Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Trainen met de hartslagmeter.

Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht wo 27 aug 2014 18:11
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
mck1982 schreef:
Hey reflex,

Dus volgens u zou ik gewoon best kijken in welke zones ik mag trainen en daarmee gewoon rijden.

Ik wil ook niet doodvallen, daarmee dat ik het zou laten testen om zeker te zijn in welke zones ik best train.

Alvast bedankt

Groetjes joeri


Nee zoals ook hierboven is uitgelegd raad ik je aan om niet te veel na te denken over een bepaalde zone en gewoon te gaan fietsen. Maar wel de eerste maanden op een tempo die je aankan. Je moet eigenlijk na het thuiskomen niet extreem moe zijn en de rest van de dag pijn hebben of de neiging hebben om op de bank te liggen. Dan zal je langzaam aan een beetje conditie krijgen.

Echter zoals Sunn zegt zal je nooit echt een grote conditie krijgen met zo weinig training. Daarom is het belachelijk om een fietstest te doen en op een hartslag te rijden omdat het geen effect heeft en de trainingen saai maakt. Ga gewoon fietsen en geniet van je rit. Dood vallen doe je niet zo snel, geloof mij ik ben ook genoeg diep gegaan toen ik net fietste. Het enige risico is dat je de volgende training gaat overslaan omdat je moe bent.

Bericht wo 27 aug 2014 19:25
_alain_ Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 6238
Mijn bike: ¿que?
Als je 2x per week fietst moet je niet gaan trainen,
dan moet je gaan fietsen.

Bericht wo 27 aug 2014 20:08
mck1982 Mountainbiker

Berichten: 26
Hallo,

Merci voor de raad van jullie kant dan breng ik morgen dan ook maar mijn hartslameter terug naar de winkel.

Als het dan toch geen nut heeft.

Alvast bedankt

Mvg Joeri

Bericht wo 27 aug 2014 20:36
_alain_ Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 6238
Mijn bike: ¿que?
Ow, hebben we onze lange tenen aan vandaag?

Bericht wo 27 aug 2014 20:42
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Tegenwoordig wil iedere winkel je een hartslagmeter aansmeren en denkt iedereen dat het een must is. Het kan handig zijn om op een lange duur je hartslag te vergelijken en zo te zien dat je conditie vooruit gaat en als trainingsmiddel maar voor een groot gedeelte van de rijders is het een nutteloos instrument. Het is zelfs gevaarlijk omdat men vaak op een bepaalde hartslag wil gaan rijden omdat dit zo in de boekjes staat om er dan achter te komen dat dit eigenlijk te hoog is. Leer je lichaam kennen zodat je weet wat je wel en niet kan. En zeker als je slechts sporadisch gaat fietsen kun je hem gewoon terugbrengen naar de winkel en er iets nuttigs voor kopen wat je nog niet hebt (regenjasje bijv).

Bericht do 28 aug 2014 23:58
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
je kan hem houden ook... wie weet ga je toch vaker sporten in de toekomst en dan kan hij wel beter van pas komen.
je moet de uitleg niet persoonlijk nemen... het is enkel een uiteenzetting ivm de omstandigheden waarin hij veel nuttiger zal zijn, en het op dit moment misschien (nog) niet is...
of als je je wat miskocht voelt, het inderdaad voor iets anders nuttigs kan wisselen.

Bericht za 30 aug 2014 11:52
mck1982 Mountainbiker

Berichten: 26
Hey sun extreme,

Ik heb hem teruggebracht anders ligt hij hir toch maar te liggen en de garantie vervalt dan ook.

Toch bedankt.

ik ga het voorlopig laten op gewoon conditie uitbouwen en later zien we wel dan kan ik er nog ene kopen.

Groetjes Joeri

Bericht za 30 aug 2014 17:17
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
gewoon rustig fietsen, en stilaan langer en langer en een keertje extra, of de rest van de week een uur a 1.30u op de baan om de 2 dagen of bijna dagelijks helpt ook veel.
kost weinig tijd, en tensmotte is het zeker in het begin dat regelmaat het verschil zal maken, ondanks dat uurtje vaker in de week ipv een 1x een lange afstand.
en / of daartussen 45 minuutjes lopen (als je het niet gewend bent = stukje lopen, wandelen, lopen,.. rustig opbouwend), helpt ook. en je versterkt enkel en archillespezen.

Bericht ma 03 nov 2014 21:32
chrisper Mountainbiker

Berichten: 1024
Mijn bike: Trek HT 29inch / Cube HT 26inch
Ik mtb nu al +/- een jaar. volgens het rekensommetje van 220-leeftijd zit ik aan max.hartslag van 185.
vroeger reed ik enkel in het weekend TT's, eerst kleinere afstanden en zo opbouwen naar grotere afstanden. rij nu afstanden van 50-65km.
telkens is mijn gemiddelde hartslag tussen de 145-155 gemiddeld
ik probeerde om op te bouwen en af en toe geen TT te rijden, en dan met de MTB een ritje op de weg aan lagere hartslag +/- 130 slagen.
dit zijn dan ritjes van +/- 70km
sinds 2 maand heb ik nu ook een tacx om thuis wat te trainen tijdens de week.
nu heb ik elke week 2x per week getraind, telkens +/- 1u aan hartslag 130. en in t weekend 1 of 2 TT's van 50-65km.
Nu heb ik al 2 weekends tijdens een TT, dat mijn hartslag vrij snel daalt. bij een klim zit ik bvb te stompen aan hartslag 160-170 en eenmaal boven, als ik aan het afdalen ben zakt mijn hartslag soms naar 90 slagen, iets wat vroeger niet het geval was.
Is dit een probleem? of is dit net normaal omdat conditie iets beter word?
moet ik andere trainingen doen? of eens rust inbouwen?

Bericht di 04 nov 2014 00:04
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Het lijkt mij dat je prima bezig bent op deze manier. Zoals ik je verhaal interpreteer ben je serieus basisconditie aan het opbouwen. Tenslotte is het wegzakken van je hartslag na een inspanning een mooie indicator. Meet ook eens je rusthartslag. Wanneer je dit al eens eerder hebt gedaan vorig jaar zal je ook merken dat deze nu een stuk lager is.

Je zou nu als aanvulling ook eens af en toe je hartslag wat hoger kunnen laten gaan in het weekend. Je eens goed laten gaan gedurende de toertocht zal enkel maar zorgen dat je lichaam weer een extra prikkel krijgt en je nog meer stappen gaat maken. Zolang je maar zorgt dat je de rest van de week verder gaat op lage hartslag kan dit prima.

Dit hoeft niet de hele tocht, maar je kan het als een soort interval doen. Doe bijvoorbeeld de stroken in het bos en de klimmen eens volle bak om daarna op de weg rustig aan te doen. Dit soort intervalletjes zijn nog leuk ook.

Let op voor de rest van de lezers in dit topic. Dit is eigenlijk was aan te raden na het werken aan je basisconditie, waarvan ik dus denk dat chrisper nu voldoende heeft.

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training