Beenspieren kweken?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door LittleWhiteDog »

Thanks Reflex & Sunn ; inderdaad, als de klemtoon op zware fietstraining begint te liggen, is het bijna niet meer haalbaar om nog extra krachttraining te doen in de fitness. Maar ook inderdaad, het kan wel handig zijn om dat te blijven onderhouden met wat thuisoefeningen.
Wedstrijden zijn hier nie echt aan de orde ('t kietelt soms wel :) ) , maar tis toch zo geestig om het maximale uit jezelf te halen hé.

=D>
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door kazzz »

Is het voldoende, als je niet competitief wil MTB'n, maar wel dit doet om aan sport te doen (dus beweging, conditie onderhouden, soepeler, ...) voldoende om buiten de zondagse TT door de week 1x rustig los te rijden of op hartslag te rijden voor de conditie en 2x per week core stability oefeningen te doen?

Mij maakt het niet uit als ik zelfs 10 min later binnen ben op een TT, of als ik 17 of 20km/u gemiddeld heb gereden. Wel dat ik liefst blessurevrij blijf en niet teveel in het rood moet gaan.

Welke zijn dan goede Core Stability oefeningen voor thuis, die zonder materiaal kan gebeuren (buiten een grote bal)..?
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door LittleWhiteDog »

kazzz schreef:Is het voldoende, als je niet competitief wil MTB'n, maar wel dit doet om aan sport te doen (dus beweging, conditie onderhouden, soepeler, ...) voldoende om buiten de zondagse TT door de week 1x rustig los te rijden of op hartslag te rijden voor de conditie en 2x per week core stability oefeningen te doen?

Mij maakt het niet uit als ik zelfs 10 min later binnen ben op een TT, of als ik 17 of 20km/u gemiddeld heb gereden. Wel dat ik liefst blessurevrij blijf en niet teveel in het rood moet gaan.

Welke zijn dan goede Core Stability oefeningen voor thuis, die zonder materiaal kan gebeuren (buiten een grote bal)..?

Dit vind ik persoonlijk goeie oefeningen:
http://www.ghz.nl/media/809753/core_sta ... aining.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

Persoonlijk vraag ik mij wel af of het nu erg nuttig is om 2 keer per week core stability te gaan doen om maar 1 keer in de week te fietsen. Als je het puur doet voor je algehele lichaamsbouw en ontwikkeling dan is het prima maar beter zal je er niet door fietsen . Met zo weinig fietstrainingen zul je geen stappen maken want dan is de conditie de grote beperkende factor.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door kazzz »

Met een dochter van bijna 6 maand oud, een redelijk drukke job, een nieuwbouw.. schiet er niet meer zoveel tijd over om sport te kunnen beoefenen en mogen beoefenen van de wederhelft.

Daarom ook de vraag wat nuttig is. Ik rij ook een TT meestal met een gemiddelde HS netjes in de D2 zone, wat niet slecht is. Daarom dat ik probeer ook eens een rustige rit te voltooien, meestal op de weg, een 3 tot max 4 uur, in de D1 zone.
Dit zal dan hopelijk overtollig melkzuur uit de spieren halen en iets of wat doen aan de algehele conditie.
Daarbij de core stability oefeningen 2x per week zal helpen voor een "gezonder" lichaam en het jaagt de HS ook weer de hoogte in, dus ook weer een vorm van sport.

Zoals ik al zei: ik doe het niet voor het sneller zijn, maar wel voor het algehele beeld. Stel dat ik binnen 2 jaar toch weer meer tijd heb, dan kan ik makkelijk inpikken en zal ik niet vanaf het begin moeten starten.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door vani »

De core stability heeft ook in het dagelijkse leven zen nut :-) Je moet geen fietser zijn om er nut van te ondervinden.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

Ik beoordeel ook niemand op het aantal uren dat hij steekt in zijn sport. Ik snap wel degelijk dat het niet voor iedereen evident is om er 15 tot 20 uur in te steken. Als ik het zo lees fiets je toch iets meer uur dan ik in eerste instantie dacht dus dan kan core stability wel degelijk nut hebben. Ik zie enkel fietsers regelmatig in de sportschool om vervolgens maar 1 keer in de week op een Zondag een toertochtje te doen van 40km en dan verbaasd zijn dat de conditie niet vooruit gaat.

Core stability kan je wel degelijk helpen in het dagelijks leven, maar iets meer conditie door de cardio misschien wel meer :wink:
Gebruikersavatar
master j
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 03 aug 2005 01:39
Rijdt met: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)
Contacteer:

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door master j »

Als je 2x per week gaat fietsen... zal je op een zeker moment wel plafonneren.

Beenspieren:

Elke rit een keer of 5 eens op de grote plaat een seconde of 20 stoempen zodat die spiervezels toch wat prikkels krijgen.

Anders een tacxke kopen en specifieke krachttraining toepassen. 1 uurke per week kan al veel doen. Bijvoorbeeld: 15'a20' opwarmen - 6x(3'kracht+2'gewoon rijden) - 15'a20' recup.
Kracht = 40-60 omw/minuut zo zwaar mogelijk verzet waarbij je 5 slagen onder omslagpunt blijft.
Dan worden dat wel 3 trainingen per week, maar je kan terwijl naar den tv kijken he ;-)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Sunn Xtreme »

core stability heeft inderdaad altijd voordelen.
mensen in dagdagelijkse bezigheden alsook beroepsbezigheden die rugklachten ervaren, zijn zeer vaak geholpen met core stabiliteits oefeningen.
daarnaast is de grootste factor van rugklachten bij de helft als oorzaak : overgewicht.
de meeste rugklachten komen voort uit slecht ontwikkelde en verzwakte lende, rug en buikspieren.
werkt veel beter dan pijnstillers. (mits je effectief een medisch probleem hebt, bv artrose, breuk met complicaties en / of de gevolgen ervan, slijtage discs en kolom,..)
Plaats reactie