Hometrainer -> LSD training?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Tonto
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: za 30 mar 2013 11:37
Rijdt met: SPECI Camber Expert Carbon 29 2014 / SPECI Crux Sport E5 2016 / SPECI Stumpjumper Expert FSR 2016

Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Tonto »

Hallo allen,

Ik heb hier een vraagje voor de experts want ik heb met de zoekfunctie geen bevredigend antwoord gevonden.

Kan je met een hometrainer (Kettler) LSD training doen? Is dit even effectief als met de MTB LSD training te doen en wat zijn de voor en nadelen?

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties :wink:

Mvg
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Dat kan zeker. Tenslotte is het bij een LSD training de bedoeling om lang op een bepaalde hartslag te rijden. En of je dit nu op een hometrainer doet, op een echte fiets op een Tacx of buiten maakt niet veel uit. Het is enkel de vraag of je de lange duur die een goede LSD training nodig heeft gaat volhouden. Ik denk dat je na een uur of 2 toch wel al van dat ding wilt kruipen. Dat is tenminste mijn ervaring op de Tacx ondanks filmpjes etc.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Zotte Marre »

2u ? zot. ik zit zelden langer dan een uur op een rollen/ergotrainer ! Ge kunt daar wel LSD op doen, maar daar is dat eigenlijk niet voor gemaakt. Wel om zeer specifieke oefeningen/trainingen te doen volgens een schema, enkel zo kan je de exacte hartslagzones volgen, wat buiten (en op MTB-parcours zeker) moeilijker is.

Een rollentraining is trouwens intensief genoeg, dat als je ze buiten wil doen, je eigenlijk je zones mag verdubbelen (omdat je meestal minder juist zit, een kruispunt, eens rugwind, etc)

LSD moet je buiten doen !
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Het gaat allemaal om de juiste hartslag. Als je de juiste hartslag haalt en kan aanhouden voor de periode van je LSD training dan is het dus prima te doen. Maar zoals ik al aangaf ga je geen 4 uur op een hometrainer zitten. Ik hou het wel 2 uur vol maar meer ook niet. Of ik dan zot ben moet je aan mijn vriendin vragen :lol:
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Zotte Marre »

Reflex schreef:Het gaat allemaal om de juiste hartslag. Als je de juiste hartslag haalt en kan aanhouden voor de periode van je LSD training dan is het dus prima te doen. Maar zoals ik al aangaf ga je geen 4 uur op een hometrainer zitten. Ik hou het wel 2 uur vol maar meer ook niet. Of ik dan zot ben moet je aan mijn vriendin vragen :lol:
Goh, volgens mij ben je beter met de lichte afwisseling buiten (weg of mtb) in je LSD zone, dan 4u statisch op rollen. Na een tijdje geef je je lichaam meer belasting dan prikkelingen. Maar van mijn part "kan" je idd LSD op rollen doen (en zet Lord of the Rings 1+2+3 op ! ;-) :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Je bent altijd beter af om buiten te trainen, denk je dat het een luxe is om binnen te trainen? Ik doe dat enkel omdat ik in de koude periode weinig zin heb om in het donker uren buiten te fietsen.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Goohooni »

Net besproken met mijn sportarts.

LSD trainen op de hometrainer is theoretisch perfect doenbaar. Enkel uw mentaal moet sterk genoeg zijn om effectief lang te trainen.

Een uurtje trainen op de hometrainer op LSD-hartslag is niet echt effectief.. daarvoor is er net de L :) ..

Beter buiten trainen, maar bij koud weer (<5°C) zijn lange duurtrainingen buiten niet aangewezen.
Uw spieren moeten dan zodanig veel energie steken in het warm houden. Het trainingseffect gaat verloren.

conversatie ging dan als volgt:

ik: wat kan je dan wel doen?
sportarts: rollen training
ik: toch geen 3h?
sportarts: ik doe dat toch :)

op de hometrainer ga ik dan eerder extensieve duurtraining doen (1.5 à 2h) of intensieve duurtraining (1h)..


3h op de rollen is madness
Laatst gewijzigd door Goohooni op vr 20 dec 2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Zotte Marre »

Goohooni schreef: Een uurtje trainen op de hometrainer op LSD-hartslag is niet echt effectief.. daarvoor is er net de L :) ..
Dat is geen LONG slow distance, hé, een uurtje op rollen is best een oefening met afwisseling naar ext/int/hoge cadans/lage cadans etc
Goohooni schreef:Beter buiten trainen, maar bij koud weer (<5°C) zijn lange duurtrainingen buiten niet aangewezen.
Uw spieren moeten dan zodanig veel energie steken in het warm houden. Het trainingseffect gaat verloren.
Er zijn er toch blijkbaar veel die schrik "willen" hebben van de kou. Er zijn goeie/warme broeken genoeg, en koude (5°C is nog niet koud !) kan je ook trainen, uw doorbloeding wordt er alleen maar beter van ;-). Ik merk dat ik onder 5°C beter een lange broek aandoe, want dat mijn spieren er toch iets meer last van hebben, maar als je goed genoeg eet, kan je er ook al langer tegen ;-)
Stinobi
Mountainbiker
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 13:22
Rijdt met: Niner Air9

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Stinobi »

Net 3u LSD op de rollen gedaan. Ik zet altijd een (of meerdere) film(s) op als ik op de rollen zit.

Best ni te veel op uw horloge kijken!
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door ThaDoc »

Filmke op en de tijd vliegt, de zere kont moet je er wel bij nemen...
Plaats reactie