Hometrainer -> LSD training?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Zoals hier al eens vaker is gezegd, wat is topconditie? Wat voor de één een topconditie is vind de ander een slechte conditie. Het gaat er maar net om hoe gek je uiteindelijk wil doen. Wil je gewoon wat toertochten fietsen en plezier hebben dan is enkele uurtjes voldoende. Wil je wedstrijden rijden dan zal je iets meer nodig hebben. Wil je wedstrijden winnen of vooraan mee doen dan zal je nog meer moeten doen. Iedereen is vrij om daar uit te kiezen. Onthou wel dat veel mensen die hier veel trainen wel een groter doel hebben dan enkel een toertochtje fietsen. Veel waaronder ik willen fatsoenlijk een meerdaagse uitfietsen en niet bij de laatste zijn. Of een zware marathon.
Gebruikersavatar
smokey_fluppe
Mountainbiker
Berichten: 223
Lid geworden op: za 03 okt 2009 21:00
Rijdt met: Cube LTD SL 29" 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door smokey_fluppe »

ik ben ook volop bezig met conditieopbouw en heb hier eens al de posts gelezen en nu heb ik een andere vraag, wat met de rust? is het niet zo dat je na een dag trainen een rustdag inbouwt of mag je letterlijk iedere dag trainen?
en wat is de ideale hartslagzone van een LSD training ??
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Rust is cruciaal maar is per persoon afhankelijk. Ik ken mensen die een enorme trainingsarbeid afkunnen waarvan ik weet dat ik na 3 weken overtraint zou zijn. Het gaat er eigenlijk om dat je regelmaat hebt en dus week na week een vergelijkbare inspanning levert en niet ineens van niks naar 15 uur of van 15 uur naar niks.(let op een gelijke inspanning wil niet zeggen dat je iedere week hetzelfde doet)

Daarnaast kun je 15 uur trainen en jezelf heel fit voelen of 10 uur en een zware week hebben. Het is de combinatie van volume (aantal uur) en intensiteit die bepalen hoe zwaar een training is en dus hoeveel je moet rusten.

Ik zou zeggen bouw rustig op richting een 4 a 5 tal trainingen per week (als je dat kan en serieus wilt trainen) en bouw dan stapsgewijs het volume op. Het is niet erg om op een gegeven moment nagenoeg elke dag te fietsen. Als je maar niet elke dag vol gaat en weet wat je doet. Ik zou wel iedere 3 a 4 weken een rustige week inplannen waarbij het volume iets naar beneden gaat maar waarbij je elke rit rustig aan doet (D1/D2).

Luisteren naar je lichaam is belangrijk. Hou je rusthartslag bij maar let ook op je gevoel, humeur of de gedragingen van je hartslag tijdens een inspanning. Je kunt dan snel merken of je te weinig rust of ziek aan het worden bent.
manontheside
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 15 aug 2009 10:56
Rijdt met: Sobre Dad - Salsa Spearfish - Genesis Croix de Fer

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door manontheside »

Reflex, bij het teruglezen van deze thread zag ik dat er 2 jaar geleden blijkbaar een klein misverstandje is geweest tussen ons. Ik moest er even om lachen. :-D

On topic: ik las onlangs een tip ivm met lsd training op de rollen/hometrainer. Stel dat het weer is zoals vandaag, regen en vrij veel wind, dan zou je een lsd training kunnen starten op de rollen (vb. 1 uurtje opwarmen), dan voor 2 uurtjes de weg op om te trainen, om vervolgens weer een uurtje op de rollen uit te fietsen. Wel rekening houden met wat kledingwissels tussendoor (best toch ff een ander ondershirtje aantrekken), maar je komt ook aan 4 uurtjes training, zonder in winterse omstandigheden 4u buiten te zijn. Meningen hierover?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Opzich een prima oplossing als je inderdaad niet 4 uur buiten wilt rijden. Zelf ga ik liever toch buiten fietsen want of ik nu 2 uur buiten fiets of 4 uur maakt mij nu ook niet veel meer uit. Maar als het de keuze is tussen dit en niks, dan kan het.

Ik doe het vergelijkbare wel eens als ik in de ochtend wat tijd heb en in de middag weer. Dan kun je in de ochtend een H.I.I.T. doen en daarna in de middag nog 2 uurtjes op D1 of D2. Je moet pakken wat je pakken kan, en ervan uitgaande dat je niet aan het overtrainen ben kun je beter iets doen dan niks.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Goohooni »

manontheside schreef: Stel dat het weer is zoals vandaag, regen en vrij veel wind, dan zou je een lsd training kunnen starten op de rollen (vb. 1 uurtje opwarmen), dan voor 2 uurtjes de weg op om te trainen, om vervolgens weer een uurtje op de rollen uit te fietsen. Wel rekening houden met wat kledingwissels tussendoor (best toch ff een ander ondershirtje aantrekken), maar je komt ook aan 4 uurtjes training, zonder in winterse omstandigheden 4u buiten te zijn. Meningen hierover?
Het idee is goed kwa training denk ik, en als je dat mentaal kan opbrengen om na 3h opnieuw op die rollen te kruipen, doen. Maar ik wacht dan liever op goed weer, bv aanstaand weekend.

Ik zou dan kiezen voor een alternatief: 1h intensieve training buiten in de koude (5'RD-5'ED-5'ID*4), en dan nog 1uur D1-D2 op de rollen. Dan train je het vetmetabolisme het tweede uur. Het eerste uur ligt de nadruk iets meer op koolhydratenverbranding.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Bovenstaande is geen alternatief voor een goede LSD he. Je kan dit prima doen als het eens een dag of enkele dagen slecht weer is en je daarna alsnog je LSD kan doen. Maar als je dit een hele winter als alternatief gaat doen voor een LSD dan mis je toch wat basis/vetverbranding.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Goohooni"][quote="manontheside"]
Stel dat het weer is zoals vandaag, regen en vrij veel wind, dan zou je een lsd training kunnen starten op de rollen (vb. 1 uurtje opwarmen), dan voor 2 uurtjes de weg op om te trainen, om vervolgens weer een uurtje op de rollen uit te fietsen. Wel rekening houden met wat kledingwissels tussendoor (best toch ff een ander ondershirtje aantrekken), maar je komt ook aan 4 uurtjes training, zonder in winterse omstandigheden 4u buiten te zijn. Meningen hierover?[/quote]

Het idee is goed kwa training denk ik, en als je dat mentaal kan opbrengen om na 3h opnieuw op die rollen te kruipen, doen. Maar ik wacht dan liever op goed weer, bv aanstaand weekend.

Ik zou dan kiezen voor een alternatief: 1h intensieve training buiten in de koude (5'RD-5'ED-5'ID*4), en dan nog 1uur D1-D2 op de rollen. Dan train je het vetmetabolisme het tweede uur. Het eerste uur ligt de nadruk iets meer op koolhydratenverbranding.[/quote]



en waar bouw je dan je basis op ? want die ontbreekt totaal in dat alternatief.
Plus dat het beetje van alles het gewenste effect in de weg staat. je kan dan zoals uw alternatief kort trainen, doch is het totaal geen lsd, en dien je best schematisch tewerken voor beter effect dan alles door elkaar te rommelen. je kan in bepaalde vorm beide combineren, maar ook hier weer : de indeling moet vrijwel strikt schematisch toegepast worden in die tijdspanne met herhalingen om de x-aantal tijd.

Wil je conditie, dienen alle zaken best overdacht te worden, een programma en een soort basisschema uit te werken en op te bouwen, waar na verloop van tijd meer diversiteit in komt en de basisconditie uitbouwt en verscherpt.
In het verleden heb ik al diverse mensen hier ook die raad gegeven en ze hebben geprobeerd, waardoor men toch aangenaam verrast was na een tijd zo te werken en geduld te hebben. Somslukt dat moeilijk en soms is dat mentaal vervelend omdat je kalm moet rijden ipv met veel goesting eens door te knallen. maar het loont wel.
LSD is dan ook vaak een echte LSD uitbouwen, voor je met alles defnitief verdergaat en pas echt de grenzen echt gaat verleggen met een minimale blessurekans of uitputting.
dit is de fundering, en kan je met niets anders bereiken.
hoe breder die is, hoe meer je fysiek aankan en hoe minder snel je ook uitgeput raakt ondanks alle inspanningen. men dient wel systematisch te werken in het schema, dus een periode van opbouw en even actieve rust (dwz trainen maar heel kalm en minder gedurende bv 1 week of altijd herstel te verkrijgen met compensatie )
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Reflex »

Bovenstaande is 100% een feit. Deze winter alles ook wat anders aangepakt met persoonlijke begeleiding en een schema. In de eerste weken voor het schema zat ik op een 15 uur per week met allemaal verschillende trainingen door elkaar. Met de begeleiding ben ik behoorlijk moeten afremmen richting 8 uur maar dan opbouwend richting 16 of soms meer in Februari/Maart. Daarbij waren nagenoeg alke trainingen in de eerste maanden (op gemiddeld 1 HIIT sessie per week na) in D1 en D2 en sporadisch eens max 30min D3. Ik had steeds het idee dat ik te weinig aan het doen was (zeker met het warme weer in November /December) maar uiteindelijk is mijn vermogen (deels door krachttraining) en basis snelheid flink omhoog gegaan. Nu de blokjes Ext int en int int meer de kop op steken merk ik dat het makkelijker gaat door de grotere basis. Kortom ik ben beter in vorm dan anders.

Jezelf beperken tot D1 en D2 vergt flink wat discipline. Het is moeilijk om in de wintermaanden alleen op pad te gaan of jezelf in te houden als je in groep fietst. Maar het is wel de beste manier.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Hometrainer -> LSD training?

Bericht door Goohooni »

Sunn Xtreme schreef:
Goohooni schreef:
manontheside schreef: Stel dat het weer is zoals vandaag, regen en vrij veel wind, dan zou je een lsd training kunnen starten op de rollen (vb. 1 uurtje opwarmen), dan voor 2 uurtjes de weg op om te trainen, om vervolgens weer een uurtje op de rollen uit te fietsen. Wel rekening houden met wat kledingwissels tussendoor (best toch ff een ander ondershirtje aantrekken), maar je komt ook aan 4 uurtjes training, zonder in winterse omstandigheden 4u buiten te zijn. Meningen hierover?
Het idee is goed kwa training denk ik, en als je dat mentaal kan opbrengen om na 3h opnieuw op die rollen te kruipen, doen. Maar ik wacht dan liever op goed weer, bv aanstaand weekend.

Ik zou dan kiezen voor een alternatief: 1h intensieve training buiten in de koude (5'RD-5'ED-5'ID*4), en dan nog 1uur D1-D2 op de rollen. Dan train je het vetmetabolisme het tweede uur. Het eerste uur ligt de nadruk iets meer op koolhydratenverbranding.


en waar bouw je dan je basis op ? want die ontbreekt totaal in dat alternatief.
De week erop, alst goei weer is, dan doe je die LSD trainingen ipv tegen u zin het eerste en vierdenuur op de rollen te kruipen (en ertussen twee uur buiten).
de oorspronkelijke vraag kwam vanuit de situatie dat het buiten hondenweer is.. (skip één keer gewoon die lsd training, en hervat deze een week later ..)

ik zeg niet dat het alternatief dat ik aanhaal, eentje is voor LSD training, maar wel een alternatief voor trainen bij koud, slecht weer..

ik heb hier opt forum al 100 keer gelezen over basis eerst training, ik denk anno 2016 dat de meeste die boodschap wel hebben aangekregen.. buiten de starters dan
Plaats reactie