cmv virus

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
dice007
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 okt 2010 01:20
Rijdt met: orbea oiz

cmv virus

Bericht door dice007 »

Iemand hier ervaring met het cytomegalovirus?
4 maand geleden positief getest na een paar keer hoge koorts.
Gevolg is dat ik 4 maanden niet heb mogen sporten.
Nu zijn mijn bloedwaarden nog niet helemaal terug normaal maar ik kan toch al meer dan een paar weken geleden.
Ik ben aan het aftasten wat ik kan zonder hoofdpijn of last van de nek te krijgen.
Wat ik vaak hoor zeggen is dat je daar blijft last van hebben.
Het is de bedoeling zo snel mogelijk weer normaal te kunnen sporten zonder zorgen.
mjn antistoffen zijn: igg=196.3 en igm=5.28
leverwaarden zijn bijna terug normaal: got 25 gpt 45
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: cmv virus

Bericht door kazzz »

Ik heb nu 3 jaar geleden het CMV virus gehad maar dat is toen nooit ten volle doorgebroken.
Een half jaartje later lag ik 13 dagen in het ziekenhuis met een extreem hoge infectie in mijn bloed. Ik heb een rush gehad en ben op "reserve" gevallen. Immuunsysteem nihil. Ik ben een dag van mijn leven kwijt. Koorts naar de 40°, uitdroging, lever gezwollen, ...
13 dagen later was het grootste voorbij, maar het slap voelen nog een lange tijd. Welk virus het was, weten ze nog altijd niet.

Nu heb ik nog steeds last van nekpijn. Vooral na een rit. Ik heb me laten opmeten, afstellen .. maar het gaat niet weg. Steevast vanaf km30 begint het.

Mijn raad: luisteren naar het lichaam. Ik probeer zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen te gaan slapen en op te staan. Als het dan al eens wat zwaarder wordt in een periode, zorgen dat je in het begin ervan zeker was gas terugneemt. Wacht je te lang, ga je alleen maar vermoeider geraken. CMV kan chronische slaap veroorzaken als je altijd maar toegeeft of te lang doorgaat.

Als jij een tip hebt om van de nekpijn af te geraken, ik hoor het graag...
Gebruikersavatar
dice007
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 okt 2010 01:20
Rijdt met: orbea oiz

Re: cmv virus

Bericht door dice007 »

hey kazzz,

Bedankt voor je reactie.
Als ik last heb van mijn nek is het meestal omdat ik vermoeid geraak, en als ik dan geen gas terugneem krijg ik ook
hoofdpijn en ben ik enorm moe.
Het is ook begonnen met hoge koorts en s'nachts kletsnat van het zweten.
Ook had ik een rode keel opgezwollen klieren ontstoken tandvlees en sterk verhoogde leverwaarden.
Ik heb ook een paar weken last gehad van tintelingen en steken in mijn benen en armen, vooral de voeten en handen waren erg irritant.
Ook een vieze smaak in de mond.
Deze symptomen zijn nu allemaal weg enkel nog last van snel moe zijn en een lastige nek die voelt alsof hij vast zit.
Ik denk dat je beter ook je bloed nog eens laat controleren want als je niet genoeg rust blijft het virus actief denk ik.
mvg
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: cmv virus

Bericht door kazzz »

Ik had even kort opgesomd wat ik had, maar de symptomen van jou zaten er ook tussen..

Mijn bloed is laatst nog gecontroleerd en goed bevonden. Naar wat ik dacht blijven er altijd sporen achter van het CMV virus? Ik heb trouwens ook het eppstein barr gehad, maar toen moet ik heel erg klein geweest zijn.
Ook nu voel ik daar soms nog wel dingen van (samen met CMV) zoals het zware gevoel in de nek.

Ik heb er leren mee leven.......
Gebruikersavatar
dice007
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 okt 2010 01:20
Rijdt met: orbea oiz

Re: cmv virus

Bericht door dice007 »

Je kan cmv antistoffen in je bloed hebben maar er niet ziek van zijn geweest.
Enkel met een lage weerstand wordt je ziek van cmv.
En ja het virus blijft in je lijf maar is dan niet meer actief.

Wat ik eigenlijk zou willen weten is of ik na heel dit gedoe terug marathons kan rijden zonder last.
Of is de kans er nog dat het virus terug in de aanval gaat.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: cmv virus

Bericht door Sunn Xtreme »

CMV...... een virus waarmee je je altijd goed zal moeten verzorgen, en vooral niet langdurig vermoeid mag blijven. Het werkt niet zo als een typisch herpesvirus dat oa klierkoorts veroorzaakt, bv Epstein Barr om er eentje te noemen.
Epstein Barr bv zal een effectieve inactieve periode hebben na infectie, doch enkel bij lage weerstand in de "perfecte" omstandigheden zich activeren. dit kan in actieve vorm behoorlijk veel hinder en vooral sterke vermoeidheid veroorzaken, toch kan men er bij een actieve periode minder last van ondervinden en pas na weken of enkele maanden een crash krijgen.

CMV werkt ongeveer op dezelfde manier, echter is er een groot opmerkzaam verschil : CMV blijft altijd actief.... een is een sluipend virus dat bij gelegenheid tracht zich terug te manifesteren.
dit virus zal nooit een echt inactieve vorm aannemen. Van de herpesvirussen die klierkoortsverwant zijn, is dit de gevaarlijkste.

bv zal epstein barr veel klachten kunnen geven, en kunnen zelfs restfragmenten van het virus nog lang na de infectie vermoeidheid blijven geven. dat kan gaan van een aantal maanden tot zelfs gekende gevallen van 2 jaar. vaker gaan er ook andere infecties mee gepaard, omdat het virus een aantal dingen versleuteld in het RNA, en kan oa auto imuunziekten uitlokken.
feit is dat dit uiteindelijk een echt inactieve vorm aanneemt en enkel weer kan uitbreken als de omstandigheden weer "perfect" zijn ...bv langdurige extreme stress, weerstand die onderuit gaat, onregelmatig en slecht slaapritme / patroon etc...

CMV maakt ook een bepaalde versleuteling, maar omwille dat het altijd in actieve vorm blijft, kan het bij te zware activiteiten of snel weer sporten na een te beperkt herstel, zeer ernstige complicaties kunnen uitlokken. zo is een klassieker een ontsteking aan het hart. Ook kan het functioneren van het endocrien systeem zwaar onderuit gaan door een ontsteking ten gevolge van te hoge belastingen bij beperkt herstellen.

HET IS DAN OOK VAN HET UITERSTE BELANG TE WACHTEN MET INTENSIEVER EN MEER SPORTEN? TOT DE WAARDEN GENORMALISEERT ZIJN !!!!!!!!!!!!!
nog meer dan bij EBV en verwante herpes virussen.

tegelijk moet je je de rest van uw leven goed verzorgen en regelmatig deze waarden laten checken.
zo kan je ook beter anticiperen op waarden die weer stijgende zijn richting risicozone. In perioden van groeiende vermoeidheid extra opletten en de rem wat harder intrappen dan wat je normaal zou doen.


de wens om weer zo snel mogelijk alles te hervatten...... schuif die opzij want zo gebeuren de fouten.
die niet meer als de arts erop aandringt het rustig te houden. kost het u 6 maanden of later om weer groen licht te krijgen...aanvaard dat. alles wat je negeert in goede raad hiervan, KAN een potentieel gevaar uitlokken voor uw welzijn.
Om het u even erg duidelijk te maken... wijlen Rob Goris (een vriend trouwens en zeer toffe peer) heeft ook hiermee te maken gehad, echter zullen we nooit weten of hij te snel op de gas ging staan of niet. maar het vermoeden dat er een gevolg kan zijn geweest vanwege cmv bestaat helaas wel... al zal het nooit bewezen worden.
In Italie is vorig jaar nog een 18 jarige wielrenner overleden met hartfalen. uit autopsie en herbekijken waarden - (men wist dat hij een CMV probleem had gehad met complicatie 2j ervoor) -bleken de waarden sterk overstegen en bleek de linker hartklep een zware ontsteking te hebben.

maw : zijn de waarden niet geheel goed..... u gewoon rustig houden.
een gouden raad !!!
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: cmv virus

Bericht door madskatingcow »

één op twee is drager van het virus, alleen weten ze het niet. Pas bij een vermoeden wordt er op getest bij een bloedcontrole, behoord niet tot de standaard analyse. Vaak doet het zich voor tijdens de kindertijd en gaat het voorbij zonder dat men het merkt.

Bart Wellens & Justine Henin hebben dat destijds ook gehad (zoals veel topsporters), en die is op relatief korte tijd toch opnieuw kunnen herbeginnen.

Krijg je er mee te maken op latere leeftijd heb je gewoon pech :(

Hieronder artikel van De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/gvr9e3l5)

Cytomegalovirus: onschuldig maar hardnekkig - 12/10/2004 | (hvde)

Wat is het cytomegalovirus?
Het cytomegalovirus (cmv) is verwant met het herpesvirus (bekend van de koortslip) en komt over de hele wereld voor. Het is alomtegenwoordig: ruim de helft van alle Belgen boven de veertig heeft een infectie doorgemaakt. Vaak zonder het zelf te weten, want de ziekte geeft niet altijd symptomen. Een cmv-infectie heeft veel weg van mononucleose of klierkoorts (die ook wel ziekte van Pfeiffer of kissing disease worden genoemd), maar dan zonder de keelontsteking die daarbij hoort. Het vaakst worden symptomen als koorts en een lichte leverontsteking genoemd. Ook vermoeidheid hoort bij de ziekte.

Hoe ziek word je van cmv?

De ziekte verloopt doorgaans goedaardig en geneest binnen de twee maanden. Alleen voor ongeboren kinderen kan ze gevaarlijk zijn. Als iemand eenmaal een cmv-infectie heeft opgelopen, blijft het virus levenslang sluimeren in zijn lichaam. Bij mensen met een verzwakt immuunsysteem (zoals aidspatiënten of mensen die chemotherapie ondergaan of een donororgaan hebben ontvangen) kan de ziekte herhaaldelijk de kop opsteken. Maar voor de meerderheid van cmv-patiënten vormt de ziekte een weinig hinderlijk en snel voorbijgaand probleem. Van een opflakkering van de ziekte zoals bij de tennisspeelster Justine Henin is bij hen doorgaans geen sprake. Zijn sporters extra kwetsbaar voor cmv?

De stress en de lichamelijke belasting die topsport met zich meebrengt, maken het lichaam van een atleet extra vatbaar voor een besmetting met het virus. Cytomegalovirusinfecties komen opvallend vaak voor bij topsporters, wat deels ook te verklaren valt uit hun leeftijd: ze zijn jong en cmv is een ziekte van jongeren. Door de belasting van hun lichaam duurt genezing bij topsporters langer dan gemiddeld: de ziekte kan wel zes maanden aanslepen, zoals het geval van Henin illustreert. De tennisster werd ziek in april. Bij topsporters kan een genezen verklaarde cmv-infectie bovendien opnieuw de kop opsteken als de competitie wordt hervat, zoals Henin overkwam. Hoe loop je een cmv-besmetting op?

Het cmv-virus komt voor in urine, speeksel, bloed, tranen, sperma en moedermelk van besmette personen. Om een infectie met het cmv-virus op te lopen, is intiem contact met een drager van het virus vereist. Zoals: knuffelen, kussen en vrijen. Ook contact met bloed of urine kan de ziekte overdragen: vooral verplegend personeel en kinderverzorgers raken zo besmet. Veel mensen lopen de infectie op als kind, in de crèche of in de kleuterschool. Een volgende infectie-piek valt in de puberteit, als jongeren relaties krijgen en beginnen te experimenteren met seks. Is er een verband tussen doping en cmv?

Onder dopingbestrijders is een bijzondere route van besmetting met cmv bekend: bloeddoping. Daarbij krijgen duursporters (vooral wielrenners maar ook langlaufers of langeafstandslopers) vlak voor een sportprestatie vers bloed toegediend, om de zuurstofaanvoer te verhogen. Meestal wordt daarbij eigen (eerder afgenomen) bloed gebruikt, en dan is er geen risico op virusbesmetting. Alleen als donorbloed wordt gebruikt bij bloeddoping, is er een (klein) risico op besmetting met virussen die cmv, aids of hepatitis veroorzaken. In het tennis is bloeddoping nooit aangetoond. Dopingexperts achten de kans dat Henin de ziekte via deze weg heeft opgelopen, nagenoeg onbestaande.

(hvde)
Gebruikersavatar
dice007
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 okt 2010 01:20
Rijdt met: orbea oiz

Re: cmv virus

Bericht door dice007 »

Ik zal me dus nog wat kalm moeten houden op het gebied van sporten en voldoende rusten.

Vandaag een uur gereden met de fiets maar mijn hartslag was nogal aan de hoge kant,
ik kreeg hem niet onder de 150 en zat veelal tussen de 160 - 190.
De conditie zal er wel mee te maken hebben maar onder de 150 moet normaal toch lukken.
Ben nu ook even vermoeid als na een tochtje afzien op de mtb.
Ik heb wel geen last meer van hoofdpijn wat ik toch al zie als een kleine overwinning op het ...virus.

In ieder geval bedankt voor de goede raad.

mvg
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: cmv virus

Bericht door Sunn Xtreme »

geef het gewoon tijd. en u zowieso extra verzorgen, ook nadien. in de krant stellen ze het wel nogal rooskleurig voor, de waarheid is dat het virus een direct potentieel gevaar is voor mensen die niet voldoende zijn herstelt.
Vanuit men jeugdjaren als renner tot heden heb ik er verschillende weten aan overlijden waaronder een paar trainingsmakker en vrienden, omdat ze te vroeg er weer stevig tegenaan wilden gaan (de waarden waren niet geheel normaal maar al wel goed), en daar nadien stevige complicaties op kregen.
in het artikel spreekt men van sluimeren, het blijft in een activiteit hangen die hoger is dan elk ander verwant klierkoortsvirus. En dat maakt het risico net groter.
Het gevaar zit hem ook deels in onze sport, net zoals bv triathlon een hoger risico inhoud. Beide sporten zijn erg intensief, erg zwaar voor het lichaam. Net daarom is het zeer belangrijk dat de waarden weer normaal zijn en dat er nog regelmatig is gecheckt word.
Het is ook zo dat meestal sporters uit andere diciplines sneller herstellen, omdat ze niet zo zwaar en intensief zijn voor het lichaam.
Ivm Bart Wellens... het heeft hem wel degelijk heel wat tijd gekost om het te boven te komen. men sprak in de media van 2 maanden...... de realiteit was 5 maanden. Omdat hij na een stevige verplichte rustperiode en wat trainingsopbouw een paar wedstrijden zich weer toonde, stelde men dat hij genezen was...althans volgens de commentaren van de reporters op de cross. Maar na 2 uitschieters zwakte hij kompleet weg, kwam uiteindelijk weer boven na de nodige ellende om dan geveld te worden door een bacterie ivm een tandprobleem.
je leest nog niet eens de helft van wat hij meemaakte die periode.


het beste is dat je op de baan rijd, aan lage polszones maar nooit in de intensieve zones.
dan hou je je bezig, onderhoud je de conditie en je verbeterd uw weerstandsvermogen tegen ziektes.
als je aan intensieve polszones rijd - wat in bos en veld altijd het geval is, zal je pure afbouw veroorzaken en jezelf langer opzadelen met het probleem. Plus dat uw weerstandvermogen telkens opnieuw onder druk word gezet en het risico op herval en pak hoger word.
bos en veld zijn ABSOLUUT uit den boze.

eenmaal de waarden normaal zijn, is het toch raadzaam je nog een tijd op de baan bezig te houden en niet in het veld. dat geeft je de mogelijkheid uw conditie weer op te bouwen en toch uw weerstandvermogen verder te laten aansterken.
raadzaam is ook supplementen die uw natuurlijke weerstand versterken, te gebruiken.
er zijn er die je oraal toedient, er is ook de mogelijkheid via inspuiting of combinatie van beide.
raadzaam is ook geen argenine te supplementeren, omdat in deze omstandigheden sommige andere aanwezige virussen gebruik maken om zich te ontplooien, waarbij ze argenine als voedingsbodem gebruiken.

Tegelijk is het wel belangrijk ook op je voeding te letten !
suikers beperken, bij fietstochten geen kolhydraatpoeders gebruiken.
haal je kolhydraten uit natuurlijke suikers, zoals bv een banaan en rozijnen (rozijnen met mate ineens gebruiken, teveel geeft vaker diaree)
veel gebruik van suikers - vooral de gerafineerden in allerlei voeding en vooral frisdranken en snoep, kan in bepaalde omstandigheden een glucose resistentie uitlokken.
(dit word ook aangeraden bij actief Epstein barr)


kortom : rustig aan, genieten van fietstochten al zijn ze enkel op de baan, voeding goed verzorgen en veeeeel rusten. voel je je moe, gewoon niet sporten en trachten te slapen. slapen is de beste genezer !
jelle_be
Mountainbiker
Berichten: 204
Lid geworden op: di 17 jun 2008 22:03
Rijdt met: Cannondale Flash 29'
Contacteer:

Re: cmv virus

Bericht door jelle_be »

In het jaar 2011 na veel zweten de Chouffe marathon beëindigd, de dag erna zoals gewoonlijk wat plat en nog niet helemaal uitgerust. Na een week nog steeds niet uitgerust toch maar even langs de dokter gegaan, bloed laten testen en het verdikt was CMV. Wat volgde was voor mij 3 maanden afzien, de eerste maand elke avond koorts (39graden) en zweten niet normaal.

Hoe heb ik dit overleefd? Dokter stelde direct voor om briefje voor werk te schrijven van 3 maanden thuis, vermits ik mijn eigen zaak heb wilde dat zeggen werken tot 12u en dan elke dag een uurtje in de wagen slapen en om 18u mijn bed in, zo lang mogelijk blijven slapen 's morgens. Een half jaar geen mountainbike of loopschoenen gezien en toch 6kg afgevallen. Heb inderdaad zo veel mogelijk geslapen of er toch voor gezorgd dat ik op veel plaatsen kon slapen wanneer ik het niet meer kon uithouden. (strandstoel in de camionet, strandstoel op de bureau ...) De eerste maanden nadat de dokter mij had vertelt dat mijn lichaam vol antistoffen zit en ik mij ook veel beter begon te voelen en niet heel de dag moe was ben ik wat gaan zwemmen en fietsen maar nooit tot ik echt vermoeid raakte, dus lage hartslag en thuis komen en niet echt voldaan zijn, dit heb ik ongeveer een half jaar gedaan voor ik echt ben beginnen trainen. Nu ga ik minstens twee keer op een jaar langs de sportarts en na het lezen van bovenstaande reacties misschien mijn bloed nog eens laten testen bij de dokter.

Trouwens als je CMV hebt, heb je ook geen last van zwangere vrouwen, die lopen in een grote bocht om je heen.
Plaats reactie