Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
beerken
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 21:49
Rijdt met: specialized S-Works m5 HT

trainen met hartslagmeter

Bericht door beerken »

het complete trainingshandboek voor de wielrenner van paul van den bosch is een boek waar je veel uit kan leren over hartslagtraining.
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

Ik opteer toch nog altijd om een persoonlijk onderzoek te laten doen. Elk mens is anders, en als ik zeg anders. Kheb ne maat en dienen zijnen hartslag die ligt 30% lager dan de mijnen voor eenzelfde inspanning zonder dat zijn conditie beter is.
Zijn arts zegt dat het ietwat abnormaal is maar het is.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

het complete trainingshandboek voor de wielrenner van paul van den bosch is een boek waar je veel uit kan leren over hartslagtraining.

ja PAS NA het afleggen van een test :-D

want hoe kun je nu degelijk trainen, als je niet weet waar uw 1e en 2e overslag ligt, en uw recuperatiezone enz enz..
dat kom je enkel na een test te weten.
Hollandbiker
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 18 apr 2003 11:24

Bericht door Hollandbiker »

Helemaal eens met sun extreme, ALTIJD eerst laten testen. Sterker nog, als je het een beetje professioneel wilt doen moet je jezelf eigenlijk iedere 6 to 8 weken laten testen.
Als je bijvoorbeeld een test laat doen half januari dan ligt je omslagpols bijvoorbeeld rond de 165/170. Daar stel je je programma op af. Als je dat goed afwerkt dan is je conditie 6 tot 8 weken later veel beter en ligt je omsalgpols misschien al op 170/175, of nog hoger en moeten de trainings programma's dus worden bijgesteld. Zo kun je reageren op ieder test en kun je continu blijven fine tunen.
Maar nogmaals: eerst testen dan met een hartslagmeter aan de slag (eigenlijk nog veel beter maar nog niet te betalen: een wattagemeter zoals bijvoorbeeld SRM, veel en veel exacter).
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Komende donderdag en vrijdag komt er naar mijn werkgever een soort mobiel testcentrum (zie website) waar elke werknemer gratis een inspanningstest (en nog enkele andere testjes) kan doen, heeft er iemand hier ervaringen mee ?
Denken jullie dat deze testresultaten eventueel kunnen dienen om achteraf zelf je "training" bij te sturen ?

http://www.beweegmobiel.be
Vlammer
Mountainbiker
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 05 jun 2005 14:36
Rijdt met: Specialized Epic Expert, Colnago ARTE, Ridley Scorpion, Scott scale ltd

Bericht door Vlammer »

In Feb 2006 heb ik ook een inspanningstest gedaan...
Veel gelezen en gezocht op internet en dan maar trainen in de juiste zone.
Gevolg: In de eerste periode ben ik er goed op vooruit gegaan...
Maar sinds enkele weken voel ik mij toch niet zo goed meer;
Trainingen worden minder goed afgewerkt, heb veel meer moeite om aan de vooropgestelde hartslagen te komen.
Het ergste is dan nog dat het op wedstrijden helemaal niet gaat. Ik geraak met moeite nog aan mijn overslag. Mijn overslag is 180, meestal geraak ik maar aan 176... Terwijl ik vroeger reed aan 193 in een wedstrijd. Mijn benen geraken ook direct leeg en als ik wil optrekken voel ik mij een tractor.
Ik denk nu aan overtraining, wat denken jullie hier van?
Volgende week heb ik al een afspraak voor een nieuwe inspanningstest, daar zullen ze wel zien wat het probleem is hoop ik...
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

@Vlammer : dan zit uw schema niet goed in elkaar, en mogelijk heb je zelfs een paar stappen overgeslagen.
wat je nu doormaakt is een typische fysieke reactie van een verkeerde aanpak. mogelijk zit er in het laatste schema een probleem (indien laatst is aangepast)

voorlopig zou ik even afzien van het schema, en vooral KLEINE versnelling rijden, je duurtraining wat inkorten, 2x in de week rust (gespreid over de week, GEEN wedstrijd rijden.

anderzijds ook eens een bloedtest laten doen.
een mogelijkheid is, dat je tekorten in je bloed hebt. zo komt het vaak voor dat atleten ijzer en B-complex te weinig hebben, en ook al wel eens andere stoffen.
tekort aan ijzer en b-complex geet je een futloos gevoel, op trainingen lijk je snel 'opgebrand', snelle verzuring, en ook de 'vierkante' wielen.
een bloedtest kan veel duidelijk maken.


ik lees :
In Feb 2006 heb ik ook een inspanningstest gedaan...

gezien dat wel al oktober zijn, had je intussen al 2x een nieuwe test moeten laten doen (op zen minste) om dan het hele zaakje opnieuw bij te stellen.
Laatst gewijzigd door Sunn Xtreme op wo 04 okt 2006 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hollandbiker
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 18 apr 2003 11:24

Bericht door Hollandbiker »

Rikske schreef:Komende donderdag en vrijdag komt er naar mijn werkgever een soort mobiel testcentrum (zie website) waar elke werknemer gratis een inspanningstest (en nog enkele andere testjes) kan doen, heeft er iemand hier ervaringen mee ?
Denken jullie dat deze testresultaten eventueel kunnen dienen om achteraf zelf je "training" bij te sturen ?

http://www.beweegmobiel.be
Rikske,
Misschien is het wel leuk om de resultaten van die mobiele wergevers test hier te posten. Kunnen we er met z'n allen op reageren!
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Vlammer schreef:In Feb 2006 heb ik ook een inspanningstest gedaan...
Veel gelezen en gezocht op internet en dan maar trainen in de juiste zone.
Gevolg: In de eerste periode ben ik er goed op vooruit gegaan...
Maar sinds enkele weken voel ik mij toch niet zo goed meer;
Trainingen worden minder goed afgewerkt, heb veel meer moeite om aan de vooropgestelde hartslagen te komen.
Het ergste is dan nog dat het op wedstrijden helemaal niet gaat. Ik geraak met moeite nog aan mijn overslag. Mijn overslag is 180, meestal geraak ik maar aan 176... Terwijl ik vroeger reed aan 193 in een wedstrijd. Mijn benen geraken ook direct leeg en als ik wil optrekken voel ik mij een tractor.
Ik denk nu aan overtraining, wat denken jullie hier van?
Volgende week heb ik al een afspraak voor een nieuwe inspanningstest, daar zullen ze wel zien wat het probleem is hoop ik...
hét signaal van overtraining is dat je je hartslagen niet meer haalt, je bent dus hoogstwaarschijnlijk overtraind, de enige vraag is of het een accute dan wel chronische vorm is: als je na een aantal dagen tot een week rust nog steeds dezelfde symptomen vertoont of ze na een poosje alweer vertoont, zit je wellicht met een matige tot ernstige chronische vorm van overtraining

remedie: maanden tot zelfs een jaar actieve rust, fietsen en sporten mag nog wel, maar zeer lage intensiteit en frequentie, je moet in feite helemaal van nul herbeginnen

een inspanningstest op zich gaat je niet veel wijzer maken, het is mogelijk dat je zeer goed presteert maar dat je toch overtraind bent (in dit laatste geval is slechte recuperatie een teken aan de wand), idem dito voor bloedproeven

er bestaat nog geen eenduidige test voor een eenvoudige diagnose van chronische overtraining (al zijn er wel een aantal experimentele methoden, zoals 2 inspanningstests na elkaar)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

nieuwe test en bloedonderzoek maakt zeer veel duidelijk.
kan ook gewoon een vermoeidheidsverschijnsel zijn , samengaand met tekorten in het bloed.
en dan heb je vierkante wielen...
Plaats reactie