1.30u rustig fietsen OP DE BAAN !!!!
ga je toch het veld in, forceer je het hele zaakje en ben je terug bij af / verder af.

kort : wees geduldig en rustig fietsen, niet zozeer trainen. verboden echt kracht te zetten en zware versnellingen trappen, bos en veld zijn sterk afgeraden omdat je hier altijd in weerstand gaat (kracht zetten). doe dit best pas wanneer het genezen is.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: ontsteking patellapees

Bericht door prideandglory1891 »

Spiertjes er rond versterken, ijs leggen en frictie's bij de kiné.
Zo ben ik er redelijk rap vanaf geraakt.

Wel pijnlijk die ontsteking op zich alsook de frictie's :-)
En forceren is terug naar af. Neem het van me aan.
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: ontsteking patellapees

Bericht door bip bip »

Forceren is inderdaad terug naar af, daar ben ik afgelopen zondag achter gekomen.
Op de fiets heb ik in feite nauwelijks pijn waardoor ik er wellicht toch iets te stevig ben ingevlogen.
Vanaf nu dus maar proberen rustig aan te doen en inderdaad verder ijs leggen. Kine heb ik al gedaan,
misschien was het aantal beurten onvoldoende maar ik had er weinig winst mee.
Ik hoop dat de LCMT ( half mei) en de Bike four Peaks ( eind juni) niet in het gedrang komen. Door het aanslepend probleem met de knie zal de conditie sowieso niet optimaal zijn, ik hoop toch zonder noemenswaardige pijn de 2 vierdaagsen tot een goed eind te brengen.

grt,
bip bip
Gebruikersavatar
ign
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: di 31 jan 2006 19:14

Re: ontsteking patellapees

Bericht door ign »

zoek eerst eens wat de oorzaak is. Ik bedoel, komt de overbelasting wel v/h fietsen? Misschien ligt de oorzaak in je rug of moet je steunzolen dragen?
Versterk u quadricepsen, in het begin best isometrisch, draai ijs, stretching.
In een latere fase quadricepsen concentrisch en dan excentrisch trainen + stabiliteit.
De belastbaarheid van pezen trainen duurt lang.

Denk dat je best nog eens een aantal beurten kine vraagt aan u huisdokter zodat de kine u een goed oefenprogramma kan opstellen dat je eventueel thuis kan doen
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: ontsteking patellapees

Bericht door bip bip »

update: op zoek naar een oplossing bij de osteopaat beland. Hij sprak zich niet uit over het ontstaan van de ontsteking maar wist me wel te zeggen dat de ontsteking blijft aanslepen door een probleem in mijn darmen.
Ik kreeg een dieet voorgeschreven ( geen zuivelproducten en vlees) voor een maand, met enige twijfel toch maar aan het dieet begonnen. En warempel, al na 2 weken was de pijn nagenoeg weg. Ondertussen is de maand om en ben ik terug iets intensiever aan het biken gegaan met af en toe toch nog (zeer) lichte pijn de dag na de rit.
Hopelijk kom ik over 2 weken de LCMT door zonder pijn, wellicht gaat dat de test worden om te zien of het zin heeft om een maand later naar de bike four peaks te vertrekken.

grt,
bip bip
Giezels
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 13 mar 2011 14:29
Rijdt met: Scott Aspect 50
Contacteer:

Re: ontsteking patellapees

Bericht door Giezels »

heb momenteel ook een ontstoken patellapees, het vreemde is dat fietsen net deugd doet bij mij... En bij fietsen heb ik hier totaal geen last van. Oorzaak is lopen, en doet ook enkel pijn na het lopen.
Plaats reactie