Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Een hartslagmeter gebruiken heeft enkel nut wanneer je gaat trainen. Als je elk weekend een toertocht rijdt en dan gewoon gas geeft of je tempo aanpast aan anderen ben je er niets mee. Het dient om te beletten dat je te intensief traint of juist weer te licht bezig bent.
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Bericht door thomatchef »

Epic schreef:Een hartslagmeter gebruiken heeft enkel nut wanneer je gaat trainen. Als je elk weekend een toertocht rijdt en dan gewoon gas geeft of je tempo aanpast aan anderen ben je er niets mee. Het dient om te beletten dat je te intensief traint of juist weer te licht bezig bent.
Als het geen nut heeft voor te trainen en om een TT te rijden, waarvoor is het dan wel nuttig?
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Thomatchef schreef:Als het geen nut heeft voor te trainen en om een TT te rijden, waarvoor is het dan wel nuttig?
Je hebt mijn standpunt niet goed begrepen. Als je wilt trainen om bvb een langere toertocht te kunnen rijden of je wil sneller gaan fietsen of aan competitie deelnemen DAN pas heeft een hartslagmeter zijn nut. Het zorgt ervoor dat je je inspanningen kan aanpassen naargelang de hartfrequentie! Wanneer je bvb langere tt'en wil rijden zal je veel aeroob moeten fietsen, dus dik onder je omslagpunt (de zogenaamde lsd of D1 trainingen). Die meter helpt je om dan voldoende lang in die zones te blijven. Hopelijk is het nu al iets duidelijker, misschien kan je eens zeggen wat je doelstelling is?
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Bericht door thomatchef »

Mijn doel staat nog niet echt vast, maar eerst en vooral wil ik mijn niveau kwa conditie omhoog krijgen. M.a.w. wat sneller een TT uitrijden. Daarna zou ik graag eens proeven van het wedstrijd gebeuren, maar ik denk niet dat dit een hoofddoel zal worden, tenzij ik er goed boer. Verder natuurlijk zou ik graag grotere afstanden aankunnen maar of ik echte marathons wil rijden weet ik nog niet. Ik ben nog maar pas 17 en weet niet of het gezond is om dergelijke lange afstanden te rijden. Wat wel min of meer een doel is, is om er voor te zorgen dat ik afstand rond de 80km beter kan verteren, want de dag erna ben ik volledig van de kaart.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Wat wel min of meer een doel is, is om er voor te zorgen dat ik afstand rond de 80km beter kan verteren, want de dag erna ben ik volledig van de kaart.
Hiervoor kan je natuurlijk goed gebruik maken van een hartslagmeter.Dit wilt zeggen dat je je goed inzet om die 80km uit te fietsen,maar wil je s'anderdaags ook nog wat genieten,kun je beter de marathon/tt op een rustiger tempo fietsen.Trouwens het wil niet zeggen dat als je rustiger fietst,dat je dan trager fiets!Even een vb.:Je kan een marathon/tt als een raket starten,maar naar het midden toe ben je uitgeput,waardoor je de 2de helft serieus moet stoempe voor nog ma ne meter voort te geraken.Je kan natuurlijk ook rustig beginnen en naarmate het midden van de marathon/tt,kan je je snelheid opvoeren!Dat is het verschil. :wink:
Maar wil je gericht trainen,en dat wil zeggen ook trainen in de week,Dan raad ik je aan om een hartslagmeter te gebruiken.Basistraining en anaërobe training dienen toch in bepaalde zones getraind te worden,en dat kan volgens mij alleen door een hartslagmeter te gebruiken.Ik ben zelf ook nog maar juist bezig met hartslagtraining.Het is wel zo dat je je dikwijls moet inhouden(je voelt je goed,je hebt zin om door te gaan,maar je training houdt je in die bepaalde zones)maar het resultaat is eigenlijk,zeker in het begin,verbluffend.Ik train dan wel 10-12u per week.
Wat die Sigma betreft kan ik weinig zeggen.Ik had die ook in mijn achterhoofd toen ik een meter wilde kopen,maar polar heeft nu eenmaal een goede referentie op gebied van hartslag.Dus ik heb mij een nog betaalbare fiets-hartslagmeter aangeschaft,de S510.
Ik hoop dat ik je wat info heb kunnen bezorgen.
Groetjes,
$mokeyJoe
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Bericht door thomatchef »

$mokeyJoe schreef:Het is wel zo dat je je dikwijls moet inhouden(je voelt je goed,je hebt zin om door te gaan,maar je training houdt je in die bepaalde zones)maar het resultaat is eigenlijk,zeker in het begin,verbluffend.Ik train dan wel 10-12u per week.
De kans dat ik 10-12u per week zal kunnen trainen is vrij klein. Verlopig hoop ik dat ik 2 tot 3 maal in de schoolweek kan gaan trainen en dan nog eens tweemaal gaan rijden in het weekend. Daarbij vraag ik me dan ook af of het nuttig is om dan een hartslag meter te gebruiken als ik niet echt superveel kan gaan trainen?
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Thomatchef schreef:Verlopig hoop ik dat ik 2 tot 3 maal in de schoolweek kan gaan trainen en dan nog eens tweemaal gaan rijden in het weekend. Daarbij vraag ik me dan ook af of het nuttig is om dan een hartslag meter te gebruiken als ik niet echt superveel kan gaan trainen?
Da's 4 à 5 keer per week, heel veel geraken daar totaal niet aan. Volgens mij heb je dan zeker een hartslagmeter nodig. Rij 70% van je tijd in de rustige, aerobe zone en je bent goed bezig. Rij de toertocht of marathon constant (een beetje) onder je omslagpols, enkele pieken mogen natuurlijk. In theorie geraak je dan het best vooruit. Iig, hier op het forum is al heel veel hierover 'gedebatteerd', zoeken dus...
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Bericht door thomatchef »

Welke hartslagmeter raden jullie me dan aan?
Ik heb die sigma PC1600 op het oog, maar ik heb nog niet echt veel postief gehoord. Volgens de meesten begint em achter een eindje te "flippen". Polar schijnt natuurlijk uitstekend te zijn, maar ze echter stinkend duur. Dit zijn enkele andere hartslagmeter die ik heb gevonden, en die ik als sigma echt niet deugd zou kunnen kopen.

Sigma PC1300 39¬ bij barracuda

Sigma PC1600 59¬ bij barracuda

Sigma Cardio Fit Watch 75¬ bij barracuda en 69.9¬ bij decathlon

Polar A3 49.9¬ bij decathlon en 89.95¬ bij bike2build

Polar A5 79.9¬ bij decathlon en 109.95¬ bij bike2build

Polar S120 99.9¬ bij decathlon en 139.95¬ bij bike2build

Welkeen raden jullie me aan?
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Kijk anders eens bij Vaneyck of Math Salden (NL), het prijsverschil zal enorm zijn.
Gebruikersavatar
mtb-fltn
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 13:06
Rijdt met: Granville Team G-racer U6
Contacteer:

Bericht door mtb-fltn »

Als ik het goed begrijp moet je voor een aerobe training rond de 70% van je hartslag zitten. Maar ik ga 3 maanden 2x/week 1u15 lopen met hartslagmeter en zit constant op 80% of meer. En ik loop nochtans niet zo snel. Ik dacht dat dit stilaan zou verminderen naar 70%, maar die evolutie verloopt maar heel traag.

Maak ik ergens fouten? Want ik begrijp er niet veel van...
Laatst gewijzigd door mtb-fltn op ma 07 mar 2005 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie