Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Trainen met de hartslagmeter.

Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht zo 13 okt 2019 07:38
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 129
Ondertussen de Smarttrainer aangekocht en ook een afspraak gevraagd bij een coach-centrum om me te laten testen en een trainingsschema op te stellen.
De conditie is al een pak beter dan 2 weken terug door 3 ritten/week te doen. Ook al houd ik me aan "soepel rondtrappen" en aan mijn hartslag.

Groetjes,

Bossi

Bericht zo 13 okt 2019 18:29
chrisper Mountainbiker

Berichten: 1044
goe bezig bossi !!!!!

zelfde ongeveer hier
smart trainer vorig jaar aangeschaft
sindsdien al heel wat geexperimenteerd met vanalles
een hele tijd zwift gebruikt, voor mij ok, maar ook niet meer dan dat
maar dat is heel persoonlijk

voor mij werkt het best: de app trainerroad (gestructureerde schema's)
dan kies ik op voorhand enkele schema's om op te bouwen
eerst basisschema, dan de opbouwschema en tot slot het off-road schema
bij start van elk schema is er een soort FTP test die uw vermogen bepaald
naar de waarde kijk ik niet echt zo, maar aan de hand van deze waarde worden alle schema's aangepast.
en dan... schema starten en biken....
app laat ik draaien op smartphone, terwijl tablet op stuurhouder staat zodat ik tv kan kijken (of mtb-ritten/wedstrijden, cyclo-cross…)

hopelijk vind jij ook wat het beste werkt voor u, succes ermee

Bericht ma 14 okt 2019 07:06
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 129
Dank je Chrisper,

Ik ga ook wat moeten zoeken hoe en wat, want ik haat tv kijken. Hopelijk vind ik (een beetje) plezier in het opbouwen van die zwift. Werkt blijkbaar ook met punten om je outfit en bike aan te passen.

Ben nu meer dan 3 weken gestopt met roken (was niet heel veel maar toch, tis slecht) en ook alcohol verbannen tot een absoluut minimum.
Veel water drinken en zelf lunch meenemen ipv elke dag broodjes halen.

Voel me pakken beter en heb zelfs afgelopen zaterdag tijdens de Tacx Zeeland Classic, die doorging in weer en wind, heeft zelfs niet getopt met regenen, mijn snelste 40km-record verbroken, en dit aan zee :bounce: . Hartslag zat gemiddeld op 153. Dat zegt voor mij heel veel.

Kijk echt uit naar die coaching.

Groetjes,

Bossi

Bericht ma 21 okt 2019 10:37
Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1918
Mijn bike: heeft grote wielen
Mooi om te lezen Bossi! Zoals ik eerder al zei ben ik er zeker van dat je in die eerste winter immense sprongen gaat maken, daar ga je echt nog plezier aan beleven.

Zwift of Trainerroad, dat is echt ieder zijn muug. Het voordeel van Zwift is dat je daar zowel groepsritten als trainingen kan doen. Enkel maar blokjes afwerken, ik heb het geprobeerd maar dat hield ik geen hele winter uit (zelfs geen maand). Sommige mensen kunnen een film opzetten en hun blokjes wegtrappen ... ik heb dan na een kwartier al zin om me in de zetel te zetten en naar die film te kijken :lol:. Ik moet puur bezig zijn met mijn training, dus op dat vlak is Zwift wel handig met meer interactie.

Ik heb het gevoel dat een schema op TR me meer bijbrengt maar als ik na een maand geen goesting meer heb ben ik er vet mee. Uiteindelijk moet plezier en conditie opbouwen hand in hand gaan!

Bericht ma 21 okt 2019 22:22
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 129
Leuk om lezen en merci Mr No Chain !

Ben deze avond een inspanningstest gaan laten afnemen waarbij ze dan, en dat wist ik niet op voorhand, in uw oorlel prikken om uw melkzuur te meten.

Eerst effe opwarmen en dan starten bij 100W voor 4 min, en zo telkens per 50W opbouwen. Dat moet je zo lang mogelijk volhouden.
Maar ik was den beste in het snelst stoppen :lol: toen we van 250 naar 300 schakelden klopten ze me precies dood. Nog veel werk aan de winkel dus.
Positieve is dat het alleen maar snel beter kan gaan, heb me om te proberen een 3 maand-coaching genomen met de optie om telkens per 3 maand te verlengen.

De coach zei ook dat het plezierig moet blijven en geen stressvolle verplichting mag worden want dan kom je geen stap meer verder.
Ik ga proberen zoveel mogelijk buiten te trainen, maar als het echt niet gaat zal het op de smarttrainer worden. Zo af en toe eens doorbijten kan geen kwaad.
Ze zouden ook amper afhakers hebben, hopen dat ik het volhoud.

Heb er in elk geval zin in.

Groetjes,

Bossi

Bericht wo 06 mei 2020 10:36
spectral Mountainbiker

Berichten: 106
Mijn bike: cube in bestelling

Ik zou ook graag een vraag stellen over training (met hartslagmeter). Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik mijn conditie echt maar zeer beperkt kan trainen. Zowel bij fietsen als bij lopen maak ik weinig tot geen vooruitgang. Ik verteer vooral de afstanden iets beter aka minder pijn/vermoeidheid nadien. Maar ik word niet sneller of mijn hartslag wordt niet lager bij dezelfde inspanning.
Ik ben al 2x langsgeweest bij een inspanningsfysioloog. 2x schema laten uittekenen en lactaattest laten doen, 2x uitgelegd dat ik telkens weinig resultaten zie.

Ik heb me 2x minstens 3 maanden echt wel zeer goed gehouden aan hun richtlijnen, maar door het gebrek aan resultaat (onder andere) telkens een beetje de moed verloren. Zijn er hier nog mensen die dergelijke problemen ervaren hebben? Hebben die dan zelf een aanpassing moeten doen aan het standaard trainen aan x aantal % van je omslagpunt?

Ik zal even de resultaten van mn testen erbij zetten:
Name Max. PWC170 Lac3 Lac4 Lac6
Time 00:15:08 00:06:49 00:06:07 00:07:02 00:09:39
Lactate [mmol/l] - 3.80 3.00 4.00 6.00
Heart Rate [1/min] 207 170 166 171 184
Power [W] 235 131 122 134 169
Rel. Power [W/kg] 2.4 1.4 1.3 1.4 1.7
Size/Nominal [%] 81 46 42 46 59

Max HR 207 relatief hoog maar volgens de hart test (alles normaal) niets om mij zorgen over te maken. omslagpunt 170 lijkt mij wel ok? Maar ik zit heel erg snel aan dat omslagpunt. Ik heb van nature een heel erg hoge hartslag. En of ik nu maanden niets van sport doe, of 3 maanden mij aan een schema houdt, mijn hartslag in rust beweegt nauwelijkt. Ik vergeet em telkens te meten na het wakker worden, maar na het opstaan als ik gewoon op een stoel zit heb ik al makkelijk ergens tussen de 70 en 79. Zeer Zeer rustig fietsen 115 a 120. Minste inspanning dat ik doe al snel 140 bij fietsen.
Lopen is zo mogelijk nog erger, ik kan niet lopen aan een hartslag onder de 160, zelfs al loop ik 6km/u. terwijl stappen aan 5of zelfs 6km/u een hartslag van een goeie 120 oplevert.

Op basis van mijn max HR en omslagpunt, wat zouden jullie mij aanraden? ik probeerde toen tussen de 140 en 151 hartslag te trainen. nu probeer ik meer rond de 140 te blijven en minder pieken naar 150 te hebben. Ik zou deze keer wel graag resultaten zien

Vorige

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training





cron