Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Trainen met de hartslagmeter.

Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht di 04 jan 2011 22:50
Jemp Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1494
Mijn bike: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Pas een hartslagmeter gekocht.
Er zit ook een functie Recup op.
Je moet hierbij een bep hartslag instellen, maar de handleiding is niet zo duidelijk in functie van wat dit moet gebeuren.
Iemand met enig kennis van zaken?

Bericht di 07 jun 2011 22:16
happy moose Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 31
Mijn bike: Scott

Even een vraag:

ik heb onlangs een hartslagmeter gekocht, en heb hem voor de eerste keer gebruikt tijdens een mountainbikeritje op de Kluisberg.
Nog voor ik goed en wel vertrokken was, had ik al een hartslag van rond de 115.

De eerste helling die ik opreed schoot mijn hartslag vrijwel meteen de lucht in naar 193, en bij iedere helling die volgde, kwam mijn harslag nooit onder de 180.
Ik denk niet dat dit echt gezond is, en ik vraag me af of het mogelijk is om die hartslag te verlagen.

Volgens wat ik al gelezen heb, zijn duurtrainingen noodzakelijk. Ik zou eigenlijk graag advies krijgen om die hartslag naar beneden te krijgen en toch dezelfde inspanning te doen. En ik zou ook graag mijn conditie in orde willen krijgen, maar ik denk dat die lage hartslag komt naarmate je conditie verbetert?

Misschien nog belangrijk om weten is dat ik 16 jaar ben.

Bericht di 07 jun 2011 23:56
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
je moet niet ongerust zijn. Op jou leeftijd ligt de hartslag ook hoger dan iemand van 22 jaar en vooral nog ouder.
het feit dat je misschien te weinig conditie hebt, en je al direct op lastiger terrein begeeft (bos en veld), doet de polsslag nog wat hoger opgaan.

hoe meer je fietst, en op termijn vooral afwisselend gedurende de week, te beter je word, en ook je pols gaat dan wat lager liggen. het voornaamste is dat je conditioneel vooruitgang boekt en met eenzelfde pols en inspanning, sneller kan gaan rijden en ook veel sneller recupereert.

Bericht za 11 jun 2011 00:12
happy moose Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 31
Mijn bike: Scott

Sunn Xtreme schreef:
je moet niet ongerust zijn. Op jou leeftijd ligt de hartslag ook hoger dan iemand van 22 jaar en vooral nog ouder.
het feit dat je misschien te weinig conditie hebt, en je al direct op lastiger terrein begeeft (bos en veld), doet de polsslag nog wat hoger opgaan.

hoe meer je fietst, en op termijn vooral afwisselend gedurende de week, te beter je word, en ook je pols gaat dan wat lager liggen. het voornaamste is dat je conditioneel vooruitgang boekt en met eenzelfde pols en inspanning, sneller kan gaan rijden en ook veel sneller recupereert.


Ok, bedankt voor de uitleg!

Bericht ma 19 sep 2011 08:06
jacques-de-mtb'er Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 336
ik wil me ook een hartslagmeter aankopen, maar ik heb 1 vraag: Wat is nu eigenlijk het omslagpunt? Als ik op internet zoek, kom ik alleen maar verschillende antwoorden tegen


alvast bedankt

Bericht ma 19 sep 2011 10:10
scelter Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2118
Mijn bike: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force
Op de website gezondsporten vind je veel relevante informatie terug.

Volgende link verwijst rechtstreeks naar de theorie ivm de anaerobe drempel of het omslagpunt:
http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondsporten/training/theorie/anaerobedrempel.htm

Bericht ma 09 apr 2012 02:35
crassus Mountainbiker

Berichten: 72
Mijn bike: Ghost
Ik ben ook terug begonnen met de hartslagmeter, en zou jullie advies willen. Waar ik momenteel zit is het niet echt ideaal om buiten en met de hartslagmeter te trainen, dus doe ik momenteel alle specifieke training op de rollen.
- Duurtraining indoor op rollen vs buiten: is het aangeraden op te bouwen tot dezelfde duur indoor als outdoor ? Binnen warmt men meer op plus er is minder zuurstof, leidt dit ook tot kortere trainingen voor een gelijkwaardig trainingseffect in vergelijking met buiten ?
- Krachttraining: soms doe ik intervallen met zwaardere versnellingen, welke hartslagzone kan ik best aanhouden ?
- Hoe best explosiviteit trainen ?
Ik probeer een krachttraining en een specifieke cadanstraining per week te doen, voor de rest verschillende duurtrainingen en minstens eens per week MTB.

Uiteindelijke doelen: opbouwen tot 2u mtb wedstijd, maar beginnen met wedstrijden onder 1 u en een strakke tijdrit rijden, te beginnen met (slechts) 15 km. Moet ik oppassen met te lange duurtrainingen ?

Alvast bedankt.

Bericht vr 22 jun 2012 22:05
HansP Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 505
Mijn bike: Scott Spark 40 / Principia RSL Team
ik zou evt ook met hartslag willen gaan trainen en was aant denken aan de sigma PC 9 , is dit een degelijke meter ? ( 39eur bij coolblue )

Bericht vr 23 nov 2012 08:25
pareke Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 225
Mijn bike: Bmc fs01

Ik ben voorstander van polar , duidelijk en niet te duur ( polar cs 100 tussen 80 en 100 euro)

Re:

Bericht vr 23 nov 2012 14:47
scelter Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2118
Mijn bike: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force
HansP schreef:
ik zou evt ook met hartslag willen gaan trainen en was aant denken aan de sigma PC 9 , is dit een degelijke meter ? ( 39eur bij coolblue )


Als ge een Sigma ziet, liefst met een grote boog omheen lopen. Naar mijn mening Grote rommel, met een hoofdletter.

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training