Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Bericht door LittleWhiteDog »

En nog een extra vraagje erbij: wat betekent extensieve duurtraining? Duurtraining ken ik, maar extensief?
Gebruikersavatar
davidS
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: ma 07 mei 2007 20:22
Rijdt met: beter dan de gast die erop zit

Bericht door davidS »

LittleWhiteDog schreef:En nog een extra vraagje erbij: wat betekent extensieve duurtraining? Duurtraining ken ik, maar extensief?
lage hartslag ttz rond de 110-115 afhankelijk van je leeftijd en veel omwentelingen (kleine versnelling dus)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

lange extensieve duurtraining = geen intensief karakter. lange trainingen, die op lage pols afgewerkt moet worden. Wel om de 15 min. een korte versnelling van 20-30 sec. (tussensprintje, max 90%)


bv :

overslag bedraagt 160. pols op duurstraining 140. losrijden 120

lange ext. duurstraining van bv 150km

pols 130-135. niet hoger. je hebt een beetje het gevoel dat je niet traint, maar ook niet losrijd. bedoeling is, je gewoon maken LANG op de fiets te ziiten, zonder dat je je gaat uitputten. Vetverbranding staat centraal, toch blijven de energie-reserves vrijwel onaangetast.
ook de uithouding (DE basis van alles) word zo opgebouwd.


de duurtraining van bv 120km, word dan weer op een hogere pols afgewerkt. vaak 140.

in beide trainingen moet je om de 15 min., een 20 a 30 seconden versnellen tot max. 90% vermogen. deze versnellingen op die gezette tijden, zullen op termijn u veel meer progressie doen maken, en je niet een simultaan patroon aanleren. (wat je explosiviteit zou kosten)

DIT soort trainingen, bevatten NOOIT een intensief karakter. dus geen grote versnellingen, niet in het rood gaan.
Norm is, SOUPLESSE, ronddraaien 90-100 omwentelingen.
hoe beter de conditie de makkelijker gaat dat en te langer houd je dat. op termijn kan je dan zelfs iets sneller draaien (100-105 rpm) op eenzelfde pols.




dan heb je ook nog duurtrainingen met intensief karakter.
dit bevat vaak weerstandsfasen, door middel van een bepaalde tijd een bepaalde versnelling te draaien, aan lagere omwenteling maar meer kracht, aan een bepaalde (lagere) intensiet.
dit soort trainingen word zuiver schematisch gedaan.
om dit te volbrengen, dien je al een hele goede basis te hebben en getraind te zijn.


dan heb je ook nog de korte duur. bv 80km
deze gaat vaak gepaard met intensieve fasen. De intensiteit ligt hoger dan de bovengenoemde training.
hier gaat men vaak op gezette tijden, op of net boven de omslagpols rijden, gedurende een vooraf vastgestelde tijd. deze word afgewisseld met een extensief gedeelte
bv : 6 min extensief souplesse a 140 pols, dan 3 min weerstand op grotere versnellingen aan pols 160-170, en een 90-100 rpm.
dit x-aantal keren na elkaar.
een vermoeiende maar zeer effectieve training.
doel is, kracht / weerstand verbeteren / opbouwen + recuperatievermogen.
de verzuring weegt op het einde, maar dat moet.

om dit te volbrengen, dien je eerst de bovengenoemde stappen te volbrengen en af te kunnen.
bij gebrek aan conditie deze trainingen afwerken, kost je veel meer energie, en je krijgt een neerwaarts spiraal.

dus geschikt voor de goed getrainden,en zij die competite doen.
dit is GEEN interval !!!
intervaltrainingen zijn kort, maar zeer intensief en explosief.
het lichaam is niet in staat dat langer dan 1.30u aan te houden (intervalgedeelte).

dit is een voorbeeld.


er zijn nog varianten, maar dit word veel gebruikt als basis ter opbouwing van de weerstand / kracht / uithouding / recupvermogen.
afdalerke
Mountainbiker
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 24 dec 2007 15:23
Rijdt met: cube race

Bericht door afdalerke »

ik ben vandaag gaan trainen was de bedoeling om mijn overslagpols
te meten had op zitvlees.nl een progamatje gevonden
eerst 30 min opwarmen heb ik gedaan dan aan pols 150 gaan rijden
voor 5 min dan 155 voor5 min enzo verder tot je niet meer kan
maar vind dat niet goed gelukt is
ten eerste mijn pols schomelde constant op een bepaalt moment moest ik op 165 rijden had dan eens 145 2min later 173
het max dat ik gehad heb was 183 mag ik dit dan min 8 doen
en dit gebruiken als max pols
groeten afdalerke
Gebruikersavatar
Vedette
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 jun 2006 00:28
Rijdt met: Scott

Bericht door Vedette »

7 mei 2008 Infoavond trainen met een hartslagmeter in Lier.
Gastspreker: Paul Van Den Bosch.
Meer info www.vedettesport.com
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Vedette schreef:7 mei 2008 Infoavond trainen met een hartslagmeter in Lier.
Gastspreker: Paul Van Den Bosch.
Meer info www.vedettesport.com
dat is erg interessant.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

thomatchef schreef:
Epic schreef:Een hartslagmeter gebruiken heeft enkel nut wanneer je gaat trainen. Als je elk weekend een toertocht rijdt en dan gewoon gas geeft of je tempo aanpast aan anderen ben je er niets mee. Het dient om te beletten dat je te intensief traint of juist weer te licht bezig bent.
Als het geen nut heeft voor te trainen en om een TT te rijden, waarvoor is het dan wel nuttig?

hij zegt juist dat het wel nut heeft om te trainen.

het feit dat hij aanhaalt, dat je op TT's gas geeft enz en altijd op het tempo van een ander afgaat (ook al zie je dubbel) en het dan weinig zin heeft... daar heeft hij ook gelijk in. Dan kan je zelf je pols niet onder controle houden als die andere(n) sterker zijn dan jou.


hartslag trainen is een individuele materie. Toch als je er zoveel mogelijk wil uithalen.
Gebruikersavatar
blomsky
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: ma 26 feb 2007 17:20
Rijdt met: cube reaction

Bericht door blomsky »

Ik lees hier trainingen met meer dan 100km enzovoort. Maar ik ben een beginnende biker en die afstanden kan ik zeker nog niet aan.

Ik ben 31 jaar. Heb héél mijn leven al aan sport gedaan maar nu wil ik me dus klaarmaken voor houffalize 2009. Het eerste dat ik wil doen is die basisconditie in de lucht krijgen. Techniek en andere zaken om Houffa te kunnen rijden train ik later wel.

Ik ben vandaag begonnen met een heel lage en rustige training. Ik heb 30km gefietst met een gemiddelde hartslag van 135.

1)Mijn omslagpols ken ik nog niet echt maar heb ik die nu al nodig om gericht op conditie te trainen? Ik weet wel dat mijn max hartslag ergens rond de 194 ligt.
2)Train ik verder op die manier en verhoog ik gewoon het aantal km en niet mijn hartslag of doe ik beter iets anders?
3)Is er nog iets dat ik in de toekomst zeker niet uit het oog mag verliezen om zo'n wedstrijd tot een goed einde te brengen?


Extra info: ik heb houffa al tweemaal gereden maar verder dan 2 rondes geraak ik niet omdat ik er nooit voor heb getraind. Nu wil ik dat wel proberen (=trainen) om de 3 rondes af te werken.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: za 15 sep 2007 16:23
Rijdt met: Cube LTD race Black

Bericht door TitaTovenaar »

Als je tijdens een LSD training op de weg een bergske tegen komt, is dit een probleem? Aangezien de hartslag iets hoger gaat zijn dan 70% tov max?



merci
Gebruikersavatar
Vedette
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 jun 2006 00:28
Rijdt met: Scott

Bericht door Vedette »

Hangt ervan af hoelang dat bergske is. 70% is nu ook niet zo hoog. Die hartslag mag gerust even tot 85% Ook tijdens een LSD training durf ik wel eens een keer even tegen het omslagpunt te gaan. Dit mag wel niet langer dan twee à drie minuten duren.
Bij een recuperatietraining ligt dit anders. Dan mag je zeker niets forceren.
Enkel duurtrainingen afwerken zal de snelheid en de kracht ook naar beneden halen.
70% duurtraining, 20% een beetje intesiever en eens een interval e.d. en 10% wedstrijd of volle gas fietsen is een algemeen aanvaarde regel.
Als je op zondag tijdens een tt de maten wil volgen, moet je in de week niet teveel interval meer doen.
Plaats reactie