Welke trainingen doen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Racerkes
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 13:22

Welke trainingen doen?

Bericht door Racerkes »

Hallo beste mede-wielerfanaten,


Ik rij momenteel in een zondagsploeg waar we redelijk snel rijden (hok; 100km aan een snelheid van 28-33 gemiddeld= met koersfiets). Ik ben op het idee te komen om volgend jaar eventueel als het te combineren valt mijn laatste jaar (6de middelbaar) 1 jaar te koersen (road). Wat belangrijk is is de basis (dat train ik ook zo veel mogelijk nu).
Maar hoe en wat moet ik trainen tijdens de weken dat ik naar school ga? Trainingen van 100km kan ik niet doen tijdens schoolweken. (Woensdag is dat meestal 70-85 km)

Nu in de vakantie wissel ik meestal af, lange rustige duurtrainingen gemixt met iets kortere maar iets meer tempo trainingen. => de indruk als ik zondag mee rijd dat ze mij meestal wel pijn doen :S Omdat ik meer rustige trainingen bezig ben??

Ik wil dus eigenlijk trainingen die ik nu best doe en die ik best volgend jaar begin en bij de trainingen nu dat ik nog redelijk mee kan met onze zondagsploeg..

Wie kan me helpen?
Groeten
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door Den Deze »

Dit topic ga ik ook eens volgen.
Ik heb 1 week op de 2 niet veel tijd om te fietsen, ik fiets vooral in de weekends.

De rustige duurtrainingen dienen alvast om een goede basisconditie te krijgen.
Je kan deze ook afwisselen door af en toe wat intervallen te doen.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door De Wreter »

Simpel.

Weekend = duur.

Week = Interval, rust en recuup.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door Goohooni »

Train op hartslag en bestel u een 12 weken schema bij energylab voor 12 euro. Ik experimenteer hier recent mee. Ze geven een goede afwisseling en alles zit er in, wat basis, interval, recup en heuveltraingen...
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door Metalcis »

Goohooni schreef:Train op hartslag en bestel u een 12 weken schema bij energylab voor 12 euro. Ik experimenteer hier recent mee. Ze geven een goede afwisseling en alles zit er in, wat basis, interval, recup en heuveltraingen...

Wil de TS zich echt nauwkeurig toeleggen op z'n training dan laat hij zich beter testen ipv deze schema's te bestellen

Bij de test zullen de waarden veel exacter zijn. De schema's worden opgestelt op basis van de waarden die jij doorgeeft => verkeerde waarden doorgeven is verkeerde schema terugkrijgen => verkeerde training
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Goohooni schreef:Train op hartslag en bestel u een 12 weken schema bij energylab voor 12 euro. Ik experimenteer hier recent mee. Ze geven een goede afwisseling en alles zit er in, wat basis, interval, recup en heuveltraingen...
Kost zo'n test maar 12 euro? Moet je niet eerst een basistest doen om je waarden te bepalen? Ik had dit eens gehoord en dat deze toch een pak geld kostte, daarom dat ik er van af zag om dit te doen, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat dit heel veel nut heeft.
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door Metalcis »

BerggeitCasualFietser schreef:
Goohooni schreef:Train op hartslag en bestel u een 12 weken schema bij energylab voor 12 euro. Ik experimenteer hier recent mee. Ze geven een goede afwisseling en alles zit er in, wat basis, interval, recup en heuveltraingen...
Kost zo'n test maar 12 euro? Moet je niet eerst een basistest doen om je waarden te bepalen? Ik had dit eens gehoord en dat deze toch een pak geld kostte, daarom dat ik er van af zag om dit te doen, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat dit heel veel nut heeft.

je kan zo'n testen krijgen : 12 weken lang sturen ze je een weekplanning met de kostprijs van 1€ per weekplanning. Maar die wordt opgestelt op de waarden ( rustpols, overslag, max hartslag ) die jij doorgeeft. Dus hier al fout zitten betekent dus een verkeerd planning.


Of het moet zijn dat de TS die waarden wel perfect kent uit een test.


Een volledige conditietest met melkzuurbepaling + bespreking + schema's kost 175 €
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Metalcis schreef:
BerggeitCasualFietser schreef:
Goohooni schreef:Train op hartslag en bestel u een 12 weken schema bij energylab voor 12 euro. Ik experimenteer hier recent mee. Ze geven een goede afwisseling en alles zit er in, wat basis, interval, recup en heuveltraingen...
Kost zo'n test maar 12 euro? Moet je niet eerst een basistest doen om je waarden te bepalen? Ik had dit eens gehoord en dat deze toch een pak geld kostte, daarom dat ik er van af zag om dit te doen, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat dit heel veel nut heeft.



Een volledige conditietest met melkzuurbepaling + bespreking + schema's kost 175 €
deze test bedoelde ik...

we zijn weeral wat wijzer geworden...
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Welke trainingen doen?

Bericht door Goohooni »

voordien had ik een test laten doen bij een sportdokter.. dus wist ongeveer mijn zones.

maar een uitgewerkt trainingsschema had ik niet mee gekregen.

toen ik de schema's aankreeg van energylab (ik heb dus enkel opgegeven wat zij vroegen, Hr rust, Hr max en leeftijd), verschoot ik er van dat de zone's bijna allemaal klopte..

als je er niet veel geld tegen aan wil gooien, lijken die 12 euro schema's perfect. en je kan zelf afleiden of je goed bezig bent. bij het begin van je trainingsperiode neem je uw rustpols, na 3 weken trainen zou deze stilletjes aan moete dalen --> progressie. is dat niet het geval, dan is een uitgebreidere inspanningstest misschien aangewezen.

als je de basis elementen uit een trainingsschema kan volgen ga je er sowieso pakken op vooruit gaan (basis training, interval, blokken training en herstel, en vooral basis!)
Plaats reactie