Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Bericht door Jemp »

Pas een hartslagmeter gekocht.
Er zit ook een functie Recup op.
Je moet hierbij een bep hartslag instellen, maar de handleiding is niet zo duidelijk in functie van wat dit moet gebeuren.
Iemand met enig kennis van zaken?
Gebruikersavatar
happy moose
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 23:33
Rijdt met: Scott

Bericht door happy moose »

Even een vraag:

ik heb onlangs een hartslagmeter gekocht, en heb hem voor de eerste keer gebruikt tijdens een mountainbikeritje op de Kluisberg.
Nog voor ik goed en wel vertrokken was, had ik al een hartslag van rond de 115.

De eerste helling die ik opreed schoot mijn hartslag vrijwel meteen de lucht in naar 193, en bij iedere helling die volgde, kwam mijn harslag nooit onder de 180.
Ik denk niet dat dit echt gezond is, en ik vraag me af of het mogelijk is om die hartslag te verlagen.

Volgens wat ik al gelezen heb, zijn duurtrainingen noodzakelijk. Ik zou eigenlijk graag advies krijgen om die hartslag naar beneden te krijgen en toch dezelfde inspanning te doen. En ik zou ook graag mijn conditie in orde willen krijgen, maar ik denk dat die lage hartslag komt naarmate je conditie verbetert?

Misschien nog belangrijk om weten is dat ik 16 jaar ben.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

je moet niet ongerust zijn. Op jou leeftijd ligt de hartslag ook hoger dan iemand van 22 jaar en vooral nog ouder.
het feit dat je misschien te weinig conditie hebt, en je al direct op lastiger terrein begeeft (bos en veld), doet de polsslag nog wat hoger opgaan.

hoe meer je fietst, en op termijn vooral afwisselend gedurende de week, te beter je word, en ook je pols gaat dan wat lager liggen. het voornaamste is dat je conditioneel vooruitgang boekt en met eenzelfde pols en inspanning, sneller kan gaan rijden en ook veel sneller recupereert.
Gebruikersavatar
happy moose
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 23:33
Rijdt met: Scott

Bericht door happy moose »

Sunn Xtreme schreef:je moet niet ongerust zijn. Op jou leeftijd ligt de hartslag ook hoger dan iemand van 22 jaar en vooral nog ouder.
het feit dat je misschien te weinig conditie hebt, en je al direct op lastiger terrein begeeft (bos en veld), doet de polsslag nog wat hoger opgaan.

hoe meer je fietst, en op termijn vooral afwisselend gedurende de week, te beter je word, en ook je pols gaat dan wat lager liggen. het voornaamste is dat je conditioneel vooruitgang boekt en met eenzelfde pols en inspanning, sneller kan gaan rijden en ook veel sneller recupereert.
Ok, bedankt voor de uitleg!
Gebruikersavatar
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 01 dec 2010 19:46

Bericht door jacques-de-mtb'er »

ik wil me ook een hartslagmeter aankopen, maar ik heb 1 vraag: Wat is nu eigenlijk het omslagpunt? Als ik op internet zoek, kom ik alleen maar verschillende antwoorden tegen


alvast bedankt
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Op de website gezondsporten vind je veel relevante informatie terug.

Volgende link verwijst rechtstreeks naar de theorie ivm de anaerobe drempel of het omslagpunt:
http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondspo ... rempel.htm
crassus
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: do 03 mei 2007 22:24
Rijdt met: Ghost

Bericht door crassus »

Ik ben ook terug begonnen met de hartslagmeter, en zou jullie advies willen. Waar ik momenteel zit is het niet echt ideaal om buiten en met de hartslagmeter te trainen, dus doe ik momenteel alle specifieke training op de rollen.
- Duurtraining indoor op rollen vs buiten: is het aangeraden op te bouwen tot dezelfde duur indoor als outdoor ? Binnen warmt men meer op plus er is minder zuurstof, leidt dit ook tot kortere trainingen voor een gelijkwaardig trainingseffect in vergelijking met buiten ?
- Krachttraining: soms doe ik intervallen met zwaardere versnellingen, welke hartslagzone kan ik best aanhouden ?
- Hoe best explosiviteit trainen ?
Ik probeer een krachttraining en een specifieke cadanstraining per week te doen, voor de rest verschillende duurtrainingen en minstens eens per week MTB.

Uiteindelijke doelen: opbouwen tot 2u mtb wedstijd, maar beginnen met wedstrijden onder 1 u en een strakke tijdrit rijden, te beginnen met (slechts) 15 km. Moet ik oppassen met te lange duurtrainingen ?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

ik zou evt ook met hartslag willen gaan trainen en was aant denken aan de sigma PC 9 , is dit een degelijke meter ? ( 39eur bij coolblue )
Gebruikersavatar
pareke
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 02 jan 2011 21:42
Rijdt met: Bmc fs01
Contacteer:

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door pareke »

Ik ben voorstander van polar , duidelijk en niet te duur ( polar cs 100 tussen 80 en 100 euro)
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re:

Bericht door scelter »

HansP schreef:ik zou evt ook met hartslag willen gaan trainen en was aant denken aan de sigma PC 9 , is dit een degelijke meter ? ( 39eur bij coolblue )
Als ge een Sigma ziet, liefst met een grote boog omheen lopen. Naar mijn mening Grote rommel, met een hoofdletter.
Plaats reactie