heupprothese

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Willy D
Mountainbiker
Berichten: 1586
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:41

heupprothese

Bericht door Willy D »

Sinds 12 april 2013 heb ik aan de linkerzijde een volledige heupprothese. Gelukkig, want de knagende pijn en de bewegingsperking zijn volledig verdwenen. Nu heb ik, vooraleer fanatiek te gaan mtb'en, steeds graag lange afstanden gelopen. Dat wil ik nu dus terug opnemen.
Wat rondzoeken op www geeft geen sluitend antwoord op mijn vraag of lopen (afstanden van 20 km en meer) echt kwaad kan. Zijn er hier 'ervaringsdeskundigen'? Mijn orthopedist verbied het niet, maar ik had graag wat lotgenoten hierover gehoord.

(Fietsen is uiteraard een pak beter, maar mtb'n zoals ik het graag doe (zomer en bergen) is wat te gevaarlijk om met een prothese te doen. Dus het mtb'en is practisch volledig op nul gezet.)

bedankt op voorhand, hé!
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Re: heupprothese

Bericht door ianaprilia »

Heb je n BHR ( sportheup ) of een keramische prothese?? Met een BHR loop je toch geen risico door nog te gaan mtb en, moest je een valpartij hebben??
Ik rij met twee BHR's alvast nog mtb...
Met lopen heb ik het dan weer moeilijker omdat ik toch zo een benepen gevoel heb dat dit slijtage aan de protheses misschien zou verhogen...
Willy D
Mountainbiker
Berichten: 1586
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:41

Re: heupprothese

Bericht door Willy D »

ianaprilia schreef:Heb je n BHR ( sportheup ) of een keramische prothese?? Met een BHR loop je toch geen risico door nog te gaan mtb en, moest je een valpartij hebben??
Ik rij met twee BHR's alvast nog mtb...
Met lopen heb ik het dan weer moeilijker omdat ik toch zo een benepen gevoel heb dat dit slijtage aan de protheses misschien zou verhogen...
het is een keramische prothese waarvan gezegd wordt die +30 jaar zou meegaan. En ik neem dan liever het risico op versnelde slijtage dan bij een valpartij met de mtb een complexe breuk op te lopen.
Ik weet het wel, het is een gevoel en moeilijk verenigbaar met het feit dat ik binnenkort ga skiën, maar het gevoel doet toch veel.
Ik loop wel niet snel en heb de loopstijl wat aangepast door te landen op voorvoet of middenvoet, niet op de hiel (zoals de meeste doen). Hierdoor is de schok minimaal en beweegt mijn hoofd bijna niet meer 'op en neer'.
RIBI
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 18:23
Rijdt met: showa-massini

Re: heupprothese

Bericht door RIBI »

Ik heb al enkele jaren links en rechts een sportheup.
Mtb is helemaal geen probleem.
Volgens mijn arts was lopen geen probleem, maar bij een doorgedreven looptraining had hij toch zijn vraagteken.
De schokken bij het lopen zouden toch niet ideaal zijn.
Uw looppatroon aanpassen zou ik niet doen want je gaat spieren anders belasten met mogelijk bijwerkingen voor knieen en enkels.
Stilletjes uitproberen en na een tijdje ben je je prothese volledig vergeten en doe je gewoon je ding lijk vroeger.
Ben ondertussen al ettelijke keren tegen de grond gegaan. Hierbij moet je wat geluk (of geen ongeluk) hebben. Maar dat moet je zonder kunstheup ook hebben.
Plaats reactie