Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
MTBikerThomas
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 03 jan 2013 20:27
Rijdt met: Scott Scale 935

Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door MTBikerThomas »

Hallo,

ik rijd zo nu en dan eens een wedstrijd, maar ik ben nooit zeker wanneer ik wat moet drinken. Wedstrijden duren ongeveer 45 à 60 minuten. Voor de wedstrijd drink ik meestal een drinkbus dorstlesser, om tijdens de wedstrijd een drinkbus energiedrank te drinken. Is dit nu juist of zou het net andersom moeten, zodat alle bestanddelen van de energiedrank al in mijn lichaam zijn opgenomen alvorens aan de wedstrijd te beginnen?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door Reflex »

Wat versta je onder energiedrank? Is dit een isotone sportdrank of een drankje zoals redbull? Het laatste zou je sowieso beter niet drinken. En het eerste probeer ik ook zo weinig mogelijk te drinken vlak voor een wedstrijd. Te veel suikerrijke drank vooraf zal je bloedsuikerniveau beïnvloeden wat nadelig is voor je prestatie.

Wedstrijden van minder dan een uur behoeven wat mij betreft weinig suikerrijke drank. Hooguit wat zouten in je water moet voldoende zijn.
MTBikerThomas
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 03 jan 2013 20:27
Rijdt met: Scott Scale 935

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door MTBikerThomas »

Met energiedrank bedoel ik uiteraard isotone sportdrank met een hoge hoeveelheid koolhydraten. Red Bull en dergelijke drink ik haast nooit, en zeker niet voor een wedstrijd. Bedankt voor uw raad!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door Reflex »

Het wil uiteraard niet zeggen dat mijn advies bindend is. Er zullen vast meerdere meningen over zijn, maar ik ben altijd op de hoede voor mijn bloedsuikerspiegel voor een wedstrijd. Zo zijn er mensen die een kwartier voor de wedstrijd nog een gelletje innemen, maar voor mij persoonlijk is dat not-done. Het zal dus van mens tot mens verschillend zijn hoe iemand erop reageert maar theoretisch is het niet slim om binnen het uur voor de wedstrijd nog veel suiker te nemen. (tenzij net voor het startschot).
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door tek-zotic »

tijdens een duurwedstrijd altijd isotone dranken gebruiken, dus "dorstlessers". Door de hoge concentratie suikers in energiedrank wordt de maaglediging vertraagd en kan je last van de maag krijgen. Ook rekening mee houden dat door de hoge concentratie suiker, er eigenlijk vocht onttrokken kan worden uit de bloedbaan en je vochthuishouding dus wat in de problemen kan geraken. In principe bevat een isotone drank genoeg suikers om aan te vullen, mits je voldoende drinkt. Maar dat doen fietsers vaak te weinig. In principe moet je toch toch een 250ml a 300ml per 15 tot 20 minuten drinken. Ook is het beter om een paar keer wat grotere volumes te drinken in plaats van altijd kleine sipjes
MTBikerThomas
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 03 jan 2013 20:27
Rijdt met: Scott Scale 935

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door MTBikerThomas »

Ja, wat je zegt klopt wel. Af en toe heb ik wel eens last van mijn maag tijdens een wedstrijd, vooral als het warmer is. Tijdens een wedstrijd drink ik inderdaad meestal drank met hoge suikerwaarde. Beter isotone dorstlesser dus... Drinken doe ik sowieso minder vaak, maar wel grote hoeveelheden ineens.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="MTBikerThomas"]Ja, wat je zegt klopt wel. Af en toe heb ik wel eens last van mijn maag tijdens een wedstrijd, vooral als het warmer is. Tijdens een wedstrijd drink ik inderdaad meestal drank met hoge suikerwaarde. Beter isotone dorstlesser dus... Drinken doe ik sowieso minder vaak, maar wel grote hoeveelheden ineens.[/quote]


de maagoprispingen kunnen ook veroorzaakt worden door de zuurtegraad van het product dat je gebruikt.
de meesten gebruiken de merken met de grootste naam (isostar, preformance, maxx)... helaas hebben deze een heel hoge zuurtegraad en velen hebben dan ook een identiek probleem als u.
merken als ETIXX; BORN en MAXIMIZE zijn veel minder zuur, en goed verteerbaar als kolhydraatdrank / toevoeging.

de beste raaad is : vervang uw huidige kolhydraatpoeder door een ander merk. probeer er diverse uit deze winter bij de training.
er is echt wel een groot verschil tussen diverse merken. sommigen geven geen hinder en anderen zelfs maag/ buikkrampen.
testen, testen, testen,..... wat jij het beste verdraagt.


ook zijn er mensen die, eens ze een goed product voor zichzelf hebben gevonden, de mix van isotone en kolhydraat maken.

let op : ook isotone dranken kunnen een te hoog zuurgehalte bevatten waardoor je dezelfde problemen krijgt !!!!!!!!
ook hier weer : testen, testen, testen,....
Laatst gewijzigd door Sunn Xtreme op za 08 nov 2014 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door whaleshark »

Interessant topic...
MTBikerThomas
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 03 jan 2013 20:27
Rijdt met: Scott Scale 935

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door MTBikerThomas »

Heb de hele zomer lang de producten van ETIXX gebruikt (Isotonic en Carbo-Hy), maar vond deze niet zo lekker, daarom heb ik onlangs eens nieuwe producten van BORN gekocht, deze vind ik lekkerder en zijn minder zoet. Sindsdien heb ik er weinig last van gehad, maar heb ook geen wedstrijden meer gereden... Kan uiteraard ook van merk tot merk afhangen. Ik zal deze winter inderdaad nog eens wat anders uitproberen, ik dacht aan 3ACTION en CONCAP, kijken dus wat dat geeft.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Re: Dorstlesser of energiedrank tijdens wedstrijd?

Bericht door doctor »

Ik gebruik altijd een mix van isotone en energie drank vanaf dat de temperaturen tussen de 8 tot 15 graden zitten. En wanneer het kouder is, dan gebruik ik thee en doe daar een halve schep van elks weer bij en geeft me wel goed gevoel. Thee, voor me altijd natuurlijke. Gene gewone gray thee.
Plaats reactie