Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

Ik heb een veldtest gedaan om mijn omslagzone bij benadering te bepalen deze zou rond de 155 liggen.
Als ik mijn hartslag gegevens van de LMTB in Opglabbeek bekijk dan zou dit kunnen kloppen daar ik avg HR op 147 lag en mijn max op 165.

Mijn rust pols zou rond de 40 à 42 liggen en volgens de polar HR max op 179.
Ben 31 jaar.

ALs ik mijn omslag pols omhoog zou willen krijgen klopt het dat ik interval sessies moet doen, juist onder het omslagpunt?

Wat ik gemerkt heb met de LMTB is dat iedereen mij gewoon voorbij rijdt terwijl ik op mijn teller toch een gem. van 25 km/h had staan, met alle moeite van de wereld probeerde ik sneller te gaan maar het ging gewoon niet. Ik was blij dat die 5de ronde uit was, was een beetje aan het sterven, waarschijnlijk te hevig in de start (beginners fout).
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

ivm max. polsslag..... een detail..

wat is je gemiddelde nachtrust, en vanaf welk uur neem je die??


gebeurd die te kort, onregelmatig, vaak laat...= lagere polsslag terwijl je normaal toch hoger zit.
maw : je bent vermoeid voor je bezig bent. op heel lange termijn kan zoiets acuut worden. (chronische vermoeidheid).
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

omwille van mijn werk ben ik nog veel bezig in de avond, regelmatig tot 22:00 soms 23:00 en 's morgens om 07:15 opstaan.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

.. je slaapt een 7u of minder. als je om 23u stopt, ben je pas om bv 24u gaan slapen...

te weinig..op termijn kan dit gevolg hebben op je max. polsslag.

als je bv een paar weken 8 tot 9u slaap neemt, zal je duidelijk een verschil gaan zien.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

we zullen proberen, merci.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

WIP schreef:ALs ik mijn omslag pols omhoog zou willen krijgen klopt het dat ik interval sessies moet doen, juist onder het omslagpunt?
je kunt idd je anaërobe drempel verhogen door intervallen tot tegen je omslagpunt, maar dat kan ook door eenvoudige duurtrainingen

ps: i.v.m. slapen & trainen: het onderscheid tss efficiënte training en overtraining is een functie van belastbaarheid versus belasting

vandaar dat je eerst je belastbaarheid (en recuperatie vermogen) verhoogt door basistrainingen (70% max. hs), vooraleer de trainingslast te verhogen

normaal gezien is overtraining het resultaat van een verhoging van de trainingslast, maar het kan ook het gevolg zijn van een verlaging van de belastbaarheid

die belastbaarheid kan achteruit gaan doordat je bvb. te weinig of slecht slaapt

als de belasting dan dezelfde blijft, kan je nachtrust nog slechter worden (teveel of te zwaar trainen, leidt tot stress en stress leidt tot slechte slaap), waardoor je belastbaarheid nog vermindert, etc.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

technisch beter kan je het niet uitleggen :-D



slecht slapen / weinig slaap verlaagd telkens de drempel.... en hoe langer dit gebeurd, des te lager / slechter gaat het.
vandaar dat een goede nachtrust superbelangrijk is.
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

Sunn xtreme schreef:technisch beter kan je het niet uitleggen :-D



slecht slapen / weinig slaap verlaagd telkens de drempel.... en hoe langer dit gebeurd, des te lager / slechter gaat het.
vandaar dat een goede nachtrust superbelangrijk is.
Ooit was men nachtrust evident nu is dit chance hebben dat de 2 jonkers nie wakker worden.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

Ik ga proberen nu 2 weken lang eens optijd te gaan slapen rond 22:00 uur. Dan gaan we nog eens kijken hoever het dan staat.

Hopelijk gaat mijn max Hr dan omhoog.

Vandaag nog met mijn plaatselijke fietsboer gesproken, en die zij dus hetzelfde. 179 is extreem laag voor iemand van 30 jaar.

Natuurlijk zijn dit nog geen dokters, daarom ga ik eerst 2 weken rusten met enkel zondag een LMTB wedstrijd.

Ik ben vandaag eens gaan kijken wat ik allemaal de laatste maanden gedaan heb, bouwverlof 2 weken in Corsica met tent en rugzak in de bergen trektochten gedaan, daarna thuis verder afgewerkt, terug gaan werken, Houffamarathon, GP-Roelpaulissen, TT in ardennen en in de weekends thuis verder afwerken.... misschien toch wat weinig gerust.

Dus als jullie mij niet meer kunnen volgen dan zal het aan de rust hebben gelegen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Vandaag nog met mijn plaatselijke fietsboer gesproken, en die zij dus hetzelfde. 179 is extreem laag voor iemand van 30 jaar.

ja klopt... is behoorlijk laag (gemiddeld bekeken dan) meestal draait die ergens 190-197 maximaal /100% belasting - uitgezonderd afwijkingen.



de mijne is de laatste anderhalf week ook aan het zakken. dus niet goed.
de reden is eve wel duidelijk : heb de laatse 2 weken onregelmatige nachtrust gehad, werken, en ook nog wel men trainingen aangehouden zoals hoort. dus ik zit maw in een fase waar de belastbaarheid lager ligt dan de belasting. nu 8 dagen zeer rustige trainingen, en voldoende nachtrust en rusten wanneer het nog kan. de week erna verlof :-D dus veel slapen en rusten, en weer terug opbouwend gaan trainen.
zo voorkom ik een eventuele terugval.
ik wist dat dit ging gebeuren. dus niks aan de hand.

tis natuurlijk makkelijker als je de nodige ervaring heb en de oorzaak kent, dan is het nog controleerbaar.
in andere gevallen weet je echt niet wat er met je aan het gebeuren is, grote bezorgdheid tot gevolg.
Plaats reactie