Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Trainen met de hartslagmeter.

Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht za 19 jul 2014 07:54
el gordo Mountainbiker

Berichten: 1562
Mijn bike: heeft geen zijwieltjes meer

Ik denk niet dat trainen op hartslag gaat verdwijnen;
Trainen adhv wattage zou efficienter zijn en maak je sneller progressie, maar de systemen die wattage meten zijn momenteel nog duur, terwijl hartslagmeters een goedkoop alternatief zijn.

Bericht ma 21 jul 2014 00:03
HardTail Charlie Mountainbiker

Berichten: 314
Mijn bike: Lynskey M290; Rocky Mountain Element 950RSL
Trainen op basis van hartslag of vermogen, dat is geen "of" verhaal maar een "en" verhaal. Het ene is geen vervanger van het andere, het is (pas) verrijkend door de beide te combineren.

Bericht wo 06 aug 2014 11:23
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Zoals hierboven gezegd, trainen op wattage heeft bepaalde voordelen maar trainen op hartslag ook. Zo is het bij interval of blokkentrainingen wat mij betreft handiger om op wattage te trainen aangezien de hartslag traag reageert. Het kan dus zijn dat je een interval van een minuut volledig verkeerd inzet omdat je hartslag pas een stukje later omhoog gaat en je dus al te zwaar aan het trainen bent of andersom. Voor LSD en lange duurtrainingen is hartslag dan weer makkelijker naar mijn mening, zeker aangezien je lichaam altijd anders reageert op een bepaalde inspanning door vermoeidheid en je dan wel eens te zwaar kan trainen als je jezelf blijft vasthouden aan een bepaalde wattage.

Bericht wo 06 aug 2014 17:53
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
de gevolgen van vasthouden aan wattage ondanks medegberuik van hartslagmeter, was dit jaar overduidelijk te zien bij Team Sky. telken op Tenerife op stage, de berg oprijden tegen bepaald wattage en hartslagmeter, gecombineerd met fases van 90% inspanning enstukken van x- km lang doorgeven op een specifiek wattage om zogenaamd de grens te verleggen. bedoeling is de duur van intensiteit die men aankan verlengen.

dus dat is 2-3j goed verlopen, dit jaar, net het jaar dat ze op alle vlakken zeer specifiek en bemeten op letterlijk alles 'voeding, training, etc), zijn ze falikant onderuit gegaan.
buiten Stannard, Froome e, Wiggins en Nieve is er geen enkele renner - ook Porte niet - die op zijn normaal niveau reed.
oorzaak : teveel wattage gericht, dus teveel druk op het lichaam aangehouden bij de stages. (overtraining door overbelasting intensiteit)
ik ben wel heel zeker dat ze komende winter dat helemaal gaan herbekijken, en hoogstwaarschijnlijk de hartslagmeter als voornaamste instrument vooropstellen bij het combineren van wattage en hartslagmeter. (zoals bij team Argos-Shimano)
nu is het enkele jaren andersom geweest.


maw : combinatie van beiden is het beste maar de wattage mag op de meeste trainingsvormen niet vooropstaan aan hartslag.
men kan op termijn perfect een hoog wattage bereiken met een behoorlijk lage hartslag (-90% intensiteit)
het vraagt wel kennis van zaken om dat goed te bereiken.

Bericht di 26 aug 2014 21:04
mck1982 Mountainbiker

Berichten: 26
Hallo,

Ik had nu nog eventjes een vraag als je traint in je hartslagzone train je dan je volledige tocht hierin of doe je dit op bepaalde tijdstippen?

Ik had deze website gevonden en daar zeggen ze dat je in Aërobe Zone 2a3 keer per week 15 tot 20 minuten te trainen.

Of heb ik dit helemaal verkeerd voor?

Alvast bedankt.

Bericht di 26 aug 2014 22:26
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Ligt eraan hoeveel je in de week wenst te trainen en in welk deel je zit van je seizoen. Je moet rekenen dat je in de voorbereiding van je seizoen of als beginner best het meeste in die zone traint. Je kan tijdens een training in de aerobe zone best af en toe eens een sprintje trekken zolang deze maar niet te lang is en je daarna je hartslag laat zakken.

15 a 20 minuten is veel te kort om een goed effect te hebben van een aerobe training. Om een goede training te doen in zone 1 t/m 3 moet je toch enkele uren fietsen.

Bericht wo 27 aug 2014 11:25
mck1982 Mountainbiker

Berichten: 26
Hallo

Ik train niet zoveel 1 a 2 keer per week ik heb vroeger gemountainbiked maar ben nu terug begonnen en wou
Het wat beter doen.

Ik zou ook nog test laten doen maar weet iemand waar ik dit best doe regio kortrijk.

Alvast bedankt voor de hulp

Bericht wo 27 aug 2014 12:24
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Als je niet veel traint kan je het beste gewoon plezier maken en niet serieus nadenken over hartslagzones en testen. Gewoon gaan fietsen en in het begin (de eerste maanden) niet te diep gaan om te voorkomen dat je jezelf overbelast.

Bericht wo 27 aug 2014 12:38
mck1982 Mountainbiker

Berichten: 26
Hey reflex,

Dus volgens u zou ik gewoon best kijken in welke zones ik mag trainen en daarmee gewoon rijden.

Ik wil ook niet doodvallen, daarmee dat ik het zou laten testen om zeker te zijn in welke zones ik best train.

Alvast bedankt

Groetjes joeri

Bericht wo 27 aug 2014 13:08
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
[quote="mck1982"]Hallo

Ik train niet zoveel 1 a 2 keer per week ik heb vroeger gemountainbiked maar ben nu terug begonnen en wou
Het wat beter doen.

Ik zou ook nog test laten doen maar weet iemand waar ik dit best doe regio kortrijk.

Alvast bedankt voor de hulp[/quote]


het heeft in dit geval geen zin een test te laten uitvoeren.
je conditie zal hoe dan ook niet vooruitgaan (als je daarnaast bv niet gaat lopen enz..), je lichaam laat zich onmiddelijk beperken bij diepe inspanning en je moet dan toch weer rustig gaan rijden. De recuperatietijd neemt ook veel meer tijd in beslag na een korte diepe inspanning, dan een getraind persoon.
maw : je lichaam remt letterlijk jezelf af, en als je slim bent, ga je even de tijd nemen om te bekomen en rustig verder rijden, en niet proberen door te duwen.
verder zal de verzuring ook vaker zo hoog liggen, dat je meer kans hebt op een kramp dan dat je je zou gaan forceren en misselijk worden.

het is sterk aangeraden, gewoon te genieten van je 1 a 2 malig fietstochtje, dan dat je je lgt blind te staren op de hartslagmeter, terwijl je toch niet in staat bent de hartslag onder controle te houden. je krijgt enkel frustraties. door dat constante gebiep. Zo zal je snel ophouden te gaan fietsen omdat het plezier van en enkele fietstochtje helemaal zoek is.
je basis is zowat nul, je lichaam legt je onmiddelijk je limiet op.

wil je wat beter worden en denken aan het gebruik van een hartslagmeter en rijden in specifieke zones, dan zal je veel vaker moeten fietsen.
in eerste instantie kan je zelfs zonder hartslagmeter rijden om op te bouwen. gewoon rustig km's draaien en wekenlang tot een aantal maanden opbouwen. wat basis ontwikkelen.


en zo snel val je nog niet dood.
vaak betreft het mensen met een aangeboren hartafwijking, waarvan men nooit een cardioonderzoek met scan heeft genomen.
ben je bang om onderweg ergens neer te vallen? laat een cardio onderzoek met scan uitvoeren om zekerheid te hebben (is 95% waterdicht, 100% bestaat niet), na wat jaren kan je dat nog eens uitvoeren ter hercontrole.

die heisa word ook sterk opgeblazen door de media.
de laatste jaren is het fietsgebruik weer sterk toegenomen. verschil is dat vroeger de jongeren al actief waren in diverse sporten of op hunzelf wel fysiek bezig waren. de laatse 10j zitten ze VOORAL achter de pc en spelconsoles, hebben helemaal geen conditie en de pezen en spieren zijn niet aangepast aan fysieke arbeid, ook het hart niet.
maw : ze zijn letterlijk lui !
Dan stappen ze op de fiets en willen daar in hun fantasie Contador of Boonen eraf gaan rijden of willen een demontreren tegen getrainde peronen (niet beseffend dat ze uitgelachen worden op dat moment) ... en dat heeft dan weleens gevolgen voor iemand die dag en nacht voor zijn schermpje zit.
en dan kom je op het nieuws, waar ze van een muis een olifant maken.

de mensen zouden beter eens kijken naar de voeding die ze hun kinderen geven, want als je ziet wat ze eten, dat leid tot tekorten van diverse elementen, dat bij de ontwikkeling van het kind wel degelijk invloed heeft op het cardio-systeem, alsook metabolsich en neurologisch. (de laatste 20j is het aantal JONGE mensen met imuunziekten, diabetes, neuro en cardio-problemen sterk toegenomen. Er zijn daar wetenschappelijk 2 duidelijke verklaringen voor : de voeding laat te wensen over, en ze zijn veel te weinig in beweging.

WEET OOK DAT VROEGER EEN CARDIO-ANALYSE ( fietstest en scan) EN RADIOLOGISCH LONGONDERZOEK EEN VERPLICHTING WAS WILDE JE COMPETITIE DOEN !! EN MOEST JE VOLDOEN AAN EEN BEPAALDE NORM MET EEN VERPLICHTE CONDITIETEST ! (jaren 80 en 90, na 98 hebben ze dat helemaal afgevoerd)
jongeren kregen wel vaker een verbod wegens een probleem dat ze opmerkte. Ookals je kerngezond was en je conditie voldoet niet aan de minimumnorm, dan kreeg je gewoonweg geen toelating om competitie aan te vatten.
je moest eerst zien dat je conditie voldeed na het afnemen van een nieuwe test.
nu spreken ze al jaren daar niet meer van, men vult papieren in, vergunning in de bus en starten maar. Zelfs jeake met de manke hartklep kan starten.
en dan kom je in de krant....

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training