Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: za 15 sep 2007 16:23
Rijdt met: Cube LTD race Black

Bericht door TitaTovenaar »

is meer voor de vetverbranding.
Ben de laatste tijd niet meer gaan fietsen en er mag toch min 5kilo terug vanaf.
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

"Enkel duurtrainingen afwerken zal de snelheid en de kracht ook naar beneden halen. "

hier ben ik niet volledig mee akkoord.

als je extensieve uithouding doet, dus net de zone boven LSD dat zit je nog in een heel rustig tempo te fietsen. drijf bij dit soort inspanning op de juiste manier het aantal uren op de fiets op en je gaat harder fietsen, niet trager, alle snelheid die je ooit maakt op eender welke fiets valt hierop terug : goed basisuithouding (gekweekt door extensieve uithouding) zortg voor snelheid.

in het begin bij ext uith rijd je rond weg traag 27-28avg na veel opdrijven van km's -en dus uren- ga je na een tijd geen 27-28 meer rijden maar eerder 29-30 en hoe langer je dat doet hoe hoger de snelheid. ook als je bv een 120km doet ipv 100km, je snelheid gaat omhoog. voeg na verloop van tijd intensieve trainingen aan toe om je hartvolume groter te maken en je gaat beginnen vliegen.

snelheid is relatief, voor de 1 is 30 hard voor de ander is da recuperatietraining
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

"Enkel duurtrainingen afwerken zal de snelheid en de kracht ook naar beneden halen. "



klopt totaal niet.

het voorbeeld kan niet simpelder :

je begint te sporten, je hebt gebrek aan conditie, maar vooral aan kracht en snelheid.

je traint maanden duurtrainingen : je uithouding is natuurlijk een pak beter, het gaat veel vlotter, maar vooral : kracht en snelheid zijn verbetert.


voor de mens met een redelijke basisconditie : die drijft zijn duurtrainingen op. door de duur zullen de spieren ook harder gaan verzuren, uiteraard. maar de belasting op zich duurt ook langer...
resultaat : kracht verbetering, en ja.. nog steeds wat snelheid winst.


ga je dan werken met specifiekere vormen van duurtrainingen, waar bepaalde versnellingen inzitten aan een bepaalde %, zal je kracht en snelheid aanzienlijk verbeteren.
rij je op heuvelachtig parcours, dan kan je nog sneller vorderen.

wil je echt op snelheid trainen, is er maar 1 middel : achter een brommer trainen, en tussendoor wegkoersen nemen.


hoe dan ook :
duurtrainingen zullen altijd je kracht en snelheid verbeteren (als je het goed aanpakt, niet als een gek maar wat raak fietsen)

het enige wat ze wel doen - in de negatieve zin (hetij beperkt negatief), is dat ze explosiviteit afbotten.
maar er zijn andere korte trainingen om dat te onderhouden, of andere methodes om dat in een duurtraining mee te trainen en te verbeteren.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

sunn xtreme schreef:het enige wat ze wel doen - in de negatieve zin (hetij beperkt negatief), is dat ze explosiviteit afbotten.
maar er zijn andere korte trainingen om dat te onderhouden, of andere methodes om dat in een duurtraining mee te trainen en te verbeteren.
Laat ik dat nu beginnen merken.
Explosiviteit is een mij aangeboren sterk punt, maar is duidelijk geminderd door de duurtrainingen.

Hoe doe ik integratie in een duurtraining?

Een aparte korte explosivieitstraining is geen probleem, met 2 keer een training van 3 sessies 15x8" volle bak en 25 sec rustig, kom ik al een heel eind.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: za 15 sep 2007 16:23
Rijdt met: Cube LTD race Black

Bericht door TitaTovenaar »

wat is beste kwa trainen met een hartslag meter om af te vallen?
Hartslag tussen...?
afstand?
...?

momenteel 89kg en 1m82.
Alle dagen tijd aangezien ik vaste morgenpost heb. Alleen de weekends zal ik moeten plannen


greetz
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

leeftijd? belangrijke factor om te weten
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: za 15 sep 2007 16:23
Rijdt met: Cube LTD race Black

Bericht door TitaTovenaar »

25 volgende maand
Gebruikersavatar
BULL150
Mountainbiker
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 20 dec 2006 18:27
Rijdt met: Cannondale cad3/ Scott scale20

Bericht door BULL150 »

theoretische max.HF is dus 195 (220-25)

Hf- zone om vetten te verbranden is ts 55% en 65% van HFmax

dus voor jou is dit tussen hf 107 en hf 127 !!

maar ook afwisseling is belangrijk en ivm afvallen mss beter iets intensiever trainen;
vb tempo1 training:
(220-25) - 20 = 175 (theoretische anaërobe drempel bij fietsen)

tempo1= tussen 75% en 85% van die A-drempel
= tussen hf 131 en hf 149

of kort samengevat:
opwarming kan je doen met HF tussen 107 en 127 (bv 20')

daarna een Tempo1 training met HF tussen 131 en 149 (bv 1u of meer)

daarna een cooling-down met HF tussen 107 en 127 (bv 20')

tip: op trainingen hartslagen boven hf 175 vermijden !!! (ifv afvallen)
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Bericht door J.E. »

interesting!
Gebruikersavatar
Hemd
Mountainbiker
Berichten: 2385
Lid geworden op: di 21 mar 2006 22:34
Rijdt met: Vanalles e bekke

Bericht door Hemd »

Maar dat is dus theoretisch, lactaattest geeft bij mij toch andere resultaten.
Plaats reactie