Beenspieren kweken?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

De Wreter schreef:
Reflex schreef:De vraag is echter in hoeverre je door het kickboxen verkeerde spieren gaat kweken en dus onnodig gewicht mee moet slepen. Het zal zeker goed zijn omdat het ook een vorm van cardio is maar naar mijn mening net iets te veel gericht op de armen en het bovenlichaam en iets te weinig op de benen. Naar mijn mening kan je het beste alles een beetje combineren. Ik ga in de winter periode 3 keer in de week naar de fitness voor een algehele workout (bovenlichaam, benen en core stability) gecombineerd met enkele uren cardio zowel binnen in de vorm van spinnen of op de tacx als buiten in de vorm van een LSD. Met name door de squats, lunges en legpresses (zowel bovenbenen als kuiten) met gewichten merk ik toch wel een flinke vooruitgang.
Nog nooit zo'n goede zomer gereden na een winter- en lentetraining Engelse Boks. Met fitnessen ben je niks, je gaat nooit over de grens.
Niet over de grens? Ligt toch echt aan jezelf dan. Als jij vind dat je met fitness niks bent moet je dat zelf weten, maar het bewijs is er in de wedstrijdsport dat er meer en meer aan krachttraining word gedaan. En dat is vast niet omdat ze niks anders te doen hebben. Voor mij werkt het in elk geval.

Wanneer je weinig traint in de winter en dan ineens een winter gaat boxen met nog wat cardio erbij geloof ik best dat je een betere zomer gaat draaien. Maar wanneer je al veel traint (LSD en andere cardio) dan ben je toch meer gebaat bij gerichte oefeningen voor de diverse spiergroepen (core stability etc) vind ik.

Ik denk dat het grote verschil tussen mensen onderling ervan afhangt hoeveel tijd er geïnvesteerd kan worden.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

@ sunn

De discussie over veel herhalingen met een laag gewicht of minder met een hoog gewicht vind ik interessant. Mijn trainer zegt juist dat het ook voor fietsers beter is om meer gewicht en minder herhalingen te doen, terwijl ik dacht dat het andersom was. Volgens hem train je die andere spiervezels vanzelf tijdens het fietsen en boek je meer resultaat door echt krachtig te trainen.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door De Wreter »

Reflex,

Ik deed vroeger vrij veel aan fitness (5 à 6 dagen per week). En zwaar. Levert dat spieren op ? Ja. Nuttig ? Soms, maar nooit als het erop aan komt.

Daarna is het boksen gevolgd en (vergeten te zeggen in vorige) ben ik me ook beginnen toeleggen op krachttraining enkel met je natuurlijk gewicht met maximaal aantal reps. Als afwerking werden kleine gewichten gebruikt om de kleine spiergroepen af te werken.

De intensiteit bij boksen kan je niet nabootsen op de fiets. Als je op de limiet zit kan je stoppen bij fietsen. In de ring heb je die keuze niet. Of je moet wedstrijden rijden, dan zeg ik niks.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door J.E. »

Als ik een wedstrijd rijd kan ik ook niks zeggen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

5 a 6 keer in de week in de fitness... Nooit gedacht dat je het dan misschien verkeerd doet? Als je elke dag in de fitness zit en niks anders meer doet in de winter kan ik voorstellen dat je spieren kweekt en niet vooruit komt in de zomer. Maar ieder zijn ding uiteraard.

Dat laatste zinnetje is natuurlijk logisch. Je dacht toch niet dat ik meer dan 10 uur in de week ga trainen plus nog eens fitness om een zondagse toertocht te rijden? :wink: Overigens is diepgaan in de basisperiode niet echt nodig, dat is voor later in het jaar.
Stijnie
Mountainbiker
Berichten: 848
Lid geworden op: do 18 nov 2004 22:15
Rijdt met: Granville U6-T6,SRAM x.0,notubesdt240s,hope mini

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Stijnie »

Een fietskar met ne kleinen in aan uwe velo hangen en ni van den 53 komen! Dat doe ik!
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Reflex"]@ sunn

De discussie over veel herhalingen met een laag gewicht of minder met een hoog gewicht vind ik interessant. Mijn trainer zegt juist dat het ook voor fietsers beter is om meer gewicht en minder herhalingen te doen, terwijl ik dacht dat het andersom was. Volgens hem train je die andere spiervezels vanzelf tijdens het fietsen en boek je meer resultaat door echt krachtig te trainen.[/quote]


dat is niet zo.... dat is vooral de oude leer van de 'fitness/powertraining voor wielrenners'
totaal achterhaalt, helaas. en men blijft nog veel teveel aan dat concept vasthangen.

wat is nu net het grote voordeel van een tikje lichter en meer uitvoeringen in extra reeksen ?
meer dynamische spieren, en ja, ook explosieve kracht gaat erop vooruit. de verzuring komt minder snel dan dat je zwaar gewichten pakt en al snel moet afhaken halfweg de laatste reeks, waar oefeningen vaak uit 2 reeksen van 10 a 12 bestaan ipv 3 tot 4 van 12 a 15.
ook op die manier kun je dat continue systeem toepassen, wat uiteindelijk vooral een groot voordeel zal opleveren.
de belasting met zwaardere of zware gewichten is vrij kort tot kort, en je loopt ook een stuk meer risico op een blessure. dat gebeurd vooral als je voelt dat het bijna niet meer lukt en toch doorpusht. (spierscheur, peesletsel,..)
met de wat lichtere belasting en extra reeks in afgewisseld patroon van oefeningen, haal je dat blessure risico al sterk naar beneden.
daarnaast zal je lichaam VOORAL beter kunnen omgaan met de belasting.

je zal enerzijds bepaalde oefeningen veel vlotter uitvoeren (meer specifiek het onderlichaam) en daar kan je zwaarder nemen. bij fietsers zie je vooral dat het bovenlichaam FLINK achterloopt en minder ontwikkelt is. vooral de rug -borst-buikspieren en schouders laten te wensen over.

door de lichtere gewichten en na een paar weken, extra reeksen die wat langer zijn in te lassen in het continue systeem, zal je ook meer progressie gaan boeken dan dat je veel meer op kracht en zware gewichten gaat trainen.
ook hier weer zal je lichaam over zijn totaliteit veel beter en sneller ontwikkelen, en zal de vetverbranding (metabolisme) de hoogte ingaan.

fervente fiesters en competitierijders , zijn vaak de slechtst ontwikelde mensen in de sportwereld.
en als men ze ook niog eens laat onderwerpen aan vooral krachttraining (kort en explosief gericht vooral, is het dan ipv dynamisch en langer), dan ga je daar nie tveel verbetering inbrengen, en sommige spiergroepen overontwikkelen (voora omdat veel wilertrainers zich hoofdzakelijk op het onderlichaam richten - TOTAAL FOUTE BOEL EN AFTANDS-OUDERWETS !!!)

krachtraining voor wielrenners ? gooi aub die handel overboord. je gaat nog meer de atleet in onbalans brengen.
of zoals gezegd : benen die bergen kunnen verzetten maar de armen en de rug kunnen niet goed mee.... en hol je nog steeds achter de feiten aan.
gewoon ALGEMENE FYSIEKE ONTWIKKELING is een must. al helemaal voor mountainbikers, en veldrijders, gezien de ondergrond ze rijden en hoeveel het lichaam moet compenseren.
Bertvh82
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 05 okt 2014 16:49

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Bertvh82 »

Ik heb niet heel de topic gelezen.

Beenspieren kweek je niet op de fiets. Krachttraining op de fiets is nuttig, maar daar kweek je geen "dikke kuiten of dikke beenspieren" van.

Wil je dikke beenspieren, ga dan squatten en deadliften!
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Supernaut »

Ik smeer roze korrel op mijn kuiten in het voor en najaar .
Ik heb dikke kuiten , maar ga nog wel altijd gene zak vooruit .
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Bertvh82"]Ik heb niet heel de topic gelezen.

Beenspieren kweek je niet op de fiets. Krachttraining op de fiets is nuttig, maar daar kweek je geen "dikke kuiten of dikke beenspieren" van.

Wil je dikke beenspieren, ga dan squatten en deadliften![/quote]


niet meteen de snuggerste opmerking.
je kan wel degelijk kracht trainen op de fiets. alleen gebruik je speciefiekre spiergroepen en delen van spieren waardoor anderen niet zo goed mee ontwikkelen.
met diverse fitness/powertraining los je dat wel op.
en een duursporter is het niet te doen om dikke benen en kuiten te krijgen , wel sterke.
ken ook wel enkele bodybuilders met stevige benen.... maar er zit alleen niet zoveel kracht in :-D . en al helemaal geen duurvermogen.
Plaats reactie