Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Trainen met de hartslagmeter.

Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht vr 23 nov 2012 21:49
Bunga Mountainbiker

Berichten: 270
Mijn bike: Lapierre X-Control 210

kan je dat een beetje onderbouwen? wat is er mis mee? ik heb er een en tot hiertoe geen last mee. doet perfect wat het moet doen maar ik kan het niet vergelijken met andere.

Bericht vr 23 nov 2012 22:35
scelter Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2118
Mijn bike: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force
Ooit eentje gehad en heeft geen dag fatsoenlijk gewerkt. Communicatie tussen sensor aan het wiel en toestelletje zelf liep altijd slecht. Vocht onder achter het display na een paar weken. Knoppen die stroef te bedienen zijn..

Bericht za 05 jan 2013 20:31
Den Deze Mountainbiker

Berichten: 301
Mijn bike: Cl!mb Adept 1.0 2011

Ik gebruik al bijna 2 jaar een Garmin Edge 800.
Prijs is vrij hoog, maar het is deze meer dan waard! :)

Ik probeer meestal tussen D1 (75-85% van omslagpunt) en D2 (85-95% van omslagpunt) te wisselen.
D1 is rustige duurtraining, D2 is intensieve duurtraining.
Meestal probeer ik een half uurtje rustig warm te rijden, dan een uur D2 en dan terug een half uurtje uitfietsen (D1).

Re:

Bericht do 12 sep 2013 19:03
spectral Mountainbiker

Berichten: 78
Mijn bike: cube in bestelling

Sunn Xtreme schreef:
overtraining uit zich vooral op de maximum pols. wanneer deze omlaag gaat, en verder blijft zakken, ben je absoluut overtraind.

bv : je hebt 193 max. pols op 100% belastbare inspanning. na een tijd, tijdens een training en 100% doortrekken tot op de top van een helling, bedraagt die maximaal 184 (je krijgt het 'blokkage' gevoel)
dat is een teken aan de wand.

herhaalt zich dat opnieuw later op de week, dan heb je prijs.


allenzins wanneer deze behoorlijk lager ligt dan normaal - schrap uw schema voor een periode / in overleg met sportarts / trainer - en doe heel kalme trainingen, en extra veel rusten. desnoods je trainingen inkorten.


Ik dacht dat dit een teken was dat mn conditie verbeterde? Ik doe hier zeer regelmatig dezelfde tour, en in het begin was er 1 helling was ik steevast van de fiets moest. dan ging mijn max hartslag tot 206, dat kon ik dan een halve minuut anhouden ofzo en dan moest ik van de fiets. Nu klim ik die helling aan een iets hogere snelheid en blokkeerd mijn hartslag op 196 en daalt soms terug tot 193 en dan terug naar 196. Ik kan de helling wel uitrijden nu dus ik dacht dat dit een verbetering was?

Bericht di 05 nov 2013 14:36
Kenno Mountainbiker

Berichten: 102
Mijn bike: Cube Analog met RockShox SID en XT remmen en een Trek X500
trainen jullie ook voor andere sporten met hartslagmeter? bijvoorbeeld lopen? zijn er mensen die duathlon/triathlon doen?

Bericht di 05 nov 2013 15:12
Metalcis Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 172
Mijn bike: Specialized Stumpjumper FSR 2011
Kenno schreef:
trainen jullie ook voor andere sporten met hartslagmeter? bijvoorbeeld lopen? zijn er mensen die duathlon/triathlon doen?


ja, maar hou er wel rekening mee dat bij iedere sport de trainingszones verschillend zijn

Bericht di 05 nov 2013 16:21
el gordo Mountainbiker

Berichten: 1562
Mijn bike: heeft geen zijwieltjes meer

Ik loop ook af en toe, max 10km, maar vooral voor de afwisseling en een occasionele duatlon.
Dus verre van prestatiegericht.

Toen ik mijn hartslagzones heb laten testen, was het uiteraard op de fiets. Ik heb me wel laten vertellen dat je met looptraining je zones met +-5 a 10 hartslagslagen mag optrekken.

Bericht di 13 mei 2014 08:41
mtbtom1 Mountainbiker

Berichten: 29
Beste
heb een weekje conge heb dus eens tijd om wat rustige duurtrainingen te doen.
ik doe bv vandaag een heel rustige duurtraining van 4h tot 5h.
is het dan slim om de volgende dag gewoon terug een duurtraing te doen?
of moet eer na een lange rustige duurtraining ook beter een dagje gerust worden?

Bericht za 17 mei 2014 00:25
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
dat kan perfect.
het is niet zo dat je de dag na een lange duurtraining moet rusten. Als je conditioneel een basis beschikt die je toelaat goed te recupereren na zo'n training, kan je de dag erna nog eentje doen.
en zelfs vaker dan 2 dagen na elkaar...
komt erop aan erop te letten hoe je recupereert, ook je nachtrust is belangrijk, en verder de manier waarop je die training volbrengt.
eindig je uitgeblust, stikkapot en stevig verzuurd, doe je er beter aan de dag nadien op de baan een uurtje los te rijden (of de rollen - 30 minuten -) daags nadien kan je weer een lsd gaan doen.

beschik je over een goede basisconditie maar toch merk je dat de recuperatie nog niet goed genoeg is, doe dan om de 2 dagen een lsd training. daartussen, gewoon uurtje losrijden en al is een dagje rust.

let op : als je s'morgens rijd, zal het trainingsrendement kwalitatief beter zijn dan dat je in de namiddag gaat rijden.
zelfs al rijd je maar even snel of traag... meestal ben je in de namiddag minder energiek en alerter, en ook vaak al wat meer moe. dat is de voornaamste reden.

Bericht vr 18 jul 2014 23:08
Goohooni Mountainbiker

Berichten: 303
Mijn bike: Stumpjumper ht comp 29er

is trainen op wattage de nieuwe mode en gaat trainen op hartslag eruit gaan?

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training